• Wistla

föräldralös liten kattunge.. behöver info!!

Nu är det så här att en av min mammas katter har lämnat en liten kattunge och dragit. vet inte varför hon drog, antagligen för att gå efter den andra kattungen som hon brukar göra. men faktum är iaf att man har fått ett litet liv på halsen som vi inte riktigt vet hur man ska sköta. den har öppnat ögonen så den är minst 10 dagar och min syster har fått i knyttet lite kattungemat. men är det någon som vet vad som är bäst att mata de små med? blir jätte tacksam för svar. ska vara barnvakt åt den i morgon...

• Svar på tråden föräldralös liten kattunge.. behöver info!!
  • grisenlisen

När jag var liten tog vi hand om tre kattungar vars mamma hade blivit tagen av en räv. Jag vet att vi matade dem med någon slags erättning med spruta och köttfärs. De klarade sig allihop. Min morfar är veterinär så jag är rätt säker på att vi rådgjorde med honom.... Prata med en veterinär och fråga vad som är bäst att ge den lille

• stinamaria

Jag är för mej att det ska finnas modersmjölkersättning för katter oxå. Sist jag såg den var det på ICA, bland djurmaten. Det måste väl vara bra för en sån liten? Fast helt säker är jag inte

• Zaria

Ja det finns ersättning för kattungar också,är katten jätteliten kan man ta en vanlig plastspruta att mata med.
    Majsvälling till bebisar kan funka tills ju köpt ersättningen om det är akut.

Hur länge har mamman varit borta?

• Kenzie

Köp ersättning på apoteket snarast!! KLM heter den bästa.

• Häxan Jia

Köp ersättning på apoteket och mata med en lite spruta eller en flaska som kattungen kan suga ur, finns i zoo affärer (tror jag)

Glöm inte torka runt kisseriet också ifall den inte kommit igång med att kissa och bajsa själv ännu, en handuk som är ljummen brukar fungera fint..

Lycka till nu med den lille

• vackrastarflow

djursjukhusen brukar ha det bästa... vi tog hand om en liten en ett tag, och han blev stor och fin med den ersättningen vi köpte där. tyvärr andra psykiska problem, som att han nuttade extremt mycket och så.

lycka till! det är otroligt kul att följa utvecklingen!

• Wistla

Tack så jätte mkt för hjälpen! Den är här nu. Knyttet var inte så liten ändå och det bästa av allt är att dens mamma har kommit hem igen! Så den kommer nog att klara sig =)
    Kram

• Häxan Jia

Åhh vad skönt... Hon kanske bara var på normal vift.... Så gjorde min honkatt ibland oxå, försvann några timmar och kom tbx till den lilla sedan..

Skönt att det löste sig iaf

• Madeleonten

Är den så liten måste den få modersmjölksersättning för KATT som man köper antingen på Apoteket eller Djurkliniker. Det finns olika märken men enligt min erfarenhet är KMR absolut bäst.
    Mata ca. var tredje timme med en pipett. Håll kattungen i "stående" (alltså med magen mot ditt ben tex) läge & mata droppe för droppe på tungan. Var noga med att kattungen sväljer så den inte får ner i lungorna. Man kan även använda nappflaska men jag tycker doseringsspruta eller pipett funkar bättre.

Kattungen är alldeles för liten för att få kattungefoder eller kattmjölk från ICA eller dylikt!

Om ögonen nyss har öppnat sig kan den till & med vara yngre än 10 dagar.

Först när kattungen är 3-4 veckor kan du försiktigt börja introducera fast föda.

LYCKA TILL!

• Madeleonten

Hoppsan såg just att mamma kommit hem igen...Vad skönt!

Kanske bäst att hålla mamman inne nu. Risken är annars när kattmamman har så liten kull är att hon ger sig ut på friarstråt igen.

• dallring

vet du ingen annan kattmamma just nu som kan tänkas övertygas att ge kattungen di? det vore det bästa.

kattungen ska inte ha kattmat när den är så liten, försök med 'mjölkersättning'. har ditt lokala apotek inget för katter så kan du försöka med mjölkersättning för barn som inte tål laktos. eller ring din lokala veterinär? ibland har de lite grejer de kan tänka sig dela med sig av.
    en skön frottehandduk, en stor nalle eller kanske tom en fuskpäls-bit blir en bra trygghet. värm upp platsen då och då med en ljummen varmvattendyna. låtsas att du är kattmamman och 'tvätta' kattungen med en varm fuktig trasa. har du tur så kan det gå riktigt bra och du blir kattmamma nr 1. lycka till!

• Häxan Jia

Men hallå mamman är tillbaka.... vilket ju är det bästa..

• dallring

sorry, jag såg inte det. hade nog upp en gammal variant av tråden.

Svar på tråden föräldralös liten kattunge.. behöver info!!