• Rokka Jill

nojja om platt huvud!

jag har sån nojja att min dotter kommer att få platt huvud!!!
    hon absolut vägrar att ligga på mage..
    Dock när hon sover så har hon huvudet alltid på sidan..
    Min mor o syster påpekade "du måste ha henne mer på mage"
    jag har sett en bild på ett barn härinne.. påepkar inte var.. .vill inte peka ut mamman..
    men det ser hemskt ut när huvudet är så platt därbak!!
    men jag har aldrig sett det på en vuxen.---- växer det till sig igen?? hjälp

• Svar på tråden nojja om platt huvud!
  • Lillflickan

Faktiskt så är det inte alltid det rätar till sig. Min Max är sned i huvet, men det syns inte för han har hår.

Se till att använda kudde, och att byta håll ibland

♥ Mamma till Adden, Gullan, Max & Embla ♥
  • jummie

min son låg aldrig på mage under de första 4 månaderna..han hatade det!!! Men hans huvud är runt o fint Så jag tror mer att det är genetiskt...som allt annat...

• CeeJay

Min äldsta dotter Hanna låg på rygg konstant tills hon var ca 8 månader - gå in och kika på hennes huvud om du vill: runt och stort

Visst kan det bli snett och platt lite här och där men när man tänker efter så har ju ingen ett helt symetriskt huvud. Och ev "bucklor" och platta partier brukar växa ut och räta till sig med tiden. Försök bara att inte ha henne på en och samma sida hela hela tiden: sätt upp leksaker i vagnen eller i sängen åt motsatt håll så hon får upp ögonen på dem och ligger åt ett annat håll ett tag och sen kan du byta

• Grebbba

Min dotter har ganska platt huvud å jag är supernojjig över detta! Men jag har gjort allt jag kan, köpt bra kuddar, har henne på mage så mkt hon orkar och försöker uppmuntra henne att titta åt sidorna när hon ligger på rygg. Jag hoppas att det rättar till sig! Hon har dessutom börjat rulla över på sidan, så jag tror att det löser sig...

• seglare

spädbarn ska väl inte ligga på mage eftersom det är ökad risk för spädbarnsdöd?

mina barn har aldrig legat på mage, har lagt dem på sidan istället (varierar vilken sida).

Jag tror att huvudformen rättar till sig när barnet blir lite större och kan sitta upp, när dem är riktigt små ligger dem ju hela tiden och då kan ju huvudet bli lite platt.

• Rokka Jill

jag har tom kudde i babysittern.. jag e supernojjig..
    hon ligger aldrig med huvudet åt samma håll...
    det är själva bakhuvudet jag e rädd om

• kram mamma

Min äldsta dotter har platt bakhuvud,men det har hennes pappa och farmor med. Så hon är helt enkelt född sån....

mamma till wilma 040308 & tindra 060418
  • Norahs mamma

Norah fick platt huvud...
    jag fickha kudde överallt... På skötbordet, babysittern... Ja, överallt där hon hade huvudet var det en mjuk kudde...
    Och det rättade till sig ganska fort.

Norah ville heller inte ligga på mage, men vi lekte fram det så hon accepterade det ganska fort

• Flissi

Det mesta på huvudformen ligger väl genetiskt & en del har ju mer "platta" fyrkantiga huvuden än andra.
    Tror säkert du ser det vuxna oxå om du tittar mer noga. Huvet har ju en annan dimension i förhållande till kroppen som vuxen så det "syns" kanske inte lika väl.

Vad jag hört så kan man förebygga med att ha mjuk kudde till barnet, lägga det på sidan.
    Vår tjej har alltid sovit på sidan eller mage. (vägrat ligga på rygg)
    Sen är det väl vanligt att förtidigt födda barn får platt huvud/annan form pga att de inte är klara & måste ligga så mkt i tex kuvösen. En kusin till mig var extremt tidigt född & har väldigt platt bakhuvud (låg på neo 4 månader) MEN det har hans mamma oxå så allt har ju inte med att göra hur han låg som liten.
    Att det ser "hemskt" ut kanske har en orsak som prematur el liknande & då skulle jag hellre ha ett platt huvud & vara frisk!!

• Rokka Jill

Norah... ja det e skötbordet som e det enda  jag inte har någon kudde på.. ska väl ändra det med..
    aaaaaah ja jag försöker "leka" fram det.. o det e kul de första fem minuterna... *gah*

Svar på tråden nojja om platt huvud!