• felle

USA-flytt, vad ska man tänka på?

HEJ!
    Finns det någon som har bra koll på byråkratin vid en tidsbegränsad flytt till USA?

Vi har fått en möjlighet till flytt genom min mans jobb och samtidigt så verkar jag har lättare för att få jobb i USA än i Sverige. För tillfället har vi en ettåring som givetvis ska följa med och jag vill gärna få jobba deltid när vi väl är där om vi får någon slags barnoomsorg (dagis/au-pair).

Vad händer med a-kassa, SGI, resterande föräldrapenningsdagar, CSN-lån och rättighet till svensk sjukvård?

Byråkratin verkar oändligt krånglig, någon som är i samma situation eller som redan har gått igenom detta?

• Svar på tråden USA-flytt, vad ska man tänka på?
  • Sweedie

hej felle?

hm? föräldrapenningen kan jag inte svara på. men om du planerar att bo i usa i mer än 9 månader måste du skriva ut dig ur sverige (man skriver in sig så fort man flyttar tillbaka). kom ihåg att medans du är utskriven och om du åker hem till sverige på liten semester så måste du ha ngnslags försäkring, då du inte har rättigheter till svensk sjukvård.

kommer din mans jobb erbjuda benefits? annars är ju försäkringen rätt dyr här!

csn måste betalas som vanligt.

• mammaE

Jag har en vän som åkte till England under 2 års tid. Om jag minns rätt så var det rätt byråkratiskt och svårt att få tag på vad som verkligen gällde. Han tog med sig sin fru som inte jobbade och under tiden i England fick de en dotter. A-kassa skulle han vad jag förstod inte få när han kom tillbaka för han var borta för länge, tror de hade en ettårsregel. Barn hade de inga men jag antar att föräldradagarna finns kvar eftersom man kan ta av dem ända tills barnet fyller 8 år. Problemet är väl att man inte behåller sin sgi utan måste jobba ihop en ny direkt när man kommer hem. Mitt tips är att du hör med försäkringskassan innan för de kan vara väldigt kinkiga. Jag skulle maila mina frågor eller be om skriftligt svar. Ta a-kassan och csn på en gång också så att du vet med säkerhet. Hoppas du får det trevligt

• Tigerwoman

Ta kontakt med Försäkringskassan så att det kan förklara för dig vad som gäller, för det är jätteviktigt att du har koll på läget. Är man borta från Sverige under en period som överstiger 6 månader har man inte rätt till t ex barnbidrag längre. Ni kommer att bli utskrivna från Försäkringskassan men blir inskrivna igen när ni flyttar tillbaka, alltså försvinner era förmåner från det svenska socialförsäkringssystemet under tiden ni är utflyttade. Istället måste ni skaffa sjukförsäkring i USA, om ni flyttar med din mans jobb så kan de troligen hjälpa till med detta. Dock är det inte som Sweedie säger, för i Sverige nekar vi inte turister vård. Är du här på semester på tillfälligt besök, som turist, så får du vård även om du inte tillhör vårt socialförsäkringssystem. Det blir lite krångligare och kostar lite mer, men som sagt du blir inte nekad inträde till sjukhuset eller så. Men som sagt, kontakta Försäkringskassan NU!

• Sweedie

tigerwoman: jag har blivit tillsagd att resa med min försäkring när jag åker till sverige för att jag är utskriven! jag jobbar för en svensk myndighet i usa. en arbetskamrat fick betala 600kr för ett läkarbesök i sverige eftersom hon är utskriven.

• amnai

Akutsjukvård:
    det har man som svensk rätt till i Sverige till samma pris osm i Sverige bosatta svenskar, även om man är utskriven, man ska visa sitt svenska pass för att bevisa att man fortfarande är svensk medborgare. MEN det är det inte alla på sjukhus/vårdcentraler som vet, det gäller att stå på sig!

Om ni har chans att flytta några år tycker jag inte du behöver tänka så mycke tpå föräldraledighet, CSN mm. Se framåt och inte vad ni har nu!
    När ni kommer tillbaka till Sverige tar det max ett år så har ni arbetat in alla förmåner igen, sjukvården gäller direkt. Ni får bas-föräldrarförsäkring (vad det nu är).

Beroende på var ni kommer bo, kostar det olika vad dagis kostar. Vår dotter går på preschool varje förmiddag 9-13, det kostar ca 600 dollar per månad, om hon skulle gå heltid blir det ungefär det dubbla. Men vi bor i ett område utanför New York med dyra hus, dyr preschool och jättebra kommunala skolor. Inne i NYC är det ännu dyrare med preschool har jag hört. Men det finns ju områden som är billigare.

