• Síog

Tandtråd - före eller efter?

Här kommer en riktigt idiotisk fråga ;
    ska man använda tandtråd före eller efter tandborstningen?

• Svar på tråden Tandtråd - före eller efter?
  • bustjejen

Jag brukar göra efter Men vad som är rätt eller fel har jag ingen aning om

• allaminaliv

Min teori: Jag skulle nog säga att man ska ha det FÖRE. Eftersom man lossar bort en massa skit så kan det vara bra att borsta bort överflödet efteråt.

• bustjejen

Aj då! Då har man gjort fel i alla år Men jag är inte den som inte kan ändra mig Ikväll blir det tandtråden FÖRE

• SVejsan

Citat från apoteket www.apoteket.se/rd/d/5103

"

Använd specialhjälpmedel och börja med kindtänderna. Med bara en tandborste är det omöjligt att avlägsna bakteriebeläggningar mellan de tjocka kindtänderna. Trekantiga tandstickor med fluor passar de flesta tandmellanrum. Sitter tänderna mycket tätt kan du använda flat tandtråd. Har du stora mellanrum, bro eller tandställning använder du en mellanrums- eller vinkelborste och fluortandkräm. Om stickan, tråden eller borsten blir röd av blod och luktar illa är det ett tecken på att tandköttet fortfarande är inflammerat.
    Efter specialhjälpmedlen är det dags för tandborsten. Använd en extramjuk eller mjuk tandborste och tryck inte för hårt. I början av tandborstningen brukar man vara mer noggrann. Då har man också som mest tandkräm på borsten. Börja därför att borsta där problemet är som störst - där bakterierna finns. "

• Neko

Jag frågade en tandläkare och han sade att man skulle använda det före... men jag måste använda det efter för annars tycker jag att man borstar in det mellan tänderna igen O_o

Svar på tråden Tandtråd - före eller efter?