• Anonym

jag kan inte simma!!!

Ok, jag ha rpasserat 20 och kan inte simma!

Det kanske är inte så hemskt som det låter men det är det... När vi alla kompisar ska åka å bada så ligger jag bara på stranden och bränner fläsket, eller så går jag två meter in i vattnet och svalkar mig. Vattnet har aldrig överstigit midjan då ja gär orolig att någon ska putta mig eller att jag ska halka och drukna!

Jag skyller på lingon vecka eller att jag inte gillar att bada. Fast jag svettas som en apa under solen

Kan man lära sig simma på så här gamla dagar?
    Jag tycker det är pinsamt!

Ingen av mina kompisar vet att jag inte kan simma! :-/

flera här som är i samma situation som jag?

• Svar på tråden jag kan inte simma!!!
  • Anonym

Kan tillägga att i skolan så försökte de lära mig simma 3 ggr och det gick inte. Kanske skulle ha övat flera ggr?

Jag tror min rädlsa är pga att när jag var liten så puttade min syster mig i vattnet och jag blev så rädd att det kan ha påverkat mig.
    Ang syster så var det en olyckhändelse, inte med flit

• AnneSophie

Klart att du kan lära dig att simma. Man kan väl ta simlektioner på tex simhallen skulle jag tro. Finns faktiskt många vuxna som inte kan simma, av ena eller andra anledningen, så du är inte ensam och det är inget att skämmas för.
    Lär dig nu så har du ett helt liv med härligt simmande i havet framför dig!

Lycka till!

• Felicia6

Jag var väldigt sen på att lära mig simma, pga omständigheter då jag var mindre.. Dock så övade jag o övade o övade själv, så till slut kunde jag.. Dock är jag inte på vatten som är så djupt att jag inte kan bottna, och så kan jag inte simma ryggsim, eller dyka osv..

Men vanlig bröstsim kan jag..

Börja med att lägga dig i vattnet på det riktigt grunda.. Och så "går du på händerna" ut en bit och går runt så tills du känner dig trygg med vattnet..
    Det är en bra början.. Ett annat tips är att säga till nån du litar på att du inte kan simma, så kan den personen stötta dig o hjälpa dig

060812 blir jag fru till världens underbaraste!
  • Novus

Tro mig, det finns fler! Jobbar på ett badhus och det finns grupper för vuxna som går i simskola! Tycler absolut inte du ska vaar rädd för att delta i en sån grupp! Och skönt att man inte är ensam iom att det blir några stycken

• Birgitta2

Märkligt... när jag trillade i vattnet som liten, lärde jag mig simma! Var illa tvungen om jag inte skulle drunkna. Visserligen hundsim, men i alla fall. Sen gick det fort att lära sig.

Jag tycker du skall ta kontakt med en simskola och be om hjälp. Självklart kan du lära dig simma! Inga som helst problem. Du skall bara komma på knepet.

Hoppas du får en härlig badsommar!

• Sadie

Det finns jättemånga vuxna som inte kan simma! Är dina vänner riktigt nära så ser dom inte negativt på dig för det. Är ni på stranden tillsammans kanske de har lust att försöka lära dig?

• Helgona

Självklart kan du lära dig simma!
    Invig en kompis...eller prata med en simskola

CARPE DIEM
  • Anonym (grodan)

Min pappa var över 40 när han lärde sig simma, så det är inga problem att lära sig sent! Själv är jag inte speciellt bra på att simma, men jag tar mig gärna ett dopp varma sommardagar.

Min pappa lärde sig själv och jag är också mer eller mindre självlärd. Det bästa är väl att gå i simskola för vuxna, men om du inte har tillgång till en sådan så kan du öva själv. Här är mina tips:

Börja med små utmaningar, t.ex. att gå ut så du har vatten till midjan och doppa huvudet under ytan (d.v.s. sätt dig på huk). Om det känns omöjligt så börja med att stå upprätt och doppa bara ansiktet, sedan huvudet och sedan när det känns ok går du ner på huk under vattnet i några sekunder. Om du håller dig på vatten som når dig t.ex. till bröstet är det ju rätt svårt att drunkna eftersom du alltid kan ställa dig rakt upp och få huvudet ovanför ytan.

Vada ut så att vattnet går dig lite över knäna, sätt dig på huk och sätt händerna i bottnen. Gå framåt med händerna på bottnen och låt benen bli raklånga bakom dig. Ofta flyter de lite lätt, men det är ändå enkelt att sätta dem i bottnen om det skulle behövas. Så kan du "vandra" omkring med huvudet ovanför ytan och benen i simposition. Du kan prova att ge dig själv fart genom att sparka med benen också.

När du blivit modigare kan du doppa huvudet under vattnet och gå omkring med händerna i bottnen i alla fall.

Dessa små övningar är ju inte direkt simträning, men jag tror att du måste känna dig ok med vattnet först innan du kan börja simma på riktigt. Man måste givetvis inte doppa huvudet varje gång man simmar, men jag tror att simträningen blir betydligt mer avslappnad om man inte hela tiden måste spänna sig för att vara säker på att huvudet inte åker under.

