Celiaki?
Hej!
Jag har tvååriga enäggstvillingtjejer som just nu har påbörjat en utredning om celiaki. Jag är rätt orolig och har massa frågor. Nån här som har barn med celiaki?
Symtomen mina tjejer har är att de vid 10 månader låg på normalkurvan i vikt men nu vid 2 år ligger på minus 2. De har alltså i stort sett stått still i vikt i över 1 år. Trots det äter de som hästar. Ena tjejen är jättehård i magen ofta och båda tjejerna har väldigt svullna, runda och hårda magar.
Vi har hunnit få tillbaka provsvar på den ena tjejen och blodprovet visade inte på celiaki, men hon hade 3 i järnvärde utan normala 11-32 och 617 i b-trombocyter utav normala 150-400. Enligt doktorn var det vanliga värden hos barn med gluten så nu ska tjejen få göra en tunntarmsbiopsi. Väntar på tid, remissen är skickad.
Den andra tjejen tog vi blodprover på igår och ska troligen få svar på tisdag.
Är nog mest orolig över gastroskopin. Har själv gjort det 2 gånger och det är ju den hemskaste undersökningen som finns. Men jag antar att de söver barn eller i alla fall ger dem mycket lugnanade. Men det är ju läskigt i sig.
Så nu vill jag veta mycket om själa undersökningen. Nån som gjort en sån? Får man vara med under hela ingreppet? Bara en förälder eller båda?
Nån annan som haft liknande blodvärden?
Negativt gluten test på blodprovet men ändå haft gluten?
Har även massa frågor om mat. Nån som har varit i Thailand med gluten? Är det lätt att hitta mat där?