• Anonym

Deprimerad pojkvän som förlorat jobbet och bara nu får 4000 kr/mån, hur stöttar jag och HUR lever man på det?

Sitter i en jobbig situation just nu.
    Det är så att min pojkvän står ghastigt utan jobb nu sista juni och han är inte medlem i a-kassan, alltså får han alfa-ersättning på ca 4000 kr/mån. Det är ungefär vad hyran kostar ju..

Vi bor inte tillsammans men detta kommer tära på vårat förhållande känns det som. Hur ska han klara det ekonomiskt? Och hur får man nytt jobb? Han vill inte plugga utan vet vad han vill jobba med och söker massa jobb men får bara "nej tack" hela tiden.

Känns som allt allt är svart just nu men det vill jag inte visa inför honom så jag verkar så posittiv och säger att allt kommer att lösa sig, men kommer det att lösa sig?

Vilken sommar...

Hur stöttar man?
    Tips på var man kan söka jobb (lägga in CV etc på nätet)

Tips på var man får pengar, är SOC enda alterantivet?

• Svar på tråden Deprimerad pojkvän som förlorat jobbet och bara nu får 4000 kr/mån, hur stöttar jag och HUR lever man på det?
  • ElleEsse

Man har inte rätt till soc pengar om man får a-kasse ersättning, även om den är låg så är det meningen att man ska klara sig på de pengarna.

Welcome to the Xander zone!
  • Anonym

Han får ju inte a-kassa utan alfakassan... men det täcker ju inte ns hyran, huuuur ska det gå? Är så ledsen!

• Rockelina

Kan han inte få jobb på nån bar eller restaurang? Eller i absoluta panik (inte lika kul) tidningsbud eller städ eller hemtjänst?

• smultronbubbla

Usch, aldrig roligt när ekonomin krisar

4000 kronor i månaden låter väldigt lite, speciellt om det bara täcker hyran.
    Testa emd soc. och se vad de säger, för man ska ju inte ligga under normen.
    Under tiden söker han ju jobb och det är ju kanonbra! Jag menar, han kan ju inte göra så mycket mer.
    Ni kanske kan äta ihop? Mat är ju så dyrt! I sommar är det ju mycket som är "gratis" också. Spela kubb med vänner, bada och sola, sitta på balkongen på kvällen och bara mysa!
    Klart att man vill göra mer, försöker bara vara lite uppmuntrande, men förstår absolut att det är svårt.

Lycka till!

• gambia90

Vad söker han för jobb, det undrar jag när du skriver att han vet vad han vill jobba med?

När jag kollar arbetsförmedlingen så finns det en massa jobb, har han inga kompisar som känner någon....

Det är väl bättre att han sätter sig i skolbänken samtídigt som han söker jobb, och ta de jobb som finns istället för att söka dem han är intresserad av,

• Rockelina

Kan inte hans föräldrar hjälpa till? Vet inte hur gamla ni är men jag tolkade det som att han är runt 20. I värsta fall får han plugga...då får man ju pengar. Eller söka in till lumpen sen.

• Anonym

Va?! Får man INTE soc om man har a-kassa? Sjukt. Hur ska man göra då? Gå ur a-kassan? Eller svälta månne?

• Lynley

Men oavsett varifrån pengarna kommer så måste han väl vara berättigad till ekonomiskt bistånd om han hamnar under "existensminimum"? Det kan väl inte spela någon roll om det är alfakassa eller annat?

Stötta din pojkvän i att söka så mycket jobb som möjligt och att skicka ut intresseanmälningar till kommun, landsting och olika företag. Även om de inte annonsera kan de ju vara i behov av timanställda.
    Och han får inte begränsas av att han "vet vad han vill jobba med" utan söka allt möjligt.

Lycka till

• Rockelina

PS: jag förstår det kan va svårt att hitta jobb för de som är utlysta på AMS hemsida ärju där bara för att företagen MÅSTE lägga ut dem. Mkt bättre kontakta företagen direkt, ringa och be att få lämna en intresseanmälan eller skicka en direkt (men ring först bra för att hecka läget). Sök inte bara på AMS hemsida, det är mkt trögare.

• Ammi1970

Ehhh jo jag tror nog att man har rätt att få socialbidrag om man går på alfa/a-kassa (egen erfarenhet)...

Jag vet inte hur du är som person, men kan bara tala från min/vår egen erfarenhet...
    Min sambo är arbetslös och får 4000 i månaden jag är sjukskriven och får 3300 i månaden. Det är TUFFT men det går..

Är din pojkvän över 29 år, om inte be han söka bostadsbidrag... Och be han gå till soc, INGET man behöver skämmas för...

Hoppas allt löser sig för honom och er...

*sommarvarm kram*

Svar på tråden Deprimerad pojkvän som förlorat jobbet och bara nu får 4000 kr/mån, hur stöttar jag och HUR lever man på det?