• lillsnurpan

bad vid amning?

Vågar ni bada då ni ammar era barn? Jag har lite problem med amningen. Hon ammar 10-15 min sammanlagt på båda brösten, var tredje-fjärde timma, sedan får hon 60 ml tillägg efter amningen varje gång. Har provat att sluta med ersättning men det går inte. Blir hungrig efter 45 min.
    Är det farligt att bada för mycket i sommar, får man lätt mjölkstockning då? Jag älskar att bada, men det kanske är för kallt än i vattnet?

• Svar på tråden bad vid amning?
  • ebben

jag vågar INTE bada då jag ammar!!
    för mjölkstockningens skull + att jag inte vill läcka mjölk! har alltid en amningsinlägg i BHn,o kan inte vara utan......
    med baddräkt o bad kan jag inte ha de,så NÄ,inget bad för min del...........

• Lilla Prussiluskan

Jag badar!!! Och ammar!!! Se bara till att ta av dig den blöta badräkten efter badet så blir du inte kall!

• melvinsmammaanna

jag badar och ammar.
    har aldrig tänkt tanken att inte göra det
    har väldigt mycket mjölk.

• LinTra

Klart du kan bada.. det gäller bara att låta brösten få det varmt och skönt när du klivet upp.

• Crazy Baby

Så länge du inte kyler ner tuttarn för mycket så är det ok att bada! Badade själv när jag ammade dottern!

• ebben

fast HUR svårt är det inte att bada i sjö,o INTE kyla ner brösten??
    här är då vattnet typ iskallt.........så,brösten blir garanterat kalla!!

• sturen

hur lätt och vid vilka tillfällen man får mjölkstockning är väldigt individuelt. Så det kan gå jättebra (troligen) för dig att bada. MEN byt till tort så fort du går upp på land igen. Ang ersättningen. Att ett barn vill amma betyder inte alltid hunger. Att vilja amma efter 45 minuter är inte alls ovanligt (tvärtom). Tänk på att nu när det är varmt så kan de behövas ammas många ggr i timmen (många gör detta alltid) om barnet inte äter och dricker annat. Hur gammalt är barnet?

• Marlene

Kyla orsakar inte mjölkstockning så det är ok att bada, men man behöver ju inte sitta med blöt bikini när man har stigit upp utan byta till nånting torrt

• Hallonpaj

"Har provat att sluta med ersättning men det går inte. Blir hungrig efter 45 min."

Men om du ammar då så kommer du upp i produktion efter ett tag, det är inget fel eller så att amma efter 45 minuter igen. Men det är ju upp till dig, vad du orkar med och trivs med, men det var bara en tanke jag fick när jag läste. Att det inte behöver ses som ett problem att barnet äör hungrig och vill amma igen efter en stund. Frågan är ju om det är ett problem för dig?

Men för att svara på din egentliga fråga, så visst kan du bada! Du kan leva precis som vanligt när du ammar. Sen kan det väl vara onödigt att sitta och vara blöt och kall länge, men visst kan man bada.

• Suskiv

Andra sommaren som jag badar och ammar och jag har inte märkt av nått.

• Suneboll

Jag badade ifjol jättemkt trots mina stockningar...de blev inte värre för det...jag bytte oxå så fort jag kommit upp, obehagligt med kall bikini.
    Som sagt så får man ej stockning av kyla, det är en myt.

• Andast

Har oxå funderat på om jag vågar bada el ej i sommar..

Men det jag eg. ville säga är att min son oxå bara ammar ca 5-10 min på vardera bröst och blir hungrig till och från efter bara 30 min - 1 h. Ibland går det ju så klart längre i mellan, men jag tror att det är väldigt vanligt att det är så när man ammar? Min son är 2 månader idag. Så jag ger inget tillägg utan "slänger" upp en tutte istället efter den där halvtimmen. För oss funkar det bra. Vad kommer det sig att du ger ersättning? (Utanför ämnet i tråden eg. men nyfiken eftersom jag e i ungefär samma sitts)

Svar på tråden bad vid amning?