• Änglatuss

Vad kostar de att äga en båt?

Hej!!

Här är vi sugna på att köpa BÅT!
    en sån man kan ev sova över i... med kapell och grejjer, inte den dyraste direkt utan nån lite mindre fast stor

vad kostar de att äga en båt och vilka krav finns det?
    är sååå sugen, gör ju inte saken bättre att se grannarna fara ut med sin nästan jämt

Bor ganska nära havet (dalälven) finns två ställen där vi kan ha båtplats om de då finns nån plats kvar *s*

Så vad kostar de att äga en lite mindre båt med övernattningsmetoder?
    Känns lustigt att fråga grannarna... *hehe*

//ut på havet sugen!
  • Svar på tråden Vad kostar de att äga en båt?
  • Ankmamman

OJ! Mina föräldrar har nyligen köpt en helt ny stor segelbåt... Bara avbetalningen på den är ju massor!!! MEN vad jag inte visste innan är ju att allt annat är så dyrt.

Försäkringen kostar över 500 i månaden,
    Båtplatsen kostar massor tror det ligger på ca. 3000 kr för ett år.

Diesel när ni ska köra båten (om det är en motorbåt)

När ni ska lyfta upp den på vintern kostar ett par tusen för att få dit en kranbil......

Det finns säkert mer, men detta är vad jag kan komma på just nu.

• Änglatuss

ja de är en kostnad

hittade en båt på blocket för 39 000 som sambon blev sugen på! annars får vi väl bara köpa en motorbåt. jo bensin och disel kostar ju massor...

så försäkringen va så pass?

krävs de båtcetrikat och sånt där med eller? vattenvana eller nått?

• lillalillalillamysan

Båtcertifkat är inget måste men jag har seglat hela livet och ser inte en enda anledning till att minst 1 person i familjen inte bör ha det. Det är inte en stor investering om man ser till hur mycket mer ni som familj får ut av sjölivet med de basfakta som man skaffar sig i bagaget.

Kan ni navigera? Om inte skulle jag rekommedera att ta åtminstone skärgårdsskepparn. Lovar er, att gå på grund blir dyrare!

Kan ni sjöreglerna? Om ni inte vet hur man vejer och för vilka är även det en anledning till att ta skärgårdskepparn. Detta för att göra er och andra båtfarares situation på vattnet säkrare.

Att köpa båt är bland den bästa investeringen man kan göra! Så många mysiga minnen och tillfällen som ni får med den är oslagbart. Dessutom, sköter man den rätt kan den stiga i värde och det är ju inte helt fel Vår segelbåt har stigit från 370 000 till 410 000 i värde på marknaden enbart för att just den typen har blivit så populär

Det är en kostnad att ha båt men om du ser den som en del av er semesterkassa är det ju helt ok. Sov i naturhamn och laga egen mat så är det ju som att vara hemma fast man är på semester

Dessutom kan man ju åka ut bara för kvällen och grilla en helt vanlig vardag - och när du kommer till jobbet nästa dag känns det som du varit på semester

Oj, vad långt det blev. Hoppas att du orkar läsa och att ni köper båten!

• lillalillalillamysan

Att köra båt är som att köra bil, det finns regler hur det ska gå till på skön och med vana blir allt lättare. Men för att få vana måste man ju börja någonstan! Eller hur? Om du känner dig osäker så ta förarbeviset, det ingår 1 dag praktik på sjön!

• Änglatuss

Sambon har sjövana kan sjömärken osv....

jag har ingen koll alls *s*

vi är så sugna hitta en liten mindre båt med kärra för 39 000 kr på blocket

• Klatermaja

Det är dyyyyyrt. även en liten båt kräver ju båtplats, försäkring och ompyssling. Mina föräldrars båtplats kostar 12.000:-/år !!

/Klatermaja - en förvirrad solstråle
  • lillalillalillamysan

Egentligen räcker det ju att sambon kan om han tar ansvaret. Men lär dig gärna du också (av honom kanske). Dels är det roligare att kunna vara delaktig men samtidigt en säkerhet. Om olyckan är framme och din sambo trillar över bord måste du kunna hantera bäten. Sånt är kul och lätt att öva på, släng i en fender och åk runt för att plocka upp den igen

Du får ju en fin fin båt för 39 000 kr! Min första kostade 5 000

• Novus

Min kompis bror med familj har båt. Han har kört båt hela livet ochhade inget certifikat, men enligt honom ska det tydligen vara nya regler som säger att man måste ha det för att få köra

• lillalillalillamysan

Är det dessutom egen trailer blir det ju ingen stor kostnad för upptagning av båten på vintern! Det låter som ni till och med kan ha den på tomten om ni har en sådan!

Jag rekommenderar er dock att gå med i en Båtklubb då det kan sänka försäkringskostnaden!

• Änglatuss

MAJA

OOOOOOOOOOOJ! ja då är de dyrare än man tror *s*

lillalilla

ja de tåls att fundera på, till nästa år kanske, iår ska vi köpa HUS! oxå nått man får pyssla om osv!

• Madge

Innan ni slår till på båten, kanske ni ska kolla om det finns plats för båten vid en brygga och vad det kostar...
    På försäkringsbolagens hemsidor brukar man kunna göra beräkningar på vad det kostar att ha något försäkrat.

Men, vad häftigt att ha båt !

• ebben

Ängla-förstår att ni är sugna!! MEM ett hett tips-bo i ert hus till nästa sommar i alla fall,så ni bott nästan ett år! Se vad det kostar! för att få prisuppgifter på ett papper o sen vad det blir i verkligheten kan skilja sig.Bo ett tag o se vad det kostar i slutändan.O om allt funkar eller om nåt går sönder eller så.........
    DÅ tycker jag det är bra att köpa båten DÅ-nästa sommar! För ni hade väl lite smålån o grejer ni skulle bli av med? Fixa allt sånt före båtköp.

• Änglatuss

lillalilla

japp, huset vi har köpt har 1300 kvadratmeter tomt så nog har vi plats, tom ett huvsagns/båtskjul, eller ha tak över iaf

Magde
    hade vi tänkt oså, höra av oss antingen till karlholm eller söderfors, nånstans borde de finnas plats *s*

Svar på tråden Vad kostar de att äga en båt?