• Sanniis

Tandsten- Hund

Min hund har tydligen rätt tandsten på sina tänder. Fick rådet att ta henne till veterinär så fixar de till det. Är det någon som vet hur de gör? Måste de söva hunden? Vad kostar det?

• Svar på tråden Tandsten- Hund
  • Zaria

Våran hund hade tandsten,henne sövde de och skrapade bort tandstenen på.

• svirvel

dom flesta hundar sövs nog ner. det är inte så roligt när veterinären skrapar på deras tänder - verktyget dom använder är ganska vasst, så man vill inte heller riskera att det slinter.

• mammagbg

min vovve skall till veterinären imorgon och göra det och då han är relativt lätt att hantera (han har varit hos dem förut)trodde hon att det skulle räcka med lugnande för hans del...annars blir det nog lätt narkos...
    jag återkommer imorgon om vad de gjorde och hur det gick!

• Crappy

Jag ger min hund ett medel som håller borta tandsten (glömt vad det heter). Tycker att det fungerar bra. Det är förebyggande dvs tar inte bort tandsten.

• mammagbg

Jag har också ett som heter "Plaque Off" är det det du tänker på? Dyrt men himla drygt! Min yngre hund som alltid fått det i maten har ingen tandsten! Men det är den äldre som hade besvär sen tidigare som skall in o skrapas så att vi kan börja om från scratch med honom...

• Mian76

Antingen sprapar dom bort tandstenen eller avlägsnar den med ultraljud, det är rätt viktigt att ta bort tandsten med jämna mellanrum annars blir det lätt tandköttsinflammationer som i sin tur kan leda till tandlossning, dessutom kan en hund med mycket tandsten lukta rätt unket ur munnen.
    Det görs oftast under narkos, priserna kan nog variera rätt mycket, ring runt och hör med veterinärer i din närhet.

• gambia90

Min hund skulle sövas,
    Är din hund försäkrad så betalar du ju bara "självrisken"

• Mian76

Behandling av tandsten täcks inte av försäkringen så vitt jag vet!

• Kenzie

Nej försäkringen täcker inte borttagning av tandsten. Man brukar behöva gå till vet. en gång och få tänderna ordentligt rena innan man börjar med Plaque off, men sen brukar det fungera jättebra.

• Sanniis

Tack för alla era svar!

Ska ringa runt o höra vad det kostar hos olika veterinärer. Min hund är inte försäkrad just nu, har precis tagit över henne från min pappas familj. Men om försäkringen inte täcker borttagning av tandsten är det ju lugnt.

Var köper man "Plaque Off"?

"mammagbg"
    Hur har det gått för din vovve idag?

• Gnista

Plaque off kan köpas i djuraffären. Vi har sålt supermycket av medlet. Det är helt naturligt och strös på maten. 95% av våra hundkunder blir hjälpta. Det verkar både på tandsten som sitter på tänderna och förhindrar ny plack att fästa. Absolut värt att prova tycker jag. Även om medlet är dyrt (en burk kostar ca 149 kr och räcker tre månader åt en stor hund) så är det mycket smidigare än att åka till veterinären och skrapa.

• mammagbg

Jag fick hem en jättefin vovve igår
    Han vart sövd och de tyckte bettet såg jättefint ut förutom tandstenen, inga lösa tänder eller så...
    Det blev rätt dyrt dock! 984:-
    då ingick dessutom en munvårdspåse från Royal Canin med speciellt tandstensfoder, 4 kg, tandborstar, tuggisar mm
    Vi är jättenöjda!

• ming

Skulle också rekommendera dig att prova Plaque Off. Men du får inte sluta efter ett tag om du tycker att tandstenen är borta, för då finns risk att det kommer tillbaka igen.

HEJA SVERIGE, VI ÄR BÄST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TJOHO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Splach

finns specielt "medel" som motvärkar tandsten, det innehåller tång och alger? stava.. fråga din djuraffär dom borde ha det..

• Vofflis

Det är också bra om man borstar tänderna på vovven och så finns det "tandstensskrapor" eller vad de heter att köpa på de flesta djuraffärer om man hellre vill sköta sin hunds tänder utan att behöva söva ned den.

• mammagbg

självklart finns det mycket man kan göra själv men som veterinären sa, vissa hundar har en benägenhet att få tillbaka sin tandsten även om man borstar och erbjuder märgben...

• Sanniis

Tack för tipsen!

Ska ta henne till veterinär och fixa tänderna. Sen ska jag försöka hålla efter det hemma med alla era förslag. Hur funkar det när man borstar tänderna på en hund? Ska man ha vanlig tandkräm, eller finns det speciell?

• mammagbg

jag använder aloe-vera tandkräm som inte innehåller fluor...de verkar tycka smaken är ok

• ming

Sanniis-> Ja, det finns speciella tandkrämer för hundar, med mumsiga leversmaker och så.
    Kolla i djuraffären.

HEJA SVERIGE, VI ÄR BÄST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TJOHO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden Tandsten- Hund