• Lilleskutt212

Hur stor är chansen att bli gravid genom insemination?

Hej!
    Det var längesedan jag var här på forumet av olika anledningar, men det känns skönt att kunna skriva av sig lite igen!
    Har några frågor angående insemination:
    # Är det någon som vet hur stora chanserna är att bli gravid genom insemination om man inte hittat något "fel" på varken mig eller min man?
    # Kostar det något om man går via sitt landsting?
    # Är det någon mer som ska göra insemination efter sommaren i aug-sept?
    Kramar till er alla...

• Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid genom insemination?
  • Kwela

Hej Lilleskutt212. Jag ska oxå göra insemination till hösten. Har dock inte fått en tid förren i slutet av sep. Ahh känns som en evighet och sedan måste man vänta på att nästa mens ska komma och sen ÄL efter det. Så november...

Vi har försökt i snart 1 1/2 år och de har inte hittat några fel. Vi är 29 år båda två, normalviktiga, röker inte, dricker bara ibland, sportar och äter nyttigt. Ingen i våra familjer har nedsatt fertilitet, vad vi vet i alla fall. Har inte berättat för dem ännu. Har ni det? Funderar på at göra det nu i sommar.

Jag tror inte att det kostar någonting om man går via sitt landsting. Vi står i kö för IVF, men det är ett år dit. Så innan dess vill vi prova insemination privat. Det kostar bara 2000kr/ försök!

Oj vad långt det blev. Skriv gärna tillbaka och berätta mer om du vill. Kram

• Jenny S

# Är det någon som vet hur stora chanserna är att bli gravid genom insemination om man inte hittat något "fel" på varken mig eller min man?
    Enligt andrologen vi träffade å ökade man sina chanser med ungefär 15% vid insemination.

# Kostar det något om man går via sitt landsting?
    Vi gjorde våra privat med hos en läkare som är landstingsansluten vilket innebar att vi bara betalade 300:- per gång och per person. Sen täckte högkostnadsskyddet in.
    Om man betalat helt privat tror jag att det kostar runt 2000:- per gång.

# Är det någon mer som ska göra insemination efter sommaren i aug-sept?
    Nix, jag hade snarare tänkt att föda vårt barn som kom till genom insemination då!

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • EoT

Vi fick höra att det 25% chans att bli gravid med insemination, det sa vår barnmorska till oss.... Så jag sitter här och hoppas på dessa 25%!!!!

• Matillin

När jag gjorde inseminationer så sa dom att 25% av alla par som gör inseminationer blir gravida.
    Och det är 13-15% chans per försök att lyckas.

• Cahela

med pergo och insem är det 20 %
    med sprutor och insem är det 25-30 %

• Kwela

Ngn som vet om det är vanligt att man gör insem. utan stimulation?

• vio

Vad jag har hört är det bättre att stimulera...ökar chanserna.

Cah: tycker det låter konstigt att pergo skulle vara sämre. Sprutor fungerade aldrig för mig...för många ägg mogna oavsett dos. Gick därför tillbaka till dubbeldos pergo och blev gravid på 2:a försöket mha insemination!

• Matti2

vio, Jag har hört som cah att sprutorna är bättre för de flesta. Men det är klart att det finns individuella skillnader och för dej verkar ju pergo funkat bäst, grattis!
    Med sprutorna undviker man de negativa bieffekter som pergo kan ha, nämligen för tunn slemhinna och sämre slidsekret.

• imperia72

Är det nån som vet om chansen att det blir tvillingar ökar om man äter äggstimulerande och gör insemination ?

• Lilleskutt212

Hej!

Tack för alla svar...
    Jag själv ska ringa i augusti för att få en tid för insemination.
    Hur kommer det sig att ni som ska inseminera privat har valt privat?
    Hur stor är chansen att få tvillingar?
    Man har så många frågor, det tur man har er som svarar!

Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid genom insemination?