• PandaMamma

Hur gör ni med shorts/kortärmat?

Vår 3åring fullständigt vägrar att mitt i den tropiska värmen ha shorts och/eller kortärmat, han blir galen och jag har nu i ett par dagar fått muta honom med klistermärke eller annat för att han inte ska få värmeslag. Såklart fungerar det inte i längden att muta till sig sånt men hur gör man när de vägrar??? tvingar dem? fungerar det??

Har ni några tips om hur man minskar bråket om att ta på sig lite svalare kläder?

Imorse vill han ha vantar.....suck....

• Svar på tråden Hur gör ni med shorts/kortärmat?
  • Akinna

oj guud vad jobbigt

jag skulle ha sagt att sätter du inte på dina kläder så åker mamma utan dig .. men det e ju så olika men på min pojk så funkar det jätte bra .. jag hade problem med att smörja in honom med faktor men man får ju verkligen förklara för dom vad som händer om man inte gör det ..

• mludvigs

Du kanske kan testa med en sval långärmad bomulls-skjorta? Det kanske kan gå hem? Och kanske fråga om du inte kan få vika upp byxorna lite nertill.
    Annars så är det väl inte hela världen med långbyxor/långärmat - jag känner massor med folk som ALDRIG har shorts på sig, inte ens när de är ute och sportar på sommaren.
    Om det handlar om att han ska till dagis så kan du ju alltid skicka med lite short/t-shirt och säga att det finns där om det blir för varmt när han är ute och leker. Många i den åldern är ju så, så dagispersonalen har ju förståelse.

Fast det är klart - vantar är väl kanske lite överdrivet...

• ebben

han dör inte fast han har en långärmad tunnare tröja!? jag skulle låta han ha det!!

• PandaMamma

Skjorta vägrar han tyvärr ha, har funderat på den varianten också.

Tyvärr handlar det inte bara om långa byxor utan även tjocka och han blir så varm att han inte orkar äta eller göra nånting vilket är så synd, jag vill ju inte att han får vätskebrist av värmen. De flesta som inte använder shorts (jag är själv ingen stor fan av det) har iallafall tunnare men längre byxor på sommaren.....fungar inte det heller här....

misstänker att det blir ett litet krig några dagar om att vi helt enkelt inte går ut om han inte sätter på sig tunnare kläder. Vi pratade med dagispersonalen i morse och förhoppningsvis har de lite lättare att få på honom tunnare kläder och han kan då komma på att det var ganska skönt

• ebben

vantar kan han också ha ,egentligen-o så hör han kanske o ser att kompisarna inte har det o frågar varför han har -då kanske han inte vill?

• PandaMamma

Men hallå.....det är 36 grader varmt i solen i Stockholm.....

Tunn långärmat går jag med på men inte till tjocka jeans....

• ebben

köp tunna byxor då!? o lägg undan det andra som är tjockare.
    Då har han inte så mycket att välja på.Antingen tunna byxor eller då shortsen eller kalsoner....

• PandaMamma

Han struntar fullständigt och alltid i hur andra gör och ser ut, på så sätt är han ganska självständig och stark vilket jag beundrar eftersom jag alltid själv lätt fallit för grupptryck

Just nu är jag mer bekymrad om att han blir så varm och trött i den tropiska värmen att han kan må dåligt av det och våra dagar blir så onödigt tråkiga av att han blir för varm och trött - det är ju inte så att man direkt kan åka till stranden och njuta....ett varmt barn blir väldigt gnälligt och tycker ju direkt inte att livet är kul och det är så synd när det bara handlar om att det är varmt ute och han skulle behöva klä av sig lite.

• PandaMamma

ebben: ja, det är ungefär så jag gör nu, lägger fram tre par tunna (både korta och långa) byxor som han får välja mellan.....

Kanske skulle jag ta med honom till affären och låta honom välja ett par sommarbyxor själv.....kom jag på nu....det kanske han gillar. Senast när han fick välja skor så ville han inte ta av sig dem på jättelänge utan ville ha sandaler fast det var 3 grader varmt ute....

• Vargamamma

Klä honom i tunna bomullsbyxor och tunn långärmad tröja. Det har min dotter på sig för att inte bli bränd av solen. Hon har väldigt känslig hud och långärmat ger bra skydd. Min dotter badar även med skjorta på om solen är allt för gassande.

• PandaMamma

Var hittar ni dessa tunna kläder med långa armar och ben? jag har kollat på H&M och Lindex och endast hittat nåt enstaka par som jag såklart snabbt köpt, jag har sett mycket till tjejer men inte något till killarna.....

