• Tinka70

Blodiglar?

Är det någon som vet om de stora svarta iglarna som envisas med att simma på grunt vatten är farliga? Sätter de sig övht på kroppen eller är det en annan sort? De håller till precis vid strandkanten och är inte ett dugg rädda, simmar mot benen och äcklar sig. Vid vår stand som bara är 5 meter lång finns ett hundratal från kanten och ca 4 meter ut, så jag vet inte om det är bra för barnen att bada där?
    Nån som har koll på äckeliglar?

• Svar på tråden Blodiglar?
  • Tinka70

"Puffar" mina äckeliglar lite för det blir förhoppningsvis badväder fler gånger den här sommaren

• Tinka70

Kollar om nattmäniskorna vet då ??

• Champagne

Blodiglar??? *ryser så att håret reser sig på hela kroppen*

No way att jag hade badat om nån bara hade viskat blodigel

• Minilott

Äckliga djur Men jag tror inte att det är nån fara att bada,så snabba kan de väl inte va på att suga sig fast och suga blod? *hua* så äckligt det låter...jag hade kanske skippat den sjön ändå

• Häxan Jia

Blod iglar är väl ingen höjdare och det känns ofräscht men jag tror inte att det är någon fara...

Faktum är att blodiglar kan vara bra, om man sätte dom mot ett skadat område där man exempelvis skulle få ett blåmärke och låter dom suga där så skuger dom bort allt det dåliga blodet som samlas och vips så slapp man ett blåmärke.. Onödig onformation kanske men nu orkar jag inte radera...

• Mumsen

"Förväxlingsrisk
    Hästigeln (Haemopis sanguisuga) är en i Sverige vanligt förekommande igelart, som lätt kan förväxlas med blodigeln, och då främst på grund av att den når samma storlek. Hästigeln känns lättast igen på att ovansidan, som är mörk, saknar blodigelns karaktäristiska längsgående rödgula band. Hästigelns undersida är dessutom ljust gulgrön."

Den igeln är mörk, så det kanske är den som simmar hos er?

• Häxan Jia

Precis vad jag tänkte när jag läste länken i ditt förra inlägg

• Tinka70

Titta vad nattmänniskorna kan!
    Tusen tack för svaren tjejer! Det är nog hästiglar, ser inte ut som blodiglarna på bilden så nu badar vi vidare för barnen har inte vett att tycka att de är äckliga så då tänker inte jag skrämma upp dem heller.

Svar på tråden Blodiglar?