• Crispie

Varför så hög feber? HJÄLP!

Min dotter på 15 månader fick jättehög feber i e.m. Trots att hon fått alvedon, så ligger febern på 39,6 just nu. Hon fick alvedon för ca 1,5 timme sen..
    Hon trycker sej över öronen och tar lite vid halsen..

Vad ska jag göra?

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Svar på tråden Varför så hög feber? HJÄLP!
  • JessicaB

Besöka doktorn... Öroninflammation kanske.

• Snubbelfot

Ta kontakt med vårdcentralen imorgon så de kan kolla öronen på henne. Annars ör det inte mer att göra än att ge henne vätska och ev alvedon så att inte tempen stiger för mkt.

• Crispie

Men vågar jag låta det vara över natten?

• mimi72

Det är väldigt varmt ocksà. Försök att svalka henne sà gott det gàr. Ha sà svalt ni kan o ta av henne i bara blöjan.

Känner du dej orolig tycker jag du ska kontakta sjukvàrden. Hellre ett besök hos doktorn för mycket än ett för lite.

• Crispie

Hon har bara haft blöja på sej hela dagen och vi har hållt oss inne pga värmen men det är ju olidligt. Just nu har vi 29 grader i skuggan ute och 30 grader inne på skuggsidan.. Vad ska jag göra? Har ingen fläkt heller.

Stackarn är fortfarande lika varm efter att ha vilat i 20 min..  tycker det är konstigt att inte febern går ner av alvedonet.

• grodan75

På sjukvårdsupplysningen tycker de att man ska kontakta läkare om febern inte går ned med febernedsättande. Jag hade ringt sjukhuset nu på en gång om hört vad de säger. Lycka till!

• Snubbelfot

HAr hon druckit ordentligt idag? Med tanke på att det är så varmt menar jag. Badda henne med svala handukar eller dyl.
    VAd låg tempen på innan hon fick alvedon?

• Crispie

Hon dricker jättebra...

När jag upptäckte att hon hade feber så låg den "bara" på 38,8.. efter en stund märkte jag att hon var varmare så då tempade jag igen och då låg hon på 39,4.. gav alvedon. 1 timme senare var hon ÄNNU varmare och tempade 39,6...  Jag gav henne en supp till för en halv timme sen ca och nu känns hon svalare.. Tack o lov...

Men stiger den så högt igen inom ett par timmar så åker jag nog in med henne..

Hon åt lite välling nyss..

• InaLo

Att ett barn får febertopp är inte farligt isig. om febern inte svara på alvedonen så bör man kontakta sjukvården. Min dotter fick engång feber på 41grader när hon vart 2,5år(infloensa) och då så de på sjukvårdsupplysningen att jag skulle bada henne svalt och om inte det hjälpte skulle jag åka in med henne. Men det hjälpte så vi åkte aldrig in.
    Min dotter har nästan alltid över 40grader när hon får feber.
    På BVC säger dem att det inte är feber man kollar på egentligen utan barnets tillstånd. Om barnet dricker och värkar medvetet så behöver man inte åka in, sålänge det inte värkar vara något särskilt.

• Crispie

Får nog ta henne till läkaren idag.. hon har haft jättehög feber inatt. Vägrar använda nappen när hon ligger ner.. Kanske det är öronen då!?!

• Noklen

Kan ju även vara 3 dagars feber å värmen lär nog göra att hon blir ännu mer medtagen. Hoppas ni får en läkartid fort. Även om det inte är något allvarligt så brukar det vara skönt att få det konstaterat.

• Snoffsan

Det finns Ipren för barn på apoteket. Det kan man ge mellan alvedonen. Det brukar hjälpa på mina tjejer när inte febern ger med sig av alvedon.

Så brukar nästan jämt en kall duch eller bad sänka det värsta. Det rådet har vi fått varje gång febern har varit så himla hög, en bra bit över 40 och inte gått ner. Duscha först och vänta i 20 minuter, då har febern alltid gett med sig.

• Mymlann

Låter som öroninfektion eller tredagarsfebern.

Som snoffsan säger så byt sort på supparna. Vi fick rådet på sjukhuste när L hade tredgagarsfeber att byta från alvedon till Burana ( heter det så i Sveige ?) och det fick ner febern bättre.

Hoppas dottern din snart är frisk igen

♥ Mymlann
  • baby2006

Tycker också det låter som öroninflammation... ring vårdcentralen så du får en tid satt de får titta i öronen o halsen...
    Sen tycker jag att du ska testa att ge henne iprensupp istället för alvedon om febern inte går ner av alvedonen.. iprenen är lite starkare på att ta ner febern och det är det enda som fungerar på vår son...

Lycka till o hoppas hon piggnar till snart

Stolt mamma till Ludvig-04 & Ebba-06
  • Crispie

Hon sitter här i famnen nu och sover som en stock... helt slut! Fick tid 10.30 hos läkaren.

Tack för tipset ang Ipren istället för Alvedon. Har aldrig testat det men ska köpa idag.

• Crispie

Förresten har hon haft 3dagarsfebern redan..

• Crispie

Har nu varit hos läkaren med lillan.. STACKARS STACKARS henne.. hon har dubbelsidig öroninflammation OCH halsfluss... fy, tvi och blä.

Stackarn fick pencillin för 10 dagar framåt..

Men skönt att vi varit där i alla fall.

Tack för alla råd och tips..

Svar på tråden Varför så hög feber? HJÄLP!