• ThuSkiiii

Datakörkort

Jag sitter just nu på utbildningen för datakörkortet.

Tycker inte det är lönt att ja ska sitta här en HELT månad till.
    Har precis jobbat mej igenom hela boken som är på 400 sidor.

Har gjort alla små tester om

Allmän IT
    Win 98
    Word
    Excell

Har fått i snitt 95% rätt på alla prov.
    Varje prov innehåller 40 frågor.

Har bara varit här i 2 dagar och redan klar

Finns de någon annan som har datakörkort ?
    Och tyckte ni det var enkelt ?

• Svar på tråden Datakörkort
  • Danbala
    ThuSkiiii skrev 2006-06-13 08:30:32 följande:
    Finns de någon annan som har datakörkort ?
    Och tyckte ni det var enkelt ?
    Nej, inget datakörkort har jag, inte. Har aldrig förstått poängen med det riktigt - finns det någon arbetsgivare någonsin som har frågat efter det, undrar jag lite stillsamt, sådär...
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • ThuSkiiii

Jag förstår vad du menar :-P

Tycker också detta är onödigt

1: ja kan allt
    2: Vad ska man med detta till.
    3: Arbetsförmedlingen skickade mej hit :-/

• Serina

Jovisst, jag har det. Det var ett obligatoriskt moment i min universitetsutbildning (1p datorkörkort). De flesta kunde ju redan allt, men för de som inte gjorde det hade nog resten av utbildningen blivit jobbig utan den.

Tror faktiskt att det kan vara en merit på vissa ställen. Som arbetandes med datorstöd skulle jag uppskatta om den allmäna bildningsnivån var lite högre... fast på det här jobbet behöver jag åtminstone inte lära folk dubbelklicka.

• Pappa DeNiro

Tog mitt för 6-7 år sedan var väldigt lätt tycker jag...

Kör man fortfarande test på win 98... det har har man stor använding av

Okey för helt dataovana så kan datakörkortet vara bra men annars är det slöseri på tid...och då borde det vara för XP som de flesta nog har..

OM du måste vara där en månad till så sätt dig gör något du har nytta av lär dig börja proggramera, bildbehandling eller nåt.. så det ger något iallafall..

• Beccabecca

Jag tog datorkörkort för länge sedan (mellan 98 och 99). Testerna har kanske ändrat sig sedan dess, men jag tyckte att det var helt onödigt.
    För en som inte har någon datorvana är det kanske bra kurser att gå. Kunskapen är det inge fel på.
    Men de test som jag gjorde då testade helt fel saker, det gick ju tillstörsta del ut på att man kunde vad som står i menyerna utantill... Helt värdelöst! Men det är min uppfattning. Kursen och förberedelserna var bra och jag tror att man kan komma upp i en bra basnivå på sin kunskap. Men kan man lite innan är det för enkelt.

• Mi na

ThuSkii

Då har du väl kvar 3 delar? Vore jag dig skulle jag göra testerna och sen säga till på AF att du är klar. Eventuellt fråga om du får ta både Excel databas och Access om testet fortfarande är upplagt så. Access är iaf ett program som de flesta inte har lärt sig själv. Sen finns det väl ingen anledning att sitta kvar där om du redan kan grejerna? Är du tvingad till det får du väl göra som Pappa DeNiro föreslog och passa på att lära dig något annat.

Idéen med ett datorkörkort är inte fel tycker jag men de flesta som tar det gör bara övningarna i pärmarna utan att testa med egna exempel som är mer relevanta för deras speciella arbetsuppgifter så just efter att de tagit kortet har de glömt allt utöver det mest grundläggande.

Kunskapen i Officepaketet och XP är skrämmande låg överlag. Jag undervisar kontorspersonal och annan personal som behöver använda datorer i sitt arbete och blir ofta helt paff över bristerna i deras kunskaper. De stänger programmen för att komma åt "Den här datorn" varje gång de ska öppna en ny fil, vet inte hur man kommer åt en fil från en CD-skiva, startar om datorn med startknappen när de egentligen vill slå av den, sparar alla filer i samma mapp utan filstruktur, vet inte vad ett filformat är, högerklickar på start-knappen och hamnar hopplöst till i filstrukturen varje gång de vill öppna Utforskaren o.s.v. i all oändlighet.

• ThuSkiiii

MI na:

PÅ utbildningen ja e på så ska man inte ta datakörkort..
    Vi ska bara ha gjort dom 3 första sakerna klart på 1 månad sen e vi färdiga.

Men ja ska ta datakörkortet ändå,
    sen så har ja gjort Access databas hade ja i skolan när ja gick :P
    Hade MVG så de ska ja nog klara ^^

Svar på tråden Datakörkort