Det är helt normalt att ha det. Hade det första graviditeten och även nu i andra. Det var så jag förstod att jag var med barn igen. Det kommer och går. Ibland kan man känna det flera gånger om dagen och ibland ingen gång.
Hittade detta på niomånedr.se
"Jag har aldrig kännt nån värk ? innebär det att min livmoder inte växer?
Nej, absolut inte. Alla känner inte av växtvärken lika mycket och en del inte alls. Det är så olika. Jag kände själv aldrig av växtvärk under första graviditeten men desto mer under andra. Det kan variera.
Jag känner ingen värk, mer ilningar, är det normalt?
Ja, det kan kännas på många olika sätt. Några sätt att beskriva växtvärk kan vara; molande mensvärk, ilningar, stickningar, hugg, kittel, pirr etc etc. Det kan kännas obehagligt men är varken onormalt eller farligt.
Ibland när jag reser mig upp så hugger det till i livmoder och gör jätteont!
Din livmoder är "upphängd i band", sk ligament, som håller livmodern på plats. Man kan likna dom vid gummiband.
Under graviditeten töjs dom ut allt eftersom livmodern växer och utsätts för ganska stor påfrestning. När du gör en hastig rörelse, som att ställa dig upp, vända dig om eller kanske nyser så dras ligamenten ut väldigt hastigt från sin normala, icke-gravida, längd till sin nya längd. Det kan göra fruktansvärt ont under en kort stund."