Au-pair bor hemma hos dig och jag har inte koll på vad det kostar, kolla med EF, de har au-pair-rpogram till USA bl a.

Privat sjukförsäkring är ett måste!

Det kan vara jobbigt med krediter i början, när man ska köpa bil och hyra hus/lgh. Ibland hjälper företaget till, begär det!

/amnai, USA

• Sweedie

tack amnai för infon om akutsjukvården! det visste jag inte! nu kan jag känna mig säker !

• Matisse

CSN-lånet beräknas på förra årets inkomst, så du får fortsätta betala. Jag hade det på autogiro, när jag bodde där. Du har fortfarande rätt till svensk sjukvård. Se till hela familjen är försäkrade av makens jobb, när ni är i USA, genom s.k. HMO.

De övriga sakerna som sgi osv, tror jag ligger fryst tills när du kommer tillbaka, men vet inte säkert.

• Matisse

PS. Jag var aldrig utskriven, som någon skrivit ovan. Sa aldrig till att jag flyttade utomlands. Ska man göra det, hur gör man det? *nollkoll* Det blev aldrig aktuellt isåfall, för jag åkte hem efter 3 månader. Skulle stannat i USA i 3 år.

• jlhm

Se till att det visum din man får också ger dig rätt att jobba.

Utan korrekt visa så kan du inte ta något arbete som ger dig betalt, du kan endast jobba utan betalning för organisationer såsom röda korset och kyrkor.

Det första som du och din man ska skaffa i USA är Social Security number. Gör det samma dag eller nästa som ni anländer till USA för detta är ett måste för att kunna jobba och betala skatt plus allt annat. Att få SS tar ca 2-3 veckor. Ni behöver ha med pass och ert USA visa. De tycker också om att få titta på ett kredit kort för varje person för att verifiera identiteten.

Efter det kan ni gå till banken och öppna ett konto och få konto kort, debit. Fråga efter att få kredit kort, inte alla banker ger det till personer som just flyttat in, speciellt inte efter 9/11.
    Deras policy är också beroende på hur länge ni ska vara i USA.

Tills ni har bank konto så måste ni använda era Svenska kort för allt. Lön får man som check här i USA (hem skickat) eller så sätts lönen in direkt på ett bank konto (endast konto i USA).

Kommer ni att få fixa en lägenhet själva eller får ni det genom din man's jobb ?

Vart i USA ska ni flytta ?

• felle

Tusen tack för alla bra tips. Det verkar var lite att hålla reda på.
    Stället som vi siktar på är Boston och på att vara där under ett års tid. Planerna är än så länge ganska vaga och det är inte helt klart än om vi kan få åka. Min mans jobb har inga rutiner på det här så hoppas på att det ska gå att förhandla kring betalning av boendekostnad och annat nödvändigt.

För egen del står jag med två bra tidsbegränsade jobberbjudanden och så har vi en dagisplats från augusti så det behövs ett väldigt snabbt beslut om vi ska kunna komma iväg.

Nu ska jag ringa försäkringskassan.

• Matisse

Ni som varit "utskrivna": hur gjorde ni det? Och varför? Dum fråga kanske, men jag tänkte aldrig på det när jag flyttade.

• amnai

Samma dag jag flyttade, precis 10 år sen nu!, skrev jag ut mig från svensk folkbokföring. En anledning var att jag skulle jobba som frilans och inte ville riskera att behöva skatta i Sverige. Min man skrev också ut sig.

Vår plan var att bo utomlands 10 år, men det lär bli mycket längre.

Det fanns ingen anledning att finnas kvar som skriven i Sverige. Vi äger inget i Sverige. Vi har sjukförsäkring utomlands. Vi hade inte barn då vi flyttade.

Det är bara att ringa till skattemyndigheten, har jag vagt för mig, och berätta att man utflyttat. SVENSKA är vi ju fortfarande, och våra barn är svenska medborgare med pass och allt, sonen är också brasiliansk medborgare.

/amnai, USA

• izzabella

Hej, är själv från USA och jag håller med amnai helt. Sjukförsäkring är ett MÅSTE. Kolla med svenska försäkringsbolag och se om det går att få en fösäkring via ett svenskt bolag. Om din man har anställning i USA så borde han ha BENEFITS kolla med hans jobb och se om han har det först. lycka till
    Det är billigare att skaffa en barnvakt än att sätta barna på dagis i USA.

• felle

Vad bra information jag får från er! Jag ringde försäkringskassan igår men blev mest bara runtkopplad i växeln tills de råkade koppla bort mig helt.

Svar på tråden USA-flytt, vad ska man tänka på?