• Rastafairy

Gräs i halsen?

Mini min tik har vart jättenere efter det att hon hade ett grässtrå i halsen i förrgår. hon fick rester för att få ner det och det funkade bra men nu andas hon väldigt underligt igenom nosen i stället. verkar "täppt"
    och det snorkar och låter.

Dessa hundar har lite trånga luftvägar och min teori är att gräset irriterat näshålan också.

Skall jag ringa vetrinären eller avvakta lite? Vad kan de göra rent konkret för att underlätta för henne?

• Svar på tråden Gräs i halsen?
  • Eliin

Tycker du ska ringa veterinären... Om det ligger och irriterar så kommer de ju helt enkelt plocka bort det..

• Rastafairy

hur skall de hitta det hon får panik omja skall titta i halsen på henne de är mkt mkt svårt att se då hon har så liten mun (detta är en 2 kg hund)

de är ju inte halsen som irriterar utan nosen nu verkar de som man ja tror vi får åka in med henne :S

• mogreta

Rastafairy:
    Men då ger de väll henne lugnande, och sen har de nog bra instrument för små hundar med, de behandlar ju marsvin och kaniner ju.

• Rastafairy

jo men plocka ut saker uppe i näsna på smådjur hör väl kankse inte till vanligheterna...usch ja är bara så orolig!

• Eliin

ja de kommer förmodligen ge henne så pass mycket lugnande att hon inte kan göra motstånd. De rotar aldrig i näs eller munhålan på en hund utan lugnande. Skulle det vara grässtrået som irriterat kan det ju hända att det satt sig så det blivit en irritation i slemhinnorna vilket bidrar till att andningen blir sämre. Tycker verkligen du ska ringa vet.. ingen här på fl kan ställa en diagnos.

• mogreta

Förstår att du är orolig, men till sommaren är det nog rätt så vanligt att plocka gräs ur nos eller hals.
    Det kan bli mycket värre om du väntar med att åka till vetrinären, då kan grässtrået kapslas in.
    Lycka till1

• Rastafairy

De verkar inte kunna göra något om det sitter i nosen. :S bara om det sitter i halsen..suck..usch ja är orolig hon kan knapt andas genom nosen på natten.

• mogreta

Vaddå inte gör något? Har du varit inne med henne? Om grässtrået ligger kvar kan det reta slemhinnorna och bli en infektion ju.

• lyckliga tösen

ringde du eller for du dit med henne?
    dom ska kunna göra nått åt det, jag vet en hund som fick nått genom halsen upp till nosen som täppte igen den, dom fick komma in och då sövde vetrinären hunden sen gick dom in via halsen upp i nosen med nått och spolade rent, på nått sätt så kom det ut. Så dom kan nog ta ut detta gräs ur din tik också.

Om du bara har pratat med dom så bör du iaf ringa igen och be om en tid så dom får titta på henne, och får hon panik så ger dom oftast lugnande och hjälper inte det så söver dom en kortare stund.

• bripoint

min son fick ett grässtrå i halsen förra sommaren...då han var 8 månader gammal...
    Jag trodde det var ett strå.
    Fick bort det. Han gnällde och kinkade hela natten
    tårarna rann lite och näsan rann lite också
    och morgonen därpå.
    Gnuggade näsan och så nös han.
    Ut kom ett grässtrå, c:a 5 cm långt!!!
    Stackar lillen men sen var ju allt frid och fröjd igen.

Kanske det sitter gräs i hundens näsa.
    Hoppas den nyser ut det!

• EmHa

Ring sjukan =)
    Min katt käkade gräs som vanligt i somras o blev snorig o lite ledsen.. Kollade flera ggr men hittade inget.det visade sig sen att hon hade gräs-strån i sin lilla luftväg upp i nosen. Så fick vi åka till vet. o dom fick t.om söva ner plutten för att kunna ta ut två långa strån som hade kommit i lillnosen.
    Stackars plutt!

• Mirris

Men kan dom inte göra på samma sätt som dom gör när dom sköljer bort noskvalster???

Då måste dom iofs söva ner vovven, men det går ju inte att ha ett grässtrå i nosen. Stackars liten

• mogreta

Rastafairy:
    Jag hoppas det blir bra snart!

Svar på tråden Gräs i halsen?