• Anonym (Fundersam)

Vita fläckar?

Jag är gravid och har upptäckt vita små fläckar på huden med en röd prick i mitten, vad kan det bero på? Beror det på solning, vattensamling, pigmentförändring eller vad? Kommer de att gå bort någongång eller kommer jag att ha vita prickar varje sommar? Det är mest på ben, armar och bröstet. Någon som vet?

• Svar på tråden Vita fläckar?
  • morre

Jag har också fått vita prickar på benen och tror att det har med blodcikulationen att göra. Har även samlat en del vätska.
    Min syster, som har tre barn, har såna prickar sen graviditeterna och de går ej bort på henne men jag hoppas att mina gör det!!

Tror det är rätt vanligt men vet inte så mycket om det!

• Anonym (Fundersam)

Jaha, vad tråkigt att de inte går bort!! Jag hoppas verkligen att de gör det ändå....Tack så mycket för svaret...

• IrmelinFraNorge

Jeg fikk bare røde prikker. Men de har gått bort...

Elsker mine barn og min Raymond
  • Anonym (Fundersam)

Ok, vilken tur för dig, hoppas mina går bort oxå....

• morriis

Min mamma fick vita prickar på ryggen när hon väntade mig. Läkaren kunde inte riktigt svara på vad det var. Men dom har inte försvunnit. Hoppas dina gör det. Lycka till

• kimpans fröken

jag har haft något liknande, det var röda fläckar (såg ut som eksem)som senare blev vita fläcar. de bleks något i solen, men finns alltid där.. jag kan bara hoppas på att de inte sprider sig till resten av kroppen typ ansiktet elller så. men läkarna vet inte vad det är, men använd lite kortison, det hjälpter iaf mot mina röda fläckar

• Anonym (Fläcken)

Jag fick vita fläckar under min graviditet. Det som jag har beror på pigmentförlust(vitiligo). Det förvinner inte, man brukar ofta hadem hela livet.
    Det är till viss del ärftligt och bryter ofta ut när man är stressad.

Jag har fläckar runt ögonen, på händerna, på halsen, armbågar och fötter. Dessa ställen på kroppen är de vanlogaste ställen som fläckarna uppträder på. Men hjälp av brun utan sol syns inte fläckarna som tur är.

De ställen som du har fått fläckar på låter inte som typiskt för vitiligo. Vitiligofläckar är helt vita, alltså ingen röd prick i mitten. Jag tror att det har med din graviditet att göra och att det kommer att försvinna.

• Anonym (Fundersam)

Tack alla för era svar! Vissa mer dystra än andra, men sånt är livet....Ett tag var jag rädd att det var vitiligo, men det ser inte ut som det. Men det är ju ändå pigment som saknas så jag vet inte alls...Det är så typiskt att jag av alla ska få detta, jag som haft komplex för min hud sen jag var ca 7 år....Håriga armar och ben, och massor av små leverfläckar på ben och armar och rygg...och nu dessa vita fläckar dessutom....Usch, hatar verkligen min hud!!! Det enda jag gillar är kroppen och dess form, men vad hjälper det när huden förstör allt...Så, nu har jag fått gnälla av mig lite.....

• Anonym (Fläcken)

Förstår att du tycker det är jobbigt. Jag hade en mkt jobbig period när jag upptäkte mina fläckar som dessutom spriders sig för varje år. Skulle jag inte dölja dem så bra som jag gör så ser jag verkligen sjuk ut. Jag har stora vita synliga ringar runt ögonen. (det är värst med ansiktet och armbågarna) Jag tål ju inte heller solen i dessa områden. Jag bränner mig där fläckarna sitter på bara några minuter.

Jag har dock accepterat att jag ser ut såhär och jag har funnit produkter som hjälper mig...

TS, vad det än är så kommer det att kännas bättre med tiden.

• Anonym (Fundersam)

Tack, ja just nu så känns det faktiskt skit....Höggravid i värmen och detta som säkert aldrig försvinner..... kram till dig!

Svar på tråden Vita fläckar?