• Puss och Kram

Klädsel kavaj och gravid- Hjälp hur gör jag?

Jag vill ha lite råd. Har läst vad kavaj innebär, men jag börjar få svårt att komma i vanliga kläder så utbudet börjar krympa drastiskt och jag är ännu för liten för mammaklänningar, så klänning funkar inte vilket jag vanligtvis skulle ha haft. Vill heller inte köpa en tvådelad dräkt för dyra pengar som inte blir använd mer.

Nu funderar jag på om det är OK att ha en knäkort linnekjol i vitt och en snygg topp i en klar färg. och en kavaj i brunt till samt bruna kilklackskor.
    Det kommer att synas att jag är gravid om en månad då vi ska på bröllop eftersom jag redan har svårt att gömma kulan.

Skulle du tycka det var OK om jag var klädd så på ett bröllop, har man överseende för en gravid kvinna om man ändå är snyggt klädd, eller tycker du att jag bryter mot dresscoden? Eller tycker du kanske att jag förljer dresscoden och att jag oroar mig i onödan? Vore jättetacksam för era svar.

Ska tilläggas att brudparet vanligtvis är ganska enkla personer som förmodligen inte skulle fundera så mycket på det. Men jag tänker på andra gäster...

• Svar på tråden Klädsel kavaj och gravid- Hjälp hur gör jag?
  • annca

Jag tycker det låter som helt OK för ett "kavajbröllop"!

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • nettan75

Det låter helt ok tycker jag.. var själv på ett bröllop i 32 veckan och eftersom jag är lite storvuxen i vanliga fall gick det helt enkelt inte att hitta någon snygg klänning.. Så jag hade byxor och en fin top istället, var jätteorolig för det men väl där visade det sig att det var fler gravida som gick i byxor och alla verkade tycka att det var ok..

• Puss och Kram

Det låter bra, är väl lite nojig, första graviditeten och allt. Vanligtvis älskar jag att klä upp mig till bröllop, men nu blev det så svårt...

• innana

Kavaj= mörk kostym...så en långklänning?

• innana

...alltså en med empiremidja kanske som du kan ha längre fram också?

• Puss och Kram

Kavaj och mörk kostym är två skilda dresscodes. Så långklänning behöver jag inte, men tack ändå.

Kavaj, då kan man ha en ljus kostym eller olika färger på överdel och underdel som Man.

Står det mörk kostym så är det det som gäller. Därigenom så blir det också andra "regler" för kvinnorna. Vid kavaj är knäkort klänning, dräkt med byxa eller kjol också OK.

Anledningen till att man skriver kavaj och inte kostym (inte mörk kostym utan bara kostym) är för att det inte ska kunna feltolkas som maskerad kostym...

Men emperiklännig skulle vara fint, men jag har inte sett någon sådan...

• Noctem

Traditionellt innebär klädsel kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Klänning/kjol/dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

Det är vad jag kan hitta i alla fall så ditt förslag fungerar alldeles utmärkt.

• lurksmulan

Sen beror det lite på hur strikt klädkoden är egentligen.
    Många skriver kavaj för att folk ska veta att det är lite finare klädsel som gäller, men inte stenhårt efter reglerna.

Jag var nyligen på bröllop (jag är inte gravid) där klädkoden var "mörk kostym" och jag hade på mig hellång vit linnekjol, lila långärmad tröja och vita ballerinaskor och jag kände mig inte "underklädd" på något sätt.

De kläder du beskrev lät jättefina.
    Är du osäker kan du kanske fråga brudparet?

• Tigger is a she

Visst kan du ha tvådelat med kjol och blus. Så tolkar i alla fall jag klädkoden kavaj.

Jag var gravid under en bröllopsfest och hade då en långklänning (trots klädkoden kavaj). Den var rätt enkel i och för sig. Varför jag hade den klänningen var för att den var sydd i ett VÄLDIGT stretchigt tyg, så min mage kunde vara hur stor som helst.

Tunikor är ju populära och finns att hitta i lite elegantare design än de vanliga. Till den kan man ha både kjol och byxor (tunika och byxor hade jag på ett annat kavajbröllop, dock ej gravid).

• Puss och Kram

Tack för alla inlägg och åsikter

• Duckan74

Absolut, måste inte vara lång klänning eller kort klänning. Tvådelat är vanligt förekommande och visst kan du ha kjol och topp.

Svar på tråden Klädsel kavaj och gravid- Hjälp hur gör jag?