• Diana P

Så sockerfritt barnkalas som möjligt...

Snart stundar 1-års kalas här och hitills har födelsedagsbarnet inte ätit sötsöker eller druckit annat än vatten och mitt mål var att inte ge honom onödigt socker det första året (även fortsätta att hålla sockernivån låg när han blir äldre självklart) nu när vi ska ha kalas så får ju kalaset inehålla så lite socker som möjligt men det är inte strängt förbjudet så jag undrar om ni har några kalas-tips?Vad serverade ni på ert 1-års kalas?

• Svar på tråden Så sockerfritt barnkalas som möjligt...
  • Missisola

Tips på tårta....att du har fruktpure mellan tårtan=) dvs OSOCKRAD....i stället för sylt. Och så grädde och färska jordgubbar/banan....
    KANON

SKa göra en sån till Ebba på tisdag när hon fyller 1!!!

EbbaBebban 4-ever
  • mailman

*Fruktsallad (med glass)

*Bullar (vanlig vetedeg som jag kavlade ut. Tog pepparkakshjärtan och tryckte ut. Perfekt
    barnstorlek!)

*Kokt korv i tunnbröd(vi bor i norge och då bjuder man alltid på pølser!)

*saft/vatten

• Asrta1

Menar du barnkalas eller kalas för släkten?

Om det är kalas för släkten så går det att ha vanlig mat som även sonen kan äta..vi serverade spagetti och köttfärssås, gillades av både dom vuxna och alla barnen (kusinerna) och lilla "grisen" själv Sen hade vi tårta men han åt ingen då han är kräsen av sig, men annars så kan han väl äta ngt kex eller ngn färsk fruktsallad det kan ju faktiskt alla äta....vill du kan du ju ha glass till dom som får äta det...

Barnkalas hade vi först när sonen fyllde två år och då var dom totalt 4 barn och vi var 4 mammor Körde med spagetti och köttfärssås med glass till efterätt...som godispåse fick dom varson Nalle Puh påse m fullkornskex och ett äpple.... Kanske ngt för en 1 åring också

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 36 (35+0) !
  • uniMog

du kan ha nästan vilken frukt som helst som fyllning i en tårta och om det inte är fett du är orolig för så kan du ju använda grädde också.

annars är fruktspett jätteroligt att äta (småbitar av olika frukter, kanske inte äts på vassa spett av så små barn utan då får man hitta en annan lösning )

en paj gjord på rågsikt, smör & vatten med fyllning av mosade bär. med lite glass till kanske

korv med bröd och ketchup är gott!

pannkakstårta med rårörda bär istället för köpt sylt

// Pejgan
  • Zophia

Ett bra och uppskattat snack:

Dela banan i mindre bitar och trä upp på små spett (så det blir som en glass), doppa i smält choklad lite på toppen och strö på lite karamellströssel på chokladen. Sedan in i frysen!

• kassio

Glass hemma hos oss just nu (i alla fall till dottern, knappt ett) är turkisk eller grekisk yoghurt som jag mixar ner frysta bär i. Blir ju lite rinnigare förstås, men funkar bra till fruktsallad.

Pannkakstårta eller plättbakelser kanske kan vara något också.

• Diana P

Tack så jätte mycket för att ni delat med er av era tips!!!Kommer säkert använda lite smått och gott av de ni tipsat om!

Svar på tråden Så sockerfritt barnkalas som möjligt...