• LiljanC

Vilka bindor till avslaget?

Hej på er som är föräldrar!

Vilka bindor använder ni till avslaget? Har fått tips om att ta de största tjockaste men var på maxi idag o de hade inte så mkt. Köpte dock always ultra night (brukade ha dem till mens på natten). Finns det andra på apoteket eller? Vill gärna handla dem innan det är dags för förlossning så man slipper tänka på det sen.

Sommarhälsning

• Svar på tråden Vilka bindor till avslaget?
  • Amorella

De man köper i vanliga affärer är ju oftast plastiga och klistriga. Jag köpte på Apoteket, dels deras normala bindor (lite kortare), dels deras nattbindor. De tyckte jag funkade jättebra. Nattbindorna var ganska lika de man hade på BB - långa och tjocka.

• Amorella

Litet tillägg: Jag tror den heter "maxibinda" nu för tiden (normal och natt). Det ska i alla fall inte vara deras ultratunna binda.

• missteddy

jag köpte ikas  nattbinda för man bytte så mycket så och de var lite billigare än vad andra kostar !

• BROCCOLLI

De tjockaste från Apoteket är bra att ha i början när man blöder mycket! Men sen, efter några veckor, är det skönare att ha lite tunnare bindor (som typ Always nattbindor) för de suger ju ändå upp väldigt mycket och så blir det inte så varmt och klibbigt "där nere". Man byter ju ändå så ofta

Lycka till med bebisen

• Dalkulla74

Jag gjorde som du och köpte hem Always nattbinda i förväg. Men så läste jag här på FL att om man blir sydd där nere efter förlossningen så kan det var så att stygnen kan haka fast i bindans "nätskikt" och då vågade jag inte ens testa de bindorna. Körde på Coop Xtras normalbinda efter de värsta dagarna. De liknade på pricken de bindorna som BB hade efter brontoblöjan .

• Snova

Det är så individuellt så det är rätt svårt att ge tips. Beror på hur mkt man blöder såklart men också på hur "sargad" man är där nere... Jag är snittad och blödde inte mkt alls. Klarade mig med vanliga, tunna bindor och har hört flera som gjort det medan andra menar att man "måste" ha de tjockaste man kan hitta. Köp hem så du klarar dig ett par dagar, sen kan du eller ngn annan gå ut och köpa det som passar!

♥ Lovisa ♥
  • Stina75

Jag fick precis reda på igår av min BM att man inte ska använda Always och liknande bindor pga av att det är plast i dessa bindor. Tydligen bättre att köpa bindor på Apoteket. Jag trodde att man skulle blöda massor i flera veckor efter förlossningen men det räckte att ha jättebindor i två dagar sedan övergick jag till Always normal och sedan trosskydd. De där superstora bindorna man har direkt efter förlossningen fick jag av sjukhuset så de behövde jag inte köpa. Är det inte så överallt?

• LiljanC

Tack alla för era svar!!!

• Eliin

här i Kalmar får man bara 5 stycken bindor sen får man stå för resten själv. Likadant blöjor får man stå för själv till bebisen under bb-vistelsen. 5 bindor kom inte jag långt på. räckte ungf. ½ dag för mig då jag blödde en hel del.

Jag köpte apotekets maxibindor. De va kanon sen övergick jag till deras vanliga bindor.

• Amorella

I Umeå får man gratis bindor och blöjor under BB-vistelsen, men inte att ta med sig hem så klart.

• Alcarinque

Alla är ju så olika, men första två dagarna på BB hade jag dom där gigantiska blöjorna. det bara forsade *s* Sen norpade jag med mej någa BB-bindor *skäms på mej* hem...
    Först hade jag Apotekets största och "jobbade" mej neråt i storlekarna. Dom från Apoteket var helt ok, väldigt mjuka. Bättre än Always och annat plastigt tyckte jag. Sista veckan hade jag bara trosskydd.

• tahira

Jag hade köpt hem Apotekets, men de behövdes inte, jag körde med Libresse Normal

If you can't be good, be careful.
  • Det blåa huset

Jag hade Apotekets Maxibinda den första veckan men köpte sedan Libresse Maxi istället. Lite mindre och mycket skönare. En gul förpackning.

Mamma till Are 19/5 -06 ♥
  • Hallonpaj

Jag köpte jättestora nattbindor på apoteket. Man blöder betydligt mer än en vanlig mens, man kan ta två jättebindor och lägga omlott.

• flippe

jag fick tag på tena inkontinensskydd..stora såna genom jobbet..låter väl kanske lite konstigt och otrevligt men såå himla efektiva..det slutade att min rummskompis lånade av mig för hon blödde igenom apotekets stora bindor hela tiden..när blödningen avtagit lite efter typ två tre dagar har jag gått över till libresse nattbindor...detta har fungerat fyra gånger och skulle det bli fler så kommer jag att använda dessa igen..tyvärr går dom ju inte att köpa i en vanlig affär utan det blir nog apoteket..

• Neko

Jag har köpt två paket always nattbindor, får hoppas att de går att använda :) Förr eller senare iaf kanske.

Jag har aldrig haft så stora bindor tidigare utan brukar ha vanliga med vingar på nätterna annars och hade vanliga efter skrapning/medicinsk abort efter MA så jag hoppas på att jag inte kommer blöda så mycket :P Annars får jag köpa någon annan sort sedan.

• Börnen

Jag hade enormt mycket avslag på förlossningen (blödde genom två stora förlossningsbindor på 30 min!) och där använde jag deras stora förlossningsbindor. Åkte hem efter 3 dygn och då hade det minskat drastiskt och jag klarade mig bra med Libress nattbinda (lila förpackning med vingar). Efter det använde jag Libress normala tjocka gröna binda med vingar. Köpte apotekets stora bindor, men jag använde aldrig de (de saknade vingar och hamnade alltid snett och läckte, dessutom behövde jag de inte).

Jag skulle satsa på nattbindorna (de tjocka) och sedan köpa apotekets senare om man märker att det behövs. Du kan ju fråga på förlossningen om du kan få några förlossningsbindor med dig hem de första dagarna bara, sedan minskar det ju markant!

Börnen v. 18
  • Carisma95

Blödde mycket de första 2 dygnen. Då hade jag förlossningsbindorna. Snodde med mig några hem också...
    Men väl hemma hade det avtagit såpass att det funkade med always ulta night.

• Suneboll

Yes! Jag hade oxå inkontinensbindor....så himla bra. Jag fick dem av morsan. Sen hade jag apotekets största o sen hade jag tygbindor av flanell....man vill liksom absolut inte ha sådana plastiga äckliga typ always el nått för man var rätt öm.

Svar på tråden Vilka bindor till avslaget?