Akutsjukvård:
det har man som svensk rätt till i Sverige till samma pris osm i Sverige bosatta svenskar, även om man är utskriven, man ska visa sitt svenska pass för att bevisa att man fortfarande är svensk medborgare. MEN det är det inte alla på sjukhus/vårdcentraler som vet, det gäller att stå på sig!
Om ni har chans att flytta några år tycker jag inte du behöver tänka så mycke tpå föräldraledighet, CSN mm. Se framåt och inte vad ni har nu!
När ni kommer tillbaka till Sverige tar det max ett år så har ni arbetat in alla förmåner igen, sjukvården gäller direkt. Ni får bas-föräldrarförsäkring (vad det nu är).
Beroende på var ni kommer bo, kostar det olika vad dagis kostar. Vår dotter går på preschool varje förmiddag 9-13, det kostar ca 600 dollar per månad, om hon skulle gå heltid blir det ungefär det dubbla. Men vi bor i ett område utanför New York med dyra hus, dyr preschool och jättebra kommunala skolor. Inne i NYC är det ännu dyrare med preschool har jag hört. Men det finns ju områden som är billigare.
Au-pair bor hemma hos dig och jag har inte koll på vad det kostar, kolla med EF, de har au-pair-rpogram till USA bl a.
Privat sjukförsäkring är ett måste!
Det kan vara jobbigt med krediter i början, när man ska köpa bil och hyra hus/lgh. Ibland hjälper företaget till, begär det!
/amnai, USA