Banan??
Kan jag ge bara banan till en 4 månaders alltså bara mosad? el ska jag blanda i lite ersättning så den blir lösare?
Kan jag ge bara banan till en 4 månaders alltså bara mosad? el ska jag blanda i lite ersättning så den blir lösare?
Om man mosar en banan med en gaffel tex så blir den nästan vatten tillslut. Alltså ju mer man mosar bananen desto blötare blir den. Bara att mosa mosa mosa.
Men banan förresten? Jga vet inte vad rekomendationerna är nu för tiden men när jag hade en bebis så skulle man ge typ potatis, morot, palsternacka, maj och sådana smaker och inte börja med söta fruktsmaker förrän senare.
Har du börjat med smakisar?
Om det är FÖRSTA gången du ger så skulle jag välja något annat, te.x potatis, morot eller palsternacka.
Har du gett smakisar innan, men inte just banan så var försiktig. Ge lite grann. Banan kan ge... vad är det... lös eller hård mage...?
Mata på! den blir så hal och mumsig bara genom att du mosar den ordentligt..
Brukar snabbt bli en favorit även om första gångerna kan bli roliga--
spelar ingen roll om man ger "godare" först!! nu är det "lika bra" enligt många att bara få barnet "nyfiket på mat"! o det blir det antagligen om det får nåt gott..........
Jag gav banan till min dotter ganska tidigt, å det funkade bra ändå m andra smakisar. Fast det kan ju oxå å leda till att det blir svårare m potatis å sånt ett tag!
Håller med ebben! Min dotter har fått smaka på allt vi äter (som inte e "farligt" då förstås!) å hon e väldigt matglad!
Hán har fått gröt som han gilla men ja tänkte att banan kan ju va smidigt att ha med sig sådär!
fast ja vill ju inte ge han det om han blir hård i magen för vi har haft lite problem att han varit hård några gånger
blir dom hårda av banan alltså??
Banan: hård i magen. Men barnet ska ju inte äta flera kilo bananer, så det går säkert bra.
Lolla:
Som sagt, jag är osäker på vilket det är.
Men annars kan du ju koka och riva äpple eller päron att ha med ut. Det behöver ju iofs förberedas lite men...
¨kokar man bara frukten o sen mosar då el??
Lättast är nog att riva på ett rivjärn. Men det går säkert att mosa med gaffel också, de är ju såpass mjuka.
Jag måste bara tipsa lite..
Jag köpte en stavmixer och med den kunde jag tillreda all slags mat till anton. Allt från första frukten (inte banan för de blir lim) och alla typer av mat. På ettårs kalaset gjorde jag fruktpure till alla barnen med banan, päron, mango, papaya mm..
Uppskattat!!
hej hopp i matvärlden:)
började med pureér till eric när han var 3 månader för han var inte nöjd med den andra maten.Banan e bra för det mättar bra och länge. och mosar man den ordentligt e det inga problem för dem att äta den´.Man märker om barnets mage inte klarar av det..då får man hålla upp ett tag och sen prova igen..
Lycka till...
banan är ju enkelt att bara skrapa med en sked!
Har inte märkt någon förändring i magen av banan, men hon blir å andra sidan inte så lätt hård.