• Anonym (undrar)

Rottweiler och bebis?

Vet inte om jag är onödigt hönsmammig eller om jag har "rätt" till min oro. En kompis till mig har en rottweiler som hon behandlar som sin bebis, som är med precis överallt. Vi ska fira midsommar ihop och jag tycker det känns olustigt att hunden ska vara med (vilket den alltid är) eftersom jag inte litar på att våra barn som kryper på golvet håller fingrarna i styr. Är rädd att de ska bli bitna. Har läst skräckhistorier om barn som fått armar sönderbitna av just rottweilers. Men samtidigt är detta jättekänsligt eftersom hon inte har några barn (inget förhållande), hunden är hennes stora kärlek. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Rottweiler och bebis?
  • Anonym (undrar)

puff

• Anonym (vovveägare)

hade hållt koll på hunden o barnen, varför barn blir bitna för det mesta är väl för att dom inte vet hur man behandlar en hund... (inget illa menat)

• LinTra

Hej..
    Det har inte med rasen att göra.
    Är hunden van att vara med är den säkert van både vuxna och barn.
    Prata med din vän om hur hunden beteer sig mot barn.
    Jag har en dotter på 3 månader och 2 hundar.. "kamphundar" fungerar kanon.
    Hundarna älskar henne, helst den stora på 60 kg, rottisen.

• Anonym (undrar)

Äh, ja men vi snackar sexmånaders- och åttamånaders (kompisarnas) barn här. Det är väl klart att de inte vet hur man behandlar ett djur. De vet ju knappt hur de ska behandla sin egen kropp än.
    Typiskt vovveägarsvar. "Hunden är snäll"

• Älvaiskogen

Rottweilers är precis som exemplar av alla andra raser, individer. Vissa är harmlösa och gillar barn andra gör det inte och är därför opålitliga. Samma sak gäller barn, vissa är "hundsäkra" och andra är opålitliga.

Jag har två Rottweilers och jag skulle aldrig tvinga på någon mina hundar, varken barn eller vuxna. På samma sätt kommer jag resonera när jag får barn i december, jag kan inte hävda en rätt att barnen skall vara med i alla lägen. Som Rottisägare hade jag tyckt att det var helt ok om du ringde mig och frågade hur hunden fungerar med barn och helt enkelt diskutera hur vi skall lösa det- är du rädd och orolig så blir ju tillställningen tråkig.

Mitt enda handfasta tips är att tala inte om att du är orolig bara för att det handlar om en Rottweilweiler - vi rottisägare är lite känsliga när det gäller att människor pekar ut vår ras som en ras som är värre än andra -för så anser vi inte att det är!

• Anonym (undrar)

Mitt svar vände sig till Anonym vovveägare. Tack för ditt svar LinTra.

• Caliza

Jag hade nog bett henne att ha hunden kopplad o absolut under uppsikt. Samtidigt som du ska ha uppsikt på barnen :) Jag tycker inte att det spelar någon roll att det är en rottis, man ska ha respekt för alla hundraser, särskilt då det är barn med. Själv har jag ju en liten hund, men jag är alltid på min vakt då vi är tillsammans med barn. Det är ju mitt ansvar! Även att jag litar på min hund.
    Men mitt råd är nog att prata med henne så hon vet hur du känner.
    Så kommer ni nog fram till en vettig lösning :)
    Lycka till!

• Anonym (undrar)

Älvaiskogen: men vågar jag lita på min kompis om hon säger "hunden är snäll" då? Jag vet att hon skulle säga så, att den aldrig skulle göra något mot mitt eller kompisarnas barn. Kan jag lita på det?

• CrazyOne

Har absolut INTE med rasen att göra..
    Denna förbaskade "kamphundhysterin" *suckar*

Det finns PUDLAR och Golden som biter barn..

Visst, en hund ska man ju inte uppfostra som en bebis..
    Man ska vara bestämt med ändå mjuk mot en hund!

Min hund är av "kampras" och följer med mig stort sett överallt..
    Har aldrig haft större problem med bebisar osv.

Däremot kan man hund bli lite för pussig och ska pussa/slicka frenetiskt i ansiktet på andra och tyvärr så har en och en annan liten kotte blivit rädd! - Men efter en stund så är allt ok igen!

Men hunden min gör inte det för att vara elak..

Håll koll på hunden och bebisen.
    Hundar kan vara lite klumpiga, men jag tror inte att den kommer att bita din lilla.
    Däremot så kommer nog hunden nosa en del.

• Anonym (undrar)

Caliza: ja tack. givetvis har vi barnen under uppsikt men jag kan ju inte sitta som ett skydd och hålla runt barnet hela festen. om hunden är lös så kvarstår problemet... ska försöka föreslå att den är kopplad.

mina föräldrar har tre katter, världens snällaste, men jag litar inte på dem heller. eller egentligen är det barnen jag inte litar på för de kan ju göra saker ofrivilligt som skrämmer djuren.

Svar på tråden Rottweiler och bebis?