• delfinen80

Försäkring (downs syndrom barn)

Har haft en kille här och pratat lite om försäkringar (barn)
    Och vi fixade då till alla barnen och han visste inte riktigt om Dennis fick försäkras där, men skulle kolla upp det... Nu har han ringt (tog inte lång tid, väldigt trevlig kille) Och han får inte försäkras där!!!
    Vad har ni för försäkring till era barn??
    Detta är en jungel...

*kram*

• Svar på tråden Försäkring (downs syndrom barn)
  • Flisalisan

De flesta försäkringsbolag vill inte ge sjukförsäkring till våra barn med DS.
    Vi har olycksfalls- och sjukförsäkring på Folksam.
    De kollar inte upp om du har nåt handikapp.
    Har du pratat med dom?
    Sen finns det nåt mer. Vet inte vad det heter. Men du får säkert svar av de andra mammorna.

//Daniella

• Lefo

Kopierat från Svenska Downs föreningens hemsida:

Flera medlemmar har tipsat om ACE Europe Barnolycksfallsförsäkring som försäkrar barn
    "trots" diagnosen Downs syndrom. ACE European GroupKlarabergsviadukten 90, Box 868, 101 37 STOCKHOLM 08-692 54 00Fax 08-692 54 10Personförsäkringar

Lena med tvillingtjejerna Linnéa och Agnes
  • HumDis
    Flisa05 skrev 2006-06-13 11:31:32 följande:
    De flesta försäkringsbolag vill inte ge sjukförsäkring till våra barn med DS. Vi har olycksfalls- och sjukförsäkring på Folksam.De kollar inte upp om du har nåt handikapp.Har du pratat med dom?Sen finns det nåt mer. Vet inte vad det heter. Men du får säkert svar av de andra mammorna.//Daniella
    Ett tips: Även om de inte kollar upp om barnet har något handikapp när de tecknar försäkringen så kan de göra det om man begär ersättning för något. Då kan de neka en ersättning för t ex sjukhusvistelse som beror på handikappet.

Så bara för att de inte kollar upp när man tecknar försäkringen så betyder det inte att man garanterat får ersättning...
    / HumDis
  • Flisalisan

HumDis:

Då har väl vi haft tur. Som inte har blivit nekade ersättning när vår lilla dotter låg på sjukhus.

• HumDis
    Flisa05 skrev 2006-06-13 11:47:34 följande:
    HumDis:Då har väl vi haft tur. Som inte har blivit nekade ersättning när vår lilla dotter låg på sjukhus.
    Ja, det har ni definitivt haft! Cool

Fast som jag har förstått det så är man skyldig att uppge eventuella handikapp och skador till försäkringsbolaget när man tecknar en barnförsäkring. Nu säger jag inte att det är någon fara i ert fall men min kusin har en dotter med DS och där begärde försäkringsbolaget (tror det var Skandia) tillbaka ersättningen som betalats ut när de fick reda på att dotterns sjukhusvistelse berodde på ett hjärtfel som är typiskt för just ds-barn. Som tur var handlade det inte om någon jättesumma men lite snopna blev dom.
    / HumDis
  • Flisalisan

Kan säga så här att Skandia är bra på att lura folk när de ska sälja försäkringar. Vi hade en som ringde från Skandia och jag sa att vår dotter har DS å att de är de enda som tecknar sjukförs. är Folksam. Då sa hon att om de gör det så gör de oxå. Att det bara var att skicka in. Vi gjorde det. Snacka om slag i ansiktet. De nekade oss sjukförsäk. men erbjöd olycksfall?
    Idioter..
    Ringde till dom och skällde ut som tusan den handläggarn som nekat oss å tjejen som sa att vi skulle på försäkringen.

• anne h

Jag har skrivit det mååånga gånger förr, både här på FL och på andra forum, men det tål väl att upprepas så "nya" föräldrar får svar de också;

Jag har tecknat

Folksam Medlemsbarn (sjuk-olycksfallsförsäkring, inte jämförbar med "vanliga" barnförsäkringar men bättre än inget) på min minsta,
    samt
    ACE Europa som är en ren olycksfallsförsäkring men som även gäller vid sjukhusvistelse >24 h vid sjukdom, då får man 300 kr/d, det har jag fått från flera gånger, inte bara för C utan även för hans syskon som varit inlagda. den kostar 900 kr/familj/år, oavsett antal barn

Ingen av försäkringarna täcker såklart medfödda sjukdomar osv, men även "våra" barn kan drabbas av diabetes tex.. eller bli inlagda på sjukhus för diverse vanliga åkommor, råka ut för olyckor (borrelia är en "olycka", tydligen..).

Folksam medlemsbarn kan tecknas av den som är medlem i t.ex. LO-fack samt nu även i Sv Downföreningen, har jag för mig.

/anne.h med fyra perfekta barn ♥
  • Rubia

Folksam Medlemsbarn kan även teckans av den som är med i FUB. Vi har Folksam och ACE, har skickat in till Trygg-Hansa för att se vad som händer...

• Mamma till tre kottar

Lärarförsäkringars medlemsförsäkring. Har inte behövt testa om den verkligen funkar...

Svar på tråden Försäkring (downs syndrom barn)