• StrawberryGirl

Jag kan simma vanlig sim,men inte kråla (eller hur det stavas).
    Tycker inte det e så farligt. Be nån nära vän eller kanske din syster att lära dig simma.

• jenny23

Det är aldrig för sen att lära sig nått! det är bara att ha viljan och kämpa o när du väll kommer lära dig så kommer du inse hur enkelt det är.

• Jewell

Kolla hos närmaste simhall om dom har simskola för vuxna.
    Där jag bor i Finland har dom det och alla är ju i samma sits så man tycker ju det skulle vara mindre pinsamt.

Eller så kanske du kan ringa nån simhall lite längre bort om dom har kurs för vuxna.

• micki

min bror hade samma problem. han blev nästan dränkt av en annan unge när han var 7 år (då kunde han simma) men efter det så blev han så rädd för vatten så han slutade att både bada och simma. sen började han bada igen men det tog honom 10 år att våga försöka att simma. han gick då på simkurs. han fick en jämårig kille som lärde honom. jättebra! det tog honom kring 15 ggr och sen simmade han. han är fortfarande skraj men han KAN iaf simma.

Finns det ingen riktigt fin vän som skulle kunna lära dig privat? Gör det till en mysig stund för er båda. en kompiskväll eller så. Det ska vara kul att lära sig

• Anonym

tack för alla tips!

jag är egentligen inte rädd för vatten men tar jag dusch-strålar nära munnen så har jag svårt (!?) att andas fast ingen vatten kommer in..

så var det när jag övade att simma i 6an, jag liksom - slutar andas - när jag är med hela kroppen i vattnet.

hoppas jag kommer över det!

anonym (grodan)
    tack!
    när jag gick i sexan, när jag testade att ta mig upp så tog jagmig upp med hjälp av händerna (det var inte djjupt) dåligt, då jag ofta fick massa vatten i ansiktet när jag gjorde så, men det var rent av panik
    nu är jag äldra och förhoppningsvis klokare och använder benen!!

• Zaria

Kan inte heller simma direkt,simmade och så när jag var yngre men nog inte försökt på en 13 år och skulle förmodligen sjunka som en sten,tycker vatten är jätteläskigt.

Och visst kan det bli jobbigt när kompisarna vill åka och bada och man skyller ifrån sig allt man kan.

Har bestämt mig för att försöka igen (fyller 25) inte minst för sonens skull.

Tycker också vatten är otäckt och är rädd att någon ska putta i mig eller att jag ska drunkna eller vad som helst...

Känns skönt att inte vara ensam om det.Känns så självklart att man ska kunna simma och gilla att göra det att man inte direkt berättar det för någon.

Hur som helst,nu har jag berättat det här,och det är ju ett bra första steg iaf...

• gealach

Det är aldrig för sent att lära sig, som flera har sagt. Det är dessutom inte alls något unikt att inte kunna simma, vi tror gärna det i Sverige, eftersom de flesta här kan. Utomlands kan man dock ofta stöta på vuxna som inte kan simma, till exempel har mina österrikiska vänners föräldrar aldrig lärt sig. I Sverige tar vi simning för något självklart, det har väl att göra med att många av oss lever i närheten av hav och sjöar, men i andra länder är det kanske inte alls på samma sätt. Många invandrare som kommer hit har aldrig lärt sig simma, så det finns anledning att ha kurser för vuxna, så jag tror inte det kommer att bli något problem att hitta en sådan.

Jag tycker absolut att du ska försöka hitta någon som kan lära dig, eftersom du upplever det som så jobbigt att inte kunna!

Lycka till!

• koje

Mitt ex kan inte heller simma el kunde simma förrens han låg i lumpen för ca 19år sen.

Har en annan vänn som inte heller kan simma o han har gått på simskola för vuxna vet att det finns i Perstorp i skåne vet ej var du befinner dej TS.

Men ta lektioner i höst o vinter o du ska se att nästa sommar är det du som simmar längst av alla

Lycka till vem du nu än är.

• bebben Elias mamma

Ja, jag känner flera vuxna som inte kan simma. Mânga utländska som flyttat till Sverige som ungdomar och de har kanske bott lângt ifrân havet och aldrig lärt sig. Tycker absolut inte att man ska skämmas över det.

Min man är spansk och han fick ju lära sig själv i havet som liten. Men han simmar inte som jag dâ vanligt sim, utan det är väl mer som krâl och han blir helt trött av det och slutar snabbt, och säger att han inte kan flyta heller.

Börja att försöka flyta, det är bara att slappna av för alla flyter. Sen nár du kan det är det inte sâ lângt steg till att ta sig framât. Fast det bästa är nog att gâ i simskola.

• ATA

Här är en till som inte kan simma men nu har jag äntligen slutat skämmas över det Jag har väl inte helt gett upp hoppet att någon gång lära mig men just för tillfället har jag ingen motivation att ens försöka...Jag har nog alltid varit lite rädd för vatten och efter många år i grundskolan då man skulle "tvingas" lära sig har tyvärr satt sina spår så badhus skyr jag som pesten! Lycka till med lärandet!

• Meli

KOntakta simhallen, det kan finnas simskolor för vuxna

Om det inte finns, så åk ensam till simhallen ofta och öva dig.

Svar på tråden jag kan inte simma!!!