• mianyckelpiga

andning vid förlossning

Vi väntar barn i oktober och tydligen börjar gravidyoga och profylaxkurserna v.36. Det blir lite väl sent för oss att börja då. Jag undrar därför om det är någon som kan tips om någon bra CD där man kan lära sig att andas och slappna av?

• Svar på tråden andning vid förlossning
  • Johannisen

Hej på dig!
    Vet ingen bra CD men har läst en bok som jag tyckte var väldigt bra och inspirerande. Har känt mig lite lugnare inför förlossningen sen jag läste den. INNAN DU FÖDER av ANNA WILSBY
    Hon går igenom mental förberedelse, andning och avslappning.
    Lycka till! Johanna BF +5 idag

• Bigfoot

Mitt tips: Andas in genom näsan och ut genom munnen samtidigt som du försöker slappna av i händerna. Lyckas du med de slappnar du automatiskt av på andra ställen också

/Bigfoot, med två småmonster och en tålmodig äkta man.
  • LizLiz76

Hej, här får du tips på 3 böcker som beskriver andning (jag har hittat dem i biblioteket, finns kanske även i ett bibliotek i din stad):
    Gravidyoga - E. Serrander (förutom yogaövningar beskrivs även olika andningstekniker)
    Med kroppens samtycke - M/T Bertherat, P. Brung (här står verkligen mkt om andning och avslappning)
    Aktiv förlossning - S Kitzinger (denna bok handlar om väldigt mkt, bland dem även andning o avslappning).

• List

Det finns en dvd/vhs med gravidyoga att köpa från Growinlife på nätet, jättebra!

• Ettis78

Jag håller med Sara. jag har skivan från jordmor och den är jättebra tom sambon har lyssnat på den. Jag är i v39 och lyssnar på avslappningsövningne varje dag.

Sedan kan jag rekommendera Innan du föder av Wilsby, strålande bok.

Svar på tråden andning vid förlossning