• mumsisen

Hur skyddar vi fruktträden mot fåglarna?

Hej! Hur kan vi bäst skydda vårt körsbärsträd mot fåglarna?
    De äter upp alla bär! :/ Har provat sätta upp vimplar mm Men de bryr sig inte & sätter sig t.om brevid & käkar i godan ro...
    Någon som har tips? Kramar Milla

• Svar på tråden Hur skyddar vi fruktträden mot fåglarna?
  • veera

Sambon sa igår att han hört att man kan blanda hjorthornssalt och vatten och låta det stå i en flaska under bärbuskar för att hålla trastarna borta. Jag har inte prövat det(låter lite skumt) men en sak som funkar är trastnät. Jobbiga att använda, speciellt i jordgubbslandet men vi har hittat något annat som är lika bra.

• mumsisen

Det är ett högt träd vet inte hur vi ska få upp nätet....
    Något tips på det? Tack för svaren!

• mommahägg

Visst är det retligt när fåglarna förstör frukten, men man får endå förstå att de också vill få käk i magen
    Här omkring är det några som har hängt upp cdskivor i snören i fruktträden för att blänket ska hålla fåglarna borta. Jag kan ju inte garantera att det fungerar, men det kanske kan vara värt att prova?!?

Lycka till! Och jag håller tummarna för att ni också får njuta av skörden!!

• Rigmor Mortis

Det har funnits tidigare iaf, blå metallband (som blå aluminiumfolie) man ska hänga upp i träden och buskarna. Mamma hade alltid såna när jag var liten men jag vet inte var hon köpte dem..

• ALJO

Fåglarna vänjer sig vid det mesta, jag tycker att skatorna är hemska för om blir mest nyfikna när man hänger upp något, annars skall det funka med cd-skivor, metallband (fågel blå tror jag dom hette, tror inte dom finns numera), pälsmössor i grenklykor (skall se ut som katter), vita plastpåsar som fladdrar, gose-djur mm. Bäst är att vänta tills bären börjar mogna och fåglarna börjar ta dom innan du hänger upp diverse. Kanske det går att täcka någon liten gren med bärnät?

• Jenny70

Såg någon som hängt upp en vit skjorta på en galge i trädet - som böljade i vinden. Det såg rätt mysigt ut, tyckte jag. Kanske kan det skrämma nå´n kråka?

Svar på tråden Hur skyddar vi fruktträden mot fåglarna?