• Tintan

Pandamamma: Hejsan har haft samma problem med min 3-åring han bara vägrar bli av med sina vinterkläder,helt hysterisk har han var och såhär är han med alla nya kläder tyvärr.
    Jag gjorde så för 3 veckor sen att jag packade ner alla tjocka kläder...men just t-shirts eller shorts är en kamp varje dag,och tofflorna bara vägrar han ta på sig..men lyckas jag inte att klä på han tunna kläder så får han ha på sig det han vill ha, de ser ju ganska snart att andra barn går lättklädda.

• PandaMamma

Jag ser med stor spänning fram emot morgonen - ikväll fick han själv välja tröja och byxor, jag la fram ett gäng kortärmade och sa att mormor och morfar köpt dem till honom (suck, tre av fem hade de iallafall köpt) och han valde faktiskt och bekräftade att han skulle ha dem imorgon.

Så nu hoppas jag att det fungerar, det var ett tips från dagis, att låta dem välja kvällen innan och att begränsa urvalet

• Beatrize74

Jag känner spontant att skulle Hugo komma och vilja ha på sig sina fleecevantar när det var 35 grader varmt TROTS att jag sagt till att det skulle bli för varmt....så skulle han baske mig få ha på sig dem också.

Då KÄNNER han efter bara en liten stund att jag hade rätt. Dååå kanske vi kan diskutera vidare huruvda han ska han byxor eller shorts etc.

"Upp till bevis, grabben"...ungefär.

• Akinna

jag har bara en fråga vad har ni vantarna lägger inte ni bort dom nu när sommaren e här ?? konstig fråga men jag bara undra

hade min kille trotsat med sånt så får man ju visa vem som betsämmer och säga att nu blir det inte långarmat eller långbyxor .. och förklara ordentligt vad som kan hända om man har varma kläder på sig ??

hehe sån e jag i alla fall jag lägger mig inte ner inte

• ebben

pandamamma-få höra sen hur det gått!?

akinna-jag som bor här i norrbotten HAR haft långkalsonger till bara för nå dag sen!! o barnens vantar o mössor är framme! Det har varit bra att ha vissa dar/kvällar så det kan ju vara en anledning varför det alls är framme!! VET inte om det är så i TS fall,säjer bara hur det är här.Min son har ibland velat ha vatar ute-o då får han det.Det dör han inte av .....

• Daidi

Jag tänkte också föreslå att ta med honom till affären så han får välja själv.
    Det är inte lätt när de ska vara så självständiga!
    Jag kunde inte låta bli att skratta när han ville ha vantar på sig! Allt för sin egen vilja!

• PandaMamma

Ja, vad kan jag säga, ni som tycker att jag ska stå på mig och visa vem som bestämmer får gärna komma och hälsa på oss

Vantar och annat liger framme eftersom de behövdes för inte så länge sedan, man kan lugnt säga att värmen kommit snabbt....bara för två veckor sedan hade vi vissa mornar med bara några grader och då nekade jag inte vantar om man så önskade. Det är inte alltid helt enkelt att hinna lägga undan alla saker innan barnen hittar dem - lägger jag vantarna i tvätten för att tvätta och lägga undan till nästa vinter så är de ganska snabba på att hitta dem men jag avundas er som har så pass koll att ni hinner få undan allting.

I morse fick vi på shorts utan problem men den t-shirt han valt igårkväll ville han på inga villkor ha och det kunde vi släppa på eftersom han istället valde en tunnare tröja med långa ärmar vilket jag tycker är helt ok.

Att låta vår 3åring ha fleecvantar eller långa jeans eller mössa i 30 graders värme fungerar inte så bra - jag har testat....å då har han det på sig hela dagen, svettas, blir trött och grinig vilket alla får lida för så hemma hos oss är det inget alternativ men jag hoppas det kanske fungerar för andra

Akinna: sånt resonemang fungerar inte med vår 3åring, vet inte om han är dum eller bara inte bryr sig om vad vi säger. Vissa saker accepterar han på en gång, som att spisen är varm, knivar har bara mamma och pappa och att lillebror inte får äta vissa saker - men att försöka förklara att man får vätskebrist och mår dåligt om man har för varma kläder känns än så länge som överkurs och det känns onödigt att starta ett världskrig om en sån sak om det går att lösa utan bråk.

Igår var min 3åring det enda barnet på stranden med långärmad tröja och långa shorts och även det enda barnet som inte badade, men han ville gå dit och badade iallafall fötterna så vi fortsätter kämpa och snart lossnar det förhoppningsvis (förra sommaren gick det jättebra).

Så, i eftermiddag bär det av till affären för att försöka inhandla några tunnare och "kortare" kläder som han gillar så får vi se hur det går, jag återkommer och rapporterar

• Akinna

PandaMamma : ok ok nää men som sagt alla barn e olika

ebben : aha ok då e det ju inte så konstigt kanske

Svar på tråden Hur gör ni med shorts/kortärmat?