• LiLja1980

Att lägga småsten intill husväggen

Har just nu 2 igenväxtra rabatter intill husväggen på vårt hus. Eftersom jag inte har tid o lust för dessa rabatter så tänkte jag gräva upp dem och lägga småsten längst in och så gräs på resten.

För att inte massa ogräs ska tränga sig upp bland stenarna sedan... hur gör man då? Räcker det med att gräva ur en bit och fylla med sten? Hur långt ner gräver jag?

• Svar på tråden Att lägga småsten intill husväggen
  • Perla

kort och koncist:gräv bort ca. 20 cm ner och lägg en täckduk över fyll med grus och lägg stenarna på!

• LiLja1980
    Perla skrev 2006-06-13 12:42:21 följande:
    kort och koncist:gräv bort ca. 20 cm ner och lägg en täckduk över fyll med grus och lägg stenarna på!
    Okej... man måste alltså ha täckduk för att slippa ogräset?
  • MSI

Dessutom är det bra för huset. Man ska inte ha blommor och rabatter etc direkt mot en husvägg. Det blir onödig fuktpåverkan på huset.

• Violerna

Vi ska också gör så!!! *täckduk + grus = sant*

Har skitfula ölandstok (även kallade gotlandsidiot av mig) längs med ena väggen och nu ska den äääntligen dööö!!! *ingen växtlighet intill husväggen någe mer här inte* /Viola.

• kvabbso

Jag tänker också fylla igen några rabatter som inte gör någon glad. Har tänkt mig grus/singel. Andra menar att täckbark är bättre. Vad talar för och emot de båda alternativen?

Grus:
    För - snyggare
    Emot - tyngre att arbeta med
    dyrare????

Täckbark:
    För - lättare och billigare?
    Emot - Blit lite murrigt och mull-likt, va'?

(Fyll gärna på listan!)

• GOBLIgobli

Violerna

Aaah, en till som hatar ölandstok . Kan verkligen inte med dessa risbuskar.

Vi ska också lägga singel, fast som en trädgårdsgång och köpte täckduk på ICA MAXI för 129:- paketet, 2x5 meter.

• Zenobia

Här är en till som ska göra så =) Tycker det blir finare runt huset på det sättet. Sen får man en extra drenering.

• Zenobia

Enligt sambon ska man inte ha täckduk under om man sak lägga grus runt huset, för då förstör man dreneringen. Men det är vad han tror. Är det så eller är vi ute och cyklar?

• GOBLIgobli

Täckduken släpper igenom vatten men inte ogräset underifrån.
    Som jag förstått det iaf

Svar på tråden Att lägga småsten intill husväggen