• SaraSofia

Larver äter upp mitt vinbärsträd!!

Hjälp!!
    Har fått äckliga gröna larver på mitt vinbärsträd och de vägrar försvinna med såpa.. Hur får jag bort dem?? Tycker de är väldigt äckliga så jag vill gärna inte ta i dem om det går att undvika.. Har någon något tips som får bort dessa inkräktare UTAN att jag behöver peta på dem??
    Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Larver äter upp mitt vinbärsträd!!
  • Gisse the one and only

Det är antingen krusbärssteklar eller vinbärsbladsteklar som lagt ägg i era vinbärsbuskar. Larverna växer snabbt och kan mycket riktigt kaläta buskarna under sommaren. Det gäller att vara snabb. Leta tidigt efter små hål i bladen längst in i busken och plocka bort dessa.

Har larverna hunnit bli stora är det enklast att lägga ett lakan under busken och skaka den ordentligt för att samla in larverna. Bakteriebehandlingen du tänker på hjälper inte mot dessa larver utan fungerar bara på kålfjärilens larver.

Beskär inte buskarna nu utan försök att plocka/skaka ihop så många larver som möjligt. Larverna förpuppas några centimeter ner i jorden under busken på sommaren så genom att bearbeta jorden under buskarna med jämna mellanrum stör man också stekelns livscykel.

Man kan bekämpa larverna strax efter blomningen med något pyretrumpreparat.

• mammaNena

det e ett larv år i år.. larverna äter upp allt. tyvärr. när jag var ute och gick med mia, hörde jag ett konstant knäppande. mamma sa att det var larverna och när jag tittade närmre på ett träd så va det helt uppätet och det var miljoner små gröna larver..

• mommahägg

Ett litet tips från mig... en sådan pincett som man använder till matlagning är ett utmärkt trädgårdsredskap!
    Jag använder min till att rensa ogräs, plocka "kusar" mm mm
    Ju mer jag använder den ute desto fler användningsområden hittar jag! Det är plastmodellen jag använder (och jag tar inte in den för att laga mat med den sedan igen *L*)

• SaraSofia

ÅH, vilka bra tips och speciellt det sista! Då slipper jag ju ta i dem!!!
    Perfekt!

• Ruby

Har också larver på vinbärsbusken. Hur tar man ihjäl dem sen? Går det att dränka dem eller måste jag trampa?

• OZgirl

Jag funderar på att använda handskar på händerna, antingen trädgårdshandskar eller "kirurg"-gummihandskar. Jag tror man måste klämma ihjäl dem (fast hittills har jag spolat ner hela bladen på toaletten) - ÄCKLIGT!

Serenity now ! Hoochie mama !
  • SaraSofia

Riktigt vidrigt att klämma ihjäl dem!! Åhhh, nu kommer jag drömma mardrömmar!

Svar på tråden Larver äter upp mitt vinbärsträd!!