Surkål
Jag är så otroligt sugen på surkål!! Är det ngn som vet om det är ofarligt att äta??
Jag är så otroligt sugen på surkål!! Är det ngn som vet om det är ofarligt att äta??
Klart du kan äta surkål! Det är till och med väldigt nyttigt!
Mumsa på bara!
vilken tur, jag har nämligen redan vräkt i mig en tallrik innan jag kom på att det kanske kunde vara farligt.... Hade sååå dåligt samvete efterråt att jag inte kunde sova på nästan hela natten!
Tack!
Gud vad gott! Skall äta det ikväll!
Tack för tipset!! Hade ingen aning om vad jag vill äta men surkål mmm.
kram
Surkål och en mumzig brawurst! Mmmm!
Trivia om surkål: engelska sjömän led svårt av skörbjugg, som ju är en bristsjukdom man får bl.a. av att äta för lite grönsaker, eftersom det inte gick att ha med sig färsk mat på långseglingar. Jag citerar ur "Longitud" av Dava Sobel (Svenska förlaget):
"Surkål.
Det var parollen på kapten James Cooks segerrika andra resa, som inleddes 1772. Genom att lägga generösa portioner av denna tyska stapelrätt till besättningens proviant (somliga tackade dumt nog nej) sparkade den store världsomseglaren skörbjuggen överbord. Huvudingrediensen, vitkål, är fullproppad med C-vitamin. Den skärs fint, saltas ned och får jäsa tills den är sur och motsvarar sitt namn. Inlagd i saltlag håller den sig i det oändliga ombord, eller åtminstone så länge en världsomsegling varar. Gook gjorde det till sin havsgrönsak och surkålen räddade sjömansliv tills den pressade citronen och länge fram limefrukten ersatte den i brittiska flottans proviant."