• 060822

Begravning - minneslund

I morgon är det begravning och idag när jag pratade med prästen sa hon att vi ej fick vara med när askan skulle spridas i minneslunden, utan skulle få ett brev hem när det var gjort. Blev alldeles paff. Jag förstår om man väljer alternativet att gräva ner urnan i minneslunden (då blir det som en egen liten privat plats), men när askan sprids med vinden så kan det omöjligt hamna på ett och samma ställe.
    Ringde kyrkogården för att fråga om detta stämde, och det gjorde det naturligtvis.

Min fråga - hur gjorde ni?, kändes ovanstående alternativ rätt? Eller gällde detta endast denna kyrkogård (för det glömde jag ju fråga)?

• Svar på tråden Begravning - minneslund
  • Tullia

Vi har vår dotter i en asklund, det är ett slags mellanting mellan minneslund och grav.
    Liten plats där urnan sänks ner och sedan en plakett med namn och datum. Man får ställa krukor, eller vaser med blommer men inte plantera något.
    Vi hade då en liten ceremoni och sänkte själva ner urnan. Sedan var det klockringning. Detta är i liten församling på landet.

• MELIM

Vi valde en gravplats i ett litet "stenröse" på kyrkogården närmast där vi bor. Vi fick välja sten där Melvins namn och datum står på en liten platta. Vi valde den ljusaste vi hittade. Nästan vit.

I gravplatsen finns det plats för 5 urnor till. (Vi valde indirekt vår egen framtida viloplats insåg vi efteråt, men det kändes faktiskt bra...)

Urnan sänktes ned under en liten ceremoni och sedan var det klockringning..

• Mjukis82

Vi har inte haft gravsättningen för Isabelle än... men hon kommer ligga i en askminneslund, och där får vi vara med när urnan sänks... kommer att ha en liten cermoni samtidigt skulle jag tro...

~Mamma till ängeln Isabelle~
  • Anonym (been there)

Hej,
    vi har vårt barn i minneslund och där gick det till precis så. Det sprider inte askan för vinden utan tar upp en liten tova gräs och häller ut askan där för att det inte ska synas var askan hamnar. Runt vår lund finns sen vaser och plats för blommor.
    Vi fick hem ett brev när det var gjort och höll då en liten minnesceremoni inne i kyrkan med de närmaste och prästen, han läste en bön och vi tände ljus, sen gick vi ut till lunden tillsammans och ställde dit blommor. Prästen följde med och fannas med oss hela tiden.
    Jag tyckte det blev fint och värdigt, ville inte ha en stor hejdundrande ceremoni för en så liten en... Nästan alla i famliljen och bland vännerna hade redan tagit avsked på sjukhuset.

• vackra magnolia

Elton ligger på minneslund. Vi är inte kristna någon av oss och ville inte ha någon cermoni i kyrkan, dessutom hade våra familjer redan träffat honom på sjukhuset. Vi fick vänta några månader eftersom snön inte försvann... Men vi fick ett jätte fint minneskort dagen efter det var gjort. Jag och min sambo gick dit när vi kände oss redo och hade med oss blommor och tände 12 st ljus (ett för varje timme han var hos oss).
    Vi är båda nöjda med hur vi gjorde detta svåra... Det är det som är huvudsaken!

Hoppas att det blir en fin stund för er, tänker på er idag!
    Kram Fia, mamma till *Elton*

• Lilla Mjau

Vi sänkte ner Theodors aska på en gravplats, så vi väntar på att hans gravsten ska bli klar (har bara kors än så länge).  Där finns plats för ytterligare urnor senare, så vi själva kan ligga där när vi dör. Vi hade klockringning när vi bar hans urna till gravplatsen. Sen hade vi en liten cermoni där. Vår sjukhuspräst var med, han har varit med hela vägen och vi ville han skulle vara med nu också. Hela minnesstunden slutades med att vi sjöng Imse Vimse Spindel för Theodor. Sången som storebror sjöng för honom varje kväll i magen....

Jag hoppas ni trots allt får en fin stund mitt i detta jobbiga!

Kramar
    Anna

*Anna - mamma till tre fina barn. Två på jorden och ett i himlen*
  • penapöna

Man får aldrig vara med när askan kommer till minneslunden. Den strös inte, utan som någon skrev ovanför så grävs den ner. I vår minneslund har vi et hög kulle, där man kan se fyrkanter om man tittar noga ner mot gräset. Askan kommer till kyrkogården i en plastpåse och jag tror faktiskt att själva plastpåsen grävs ner. Det dokumenteras var det är nedgrävt men det är hemligstämplat och ingen får veta.

Det är på nätterna askan grävs ner, ser de som ska utföra det någon människa i närheten så avbryts arbetet och de kommer dit någon annan natt.

Detta har en man som jag känner som gör detta berättat, tror det är han som grävt ner Eric´s aska. Men han får ju inte berätta något.

• chess1979

varför är det så? att man inte får veta?

• Elin o Simons mamma

Själva har vi en gravplats till Elin (på en plats där bara barn är kistbegravda). Vi sänkte ner hennes lilla kista samma dag som begravningen var. Just nu väntar vi på hennes lilla sten så att man kan göra iordning genom att plantera lite nya blommor, den borde komma snart då vi har väntat i 9 veckor.
    Beträffande minneslunden på kyrkogård där Elin är begravad så är det även så här att man inte får vara med när de strör ut askan. Vid minnselunden finns det en stor sten där man får placera ut sina blommor.

KRAM Camilla med ängladottern Elin

• vackra magnolia

Jerkvall79:
    Vår sjukhuspräst berättade för mig att det är så att de gräver ner i ett rutmönster, när de grävt färdigt alla rutor börjar man om igen på ruta ett (på vår minneslund begravs de i en pappurna). På så sätt ligger det ju efter ett tag flera på samma ruta/ställe. Alltså får man inte vara med för att man inte ska kunna lägga blommor på sin ängels ställe. Det är väl för att det ska vara lättare att hålla fint på minneslunden. Det är alltid väldigt välstädat och fint på vår minneslund och det tycker jag är skönt att veta, det finns alltid fräscha blommor och ljus tända så jag behöver inte ha dåligt samvete om jag inte varit där på ett tag.

Vet inte om det blev rörigt... : )
    Kram Fia, mamma till *Elton*

Svar på tråden Begravning - minneslund