• Jennie Pennie

Ont i rumpan/svanken

Finns det någon mer som har ont i rumpan/svanken? Jag är bara i vecka 13+4 och det gör mest ont när jag reser mig upp från stolen? Är det vanligt? Kommer det gå över. Tacksam för svar..

• Svar på tråden Ont i rumpan/svanken
  • Aran

Jag har lika.. puffar för svar..

• Jennie Pennie

Aran - Har du haft det länge? Mitt började nog i slutet på förra veckan men nu har det blivit värre.

• Aran

Ja jag har nog haft ont 3 veckor ca.. det gör skit ont ibland

• Duckan74

Jag får också ont när jag reser mig, fast känns mer som att det sitter i svanskotan. Hm..?

• Lily75

Jag är i v 19+1 och har haft ont i svanskotan till och från i ca 2veckor. kan vara foglossning och det kan tydligen börja redan i v 9. jag tycker att det går i vågor, vissa dagar mer ont andra mindre. lycka till!

• Jennie Pennie

Duckan74 - Ja det sitter väl mer i svanskotan. Inte alls skönt..

Lily75 - Ja det kommer och går här också. Det gör inte ont hela tiden men ibland hugger det till och gör skitont.
    Tack och lycka till sjäv!

• Duckan74

Usch, är det foglossning, redan?! Hoppas det håller sig till detta ett bra tag till för jag kan leva med det här.

• noodle

Just ja, så där hade jag med när jag var gravid. Allra värst var det när jag satt på toaletten och hrm.. utförde nr 2 ;) Då kunde det hugga till så jag nästan skrek. Det skulle ju kunna vara så att en nerv hamnat i kläm?

• metallgem

Jag har också det! Att det gör ont i svanskotan! Också när jag reser mig gör det hur ont som helst...
    Det är inte så farligt hemma, mest på jobbet men man sitter ju mer statikst och längre på jobbet än hemma..

Började väl i vecka 10 ungefär.. Hoppas att det inte är foglossning..

• amaan

hej alla med "rumpont". Jag började få ont i ena "skinkan" redan i v. 9 och trodde det var foglossning. Men det visade sig att den muskel som sitter tvärs över skinkan var extremt spänd och klämde därför på ischiasnerven. det gjorde mest ont när jag reste mig från stolen, var stilla mycket eller belastade det ena benet mer. jag gick på massage (det gjorde svinont) och fick mjukat upp muskeln, så nu är det nästan helt borta.
    Så jag rekommenderar massage till alla som har ont i svansen.

• AnnaA80

Amaan: Jag känner igen mig mycket...har också haft ont sedan v9 ...
    Gick du på särskild gravidmassage eller vanlig? Jag har funderat på massage men vet inte om det blir obekvämt att ligga på magen samtidigt som någon trycker på ryggen....

• Duckan74

Rekommenderas inte med massagen heller före v 12 och då kanske lättare massage har jag läst, men nån som vet nåt annat?

• poo79

Jag oxå så, det kom ca när jag var i vecka 18-20 och hade så ett tag min Bm sa att det var foglossning. Hade så några veckor sen försvann det efter ett tag. Är i vecka 40 nu känner inget nu. Så det kan försvinna.

• kiwii87

ja har precis likadant..gör jätteont när ja ska resa mei från att ha suttit på en stol och nu har det även börjat smärta ner till vänsterbenet ( e i v.18) ibland känns det som att det låser sig helt o ibland gör det inte alls ont..

Ska fråga min Bm på onsdag om det är foglossning..

• heartgirl

Jag oxå....sedan tidigt...är nu i v 28(29 ons) och det har bara blivit värre...vet inte vad det är men just när man sitter och reser sig så får man ont i baken..min mormor pratade om att hon hade likadant när hon väntade barn.. att det är ischianerven eller nått sånt..så det är väl bara att stå ut...Ha det bra!!

• skojsan

Låter som foglossning. Jag fick det i v 13. Började med ont i svanskotan, sen blev det värre. Det lättade när jag började cykla varje dag och göra övningar från sjukgymnasten. Nu gör det bara ont ibland, när jag lyfter tungt och när jag låter cykeln stå några dagar.

Ta det lugnt - vila mycket och uppsök sjukgymnast snarast om det blir värre!

• Jennie Pennie

Skojsan - Jag cyklar till och från jobbet varje dag utom när det är dåligt väder så det är ju bra. Vad är det för övnings du gör?
    Du har inte provat sånt där bälte då?

• skojsan

Jennie Pennie: det är ju bra att du cyklar - fortsätt med det!

Övningar jag gör är dels knipövningar (stabiliserar bäckenet), dels övningar där jag står med lätt böjda ben mot en vägg och pressar svanken mot väggen, ca 15 upprepningar ggr 5.

Jag har också börjat ta hissen istället för trappor, undvika långa promenader, sitta när jag tar på mig skor och strumpor och låta bli att lyfta tungt. Äter av annan anledning magnesiumtillskott, och vet inte om det också minskar foglossningar.

Bälte provade jag, men tyckte att det halkade upp och skavde på magen. Nu har jag ju inte så stora problem längre, men om det återkommer åker nog bältet fram igen.

Svar på tråden Ont i rumpan/svanken