• kottismamma

Vad anser ni ingår i underhåll och barnbidrag?

Min man har en dotter sedan tidigare. Förut hade vi vv men efter flytter har vi honom nu varannan helg.
    Mamman får hela barnbidraget, underhållsstöd från FK på 600 kr, samt 400 kr extra av oss varje månad.
    Dessutom betalar vi hälften av alla kostnader för hennes ridning och liknande kostnader.
    Nu ansåg jag att tjejen behövde ny jacka och bad mamman köpa det. Hon tyckte dock att vi skulle köpa denna då hon ändå betalde så mycket för henne eftersom hon bor hos henne.
    Orkade inte ta disskutioner med henne utan köpte en jacka till barent.
    Men nu efteråt undrar jag ändå om detta ska vara rätt.
    Vad tycker ni andra.
    Vi har en ekonomi som är ok och vi vill inte ställa till det för barnet men samtidigt vill jag inte att våra pengar i slutändan ska göra att bion lever ett bättre liv.

• Svar på tråden Vad anser ni ingår i underhåll och barnbidrag?
  • Mella72

Hon har ju rätt till mer i underhåll. Det man får från FK är 1173:- men oavsett så tycker jag att din man och hon bör gå till Familjerätten om de inte kan komma överns vad gäller vem som ska betla vad. de kan hjälpa dem att strukturera upp så det inte blir osämja. Kan tipsa om sida som bla tar upp vem som ska betala vad:www.famratt.com

• kottismamma

Ska man dra det krasst så skulle vi kunna ge henne fullt underhåll och sen strunta i att betala hälften av resten.
    Famrätten har vi varit och vi har även v arit i Länsrätten ang underhållet där vi vann och hon blev återbetalningskyldig.
    Jag har bara så svårt att förstå hur mycket pengar hon behöver.
    I mina ögan så måste man klara att försörja ett barn utan bidrag. Annars skaffar man väl inte barn?
    Hon får nu 2000 kr7 mån och vi betalar hälften av allt han gör. Vad ska de 2000 kr gå till om vi även ska betala hans kläder?

• sanndris

Jag förstår inte riktigt..
    Varför betalar Fk underhållsstöd o inte din man?

Ett barn kostar ju faktiskt ganska mycket, kläder, blöjor, mat o hobbier o så..
    Men om ni inte är nöjda så får ni väl strunta i att betala sakerna..

• Upptagen

sanndris: Underhållet beräknas på inkomsten, de som har låg inkomst kan få viss del av underhållet betalt av FK...

Jag tror faktiskt att boföräldern lägger ner ganska så mycket mer pengar på barnet än man kan tro trots underhåll och barnbidrag, det blir MÅNGA kronor mer än hälften ofta, så att köpa något extra någon gång tycker inte jag är fel.

• kottismamma

Vi hade som sagt vv förrut och då försökte hon få underhållsbidrag vilket först blev bevlijat. Vi överklagade och det gick till Länsrätten som dömde till vår fördel.Hon blev återbetalningskyldig. Hon får nu hälften av underhållet, kallat underhållsstöd från FK.
    Hon skulle väl egentligen numera eftersom vi bara har varannan helg kunna söka underhållsstöd men hon gör inte det för det blir ju mer fördelar för henne med stödet+ våra 400 kr + att vi betalar hälften av allt.

• Tindra75

jag undrar oxå vad som ingår. vi betalar 2567kr i mån i underhåll till Fk som mamman får. Hon får där ut över barnbidrag plus att hon ska lägga lika mycket som underhållet är själv....för det väl inte bara vi som ska betala utan även hon av sin lön.
    Detta leder till att hon har 7000kr i mån till två barn.

Detta ska betala deras uppehälle hos henne. men vad ingår? Hörde någon stans att även vecko peng ingick den helgen de är hos oss??

Vad är skilnaden på underhållstöd och underhållsbidrag?

hmm ska nog ring FK i frågan i morgon!

• Diwa

underhållet är faktiskt inte tänkt att täcka "allt"

dyra sporter ingår inte...
    glasögon med mera ingår inte heller
    onormalt slitage på kläder osv

finns massor med grejer man fortfarande ska vara två föräldrar om att betala...

jag ids inte diskutera så jag tar allt själv men tycker ni faktiskt gör massor som betalar halva ridningen och köper kläder till och från...

tänk vilka bra förebilder tjejen får om hon en dag blir styv eller biomamma med extra barn

www.famratt.com

massor med bra info

Diwa-the one and only true one=) wieee killen är tbx
  • Mella72

Tindra75: Underhållsstöd är de 1173:- man får från FK om inte pappan betalar (eller inte kan betala så mkt).
    Underhållsbidrag är det som pappan ger/betalar, antingen direkt till mamman eller till FK.

Förut hette även Underhållsstöd underhållsbidrag.

Ja, veckopengen ska hon betala även för de helger som barnet är hos er.

• jeni

Håller med Diwa, underhållet ska väl inte täcka allt, men ofta känns det krasst att behöva köpa kläder fast man betalar underhåll.
    "Min bio" fick över 4000 kr i underhåll och barnbidrag förut (+ 3000 kr i hyresbidrag) och hade inga pengar till skor, ytterkläder mm. Hon hade däemot råd att köpa pizza 1-2 ggr/vecka, hyra minst 2 filmer/veckan, köpa playstation mm.
    I det fallet handlar det om att hon prioriterar annat. Och tyvärr visste hon ju att barnen får sina kläder till sist ändå...

Svar på tråden Vad anser ni ingår i underhåll och barnbidrag?