• Lalune2

Honungsmelon till små barn?

En väldigt korkad fråga förmodligen, men kan en snart tvååring äta honungsmelon?

Andra meloner vet jag ju är ok men just honungsmelon undrar jag om. Pga honungen givetvis (fast jag vet att de kan äta vanlig honung nu), jag vet, jag vet det låter lite irrationellt, men jag känner att jag måste vara säker.

• Svar på tråden Honungsmelon till små barn?
  • turia

har för mig att det är upp till 1 år man ska undvika just honung.. men det e ju honung
    melon borde va ok

• aster

Jag vet inte hur du ska bli säker. jag vet inte mer än du om detta, men har gett honungsmelon och annan frukt från ca 6 månader.
    Att man inte ska ge vanlig honung är ju för att den kan innehålla bakterier. Melon med honungssmak är väl lika bakteriefri/rik som annan frukt?
    Eller du kanske skojade?

• HumDis

Honungsmelon är helt okey!

/ HumDis
  • jummie
    det är ju ingen honung i honungsmelonen..mest bara vatten
  • Lalune2

Men jag vet, jag säger ju att det är helt irrationellt, nej jag skojade inte. Men skäms över att jag överhuvudtaget känner mig tvungen att ställa frågan, kinderna blossar röda just nu.

Jag vet också att det är ju inte honung i melonen, men ändå. Puckad man är liksom! Jag kanske själv ska utse detta till den mest puckade matfrågan på FL någonsin!

• Junija

Har aldrig hört att honungsmelon skulle vara något de bör undvika. Det borde man hört något om, utifall det skulle vara "farligt"

• LAA

Soleil: äh, bättre en fråga för mycket än en för lite, eller hur?

Ett varningens ord, dock: min son älskar melon så mycket att han blir arg när den tar slut. Har man börjat finns ingen återvändo!

• Lalune2

Tack Laa!

Jo, jag vet så har vi det med vindruvor tex här hemma, arg är bara förnamnet!

• Lillis1

Soleil- Det finns inga dumma frågor

• Stjärnstopp

Hm, honung kommer från bina....!!! Jag ger min 6-månaders honungsmelon ofta och det är en frukt, med andra ord ingen fara!!!

• Lalune2

I know, Stjärnstopp... Tack ändå.

Ps. Han tyckte dock inte om melonen!

• Stjärnstopp

Vad bra då, slipper du undra.
    Annrs är ju vattenmelon bra nu när det är varmt ute, ifall denne skulle gillas bättre.

Svar på tråden Honungsmelon till små barn?