• Stora Blå

crl, Nån som vet vad som gäller???

Hej
    vi är i v9 fostervecka 8. När vi var på VUL i förrgår så sa gynekologen att allt var normalt. 11mm långt med ett litet hjäta som tickade. Men när vi läser i böckerna står det att fostret skall vara 15mm...Nån som vet vad som gäller

• Svar på tråden crl, Nån som vet vad som gäller???
  • Tingen

Fostrets storlek varierar från person till person. Det finns inte någon exakt standard. Det mått som oftast står i böckerna är ett medeltal av många undersökta kvinnor. Skulle det finnas ett exakt mått så skulle alla bebisar födas lika långa och väga exakt like mycket.
    I början var vårat foster större, men nu är barnet litet så mycket hinner hända under de 40 veckorna

• Stora Blå

Det är det att lilla blå har läst att de tre första månaderna så så är storleken samma för alla, stämmer verkligen detta...

• BBQ

inte exakt samma men ungefär..
    Jag och min kompis gämförde våra bebisars storlek när vi hade varit på UL och det skillde nog 30 gram på våra bebisar.
    Så det stämmer inte att alla är exakt lika stora.

• Stora Blå

BBQ
    I vilken vecka var ni på UL?

• Skakis

Känn lugnet Ett hjärta som slår betyder mer än alla crl-mått i världen Jag gjorde ett vul i vecka 7+2 och då var fostret 13 mm, sen gjorde jag ett till i vecka 9+3 och då var måttet 28 mm.
    Men häng inte upp er på det! Det lilla livet verkar ju trivas och må bra därinne

• Stora Blå

Alltså , det är så att man blir orolig... H*n är kotare än vad som står i alla böcker, ändå säger gynekologen att det är normalt...

• musli

Vad spelar några millimeter för roll när det lilla livet verkar må bra??? Jag tror inte att man ska hänga upp sig för mycket på vad det står i böcker och tidningar, bättre att lyssna på BM i så fall!

• Becka21

Lyssna på vad BM säger istället...det har ju ingen betydelse om vad ni har läst i böcker o så...säger BM att allt ser bra ut på VUL så är det så o lita på det!!
    Själv var jag jättenojig ända sen jag fick reda på att jag var gravid(är i vecka 14 snart) o nu har vi gjort UL o allt såg jättebra ut så nu är jag inte ett dugg orolig..
    Så ta o lugna ner er lite o njut av graviditeten!
    Om man däremot oroar sig för mycket så kan det hända saker,det har de ju bevisat att det kan bli så för alla..

• NasseMaja

Jag var mellan v 7 och 8 och gjorde vul. Då var fostret 12.1 mm. och hjärtat slog. Det kan ju vara så att brfruktningen skedde lite senare än vad ni räknat ut? Då kan det ju skilja lite. Men det viktigaste är ju trots allt att fostret har ett litet hjärta som slår! Lycka till!

• Sweetie

Nu vårat sista vul när jag va 7+5 så va kotten 11,3 mm och det va fullt normalt! Dom växer lite olika nu i detta stadiet sa min gyn. Så oroa er inte!

KRama om din lilla blå och säg att åt henne att inte hänga upp sig på böckerna...

Kramizz
    Sweetie v.9

Svar på tråden crl, Nån som vet vad som gäller???