• Simrin

Sökes: Recept på lagad barnmat som serveras kall!

Vi bor i Italien vilket innebär att vi har ett ganska varmt klimat.
    Precis som vi vuxna så föredrar ju barnen kall mat när det är varmt. Plus att kall mat är väldigt lätt att ta med på picknick osv.

Nu undrar jag: Är det någon som har bra rcept på lagad barnmat som ska serveras KALL?
    Jag är väldigt tacksam för många och gärna varierande recept!

( Sonen är snart 8 månader )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-12 15:24:44:
    Jag söker recept för barnmat i puréform eftersom min son bara är 8 månader och inte en tand i syne än.
    Tack ändå, ni som har skrivit recept för äldre barn. Funkar ju till dottern.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-12 16:55:28:
    Recept recept recept tack!

Här i Italien finns typ bara två smaker på barnmat så det kan ju bli lite tjatigt.

Och jag råkar vara en usel kock så jag behöver recept!

• Svar på tråden Sökes: Recept på lagad barnmat som serveras kall!
  • Hemma hos oss

Hej! Passar väl bra med en barnvänlig pastasallad i Italien? *L*
    Risoni eller piccolini med finskurna grönsaker (som barnet äter) i. Tex. broccoli. Man kan ju göra det lite såsigt om man vill.

• Amorella

Pannkakor är ju bra kall mat och perfekt att ha på picknick!

• bebben Elias mamma

Jag tycker att köttbullar är goda kalla:)
    Annars kan man ju göra eller köpa färdiga smâ piroger.
    Jag brukar göra av mördeg och ha i tonfisk, tomatsÂs och grönsaker. Jag friterar dem men annars kan man ju laga dem i ugnen. Sen sätter jag in dem i kylen, bra som mellis eller just när man ska iväg.

• mludvigs

Lite kall potatis-sallad med kalla köttbullar eller kall korv till.

• Simrin

Tack, alla ovanstående recept funkar nog jättebra till dottern som snart är två år. Då är det inte så svårt.

Men sonen blir bara 8 månader om två veckor så han äter ju fortfarande puré.
    Så jag är väl mest ute efter purérecept.

Förlåt om jag var otydlig.

• Carla82

Hejsan Simrin!
    har funderat på samma sak...vi är ju i samma situation...så om du får några bra recept hör gärna av dig!
    Kram

• Amorella

Vill bara säga att min tjej aldrig har brytt sig om burkmaten är varm eller kall. Så har du inte en alltför kräsen son så går ju vad som helst!

• Simrin

Men burkmaten måste väl värmas för att det inte ska vara några bakterier i???

• Amorella

Nej nej, burkmaten värmer man ju bara till ättemperatur. Den är ju vaccumförpackad (det är därför den "klickar" när man öppnar burken) så det är ingen fara!

• Amorella

Från Nestlés hemsida:

Fråga:
    Måste man alltid värma barnmatsburken?

Svar:
    Inte nödvändigtvis. Maten är förstås godast när den är varm, men fullt ätbar även kall eller ljummen. Fruktpuréerna och desserterna bör du undvika att värma.

http://www.nestlebarnmat.se/se/someoneToAsk/questionsAndAnswers/Barnmatiglas

Jag var ju tvungen att kolla upp så jag inte sa fel. Men vi ljummar alltid bara maten lite till vår tjej. Är burken oöppnad, äter hon gärna maten rumstempererad.

• Sassa82

jag har gjort likadant som Amorella nu när dottern inte vill äta varm mat.

Svar på tråden Sökes: Recept på lagad barnmat som serveras kall!