• la luna

Vattkoppor som vuxen!!??

Hej!
    Jag har i dag varit till VC och fått reda på att jag har vattkoppor! Finns det någon vänlig själ som åxå haft detta som vuxen och kan informera mig om vad som komma skall. Är det lika som för barn att man får fler och fler eller kommer medicinen jag nu fått att stanna av den processen? Jag har även fått två olika tabletter för klådan (med röd triangel) och då blir man ju lite fundersam på hur "illa" det kan bli?

Snälla den som vet - Upplys mig

• Svar på tråden Vattkoppor som vuxen!!??
  • Bollibompa

Vattkoppor är lindrigare ju tidigare i livet man får den. Om man får vattkoppor efter puberteten kan själva sjukdomsförloppet bli svårare. Det du har att vänta dig förmodligen är blåsor, klåda, feber. Vattkoppor är ju ofarligt egentligen men är man vuxen kan det utvecklas till en lunginflammation också om man har otur.

• Bollibompa

Jo förresten, medicinen bromsar sjukdomen om du fått den i tid. Annat du kan behöva är något svalkande för huden alsollösning eller kylbalsam men det går bra att lägga på en fuktig handduk också där det kliar. Sen kan det vara bra med Antihistaminläkemedel också mot klådan. Jag undrar om det inte är den medicinen som du fått som har en röd triangel.

• Crispie

Jag kan bara säga stackars dej.. fy bubblan och urk..

Jag  var 15 när jag fick det och du anar inte hur sjuk jag var.. läkarna sa att ju äldre man är när man får det desto värre blir det..

Köp hem kylbalsam och bosätt dej i duschen med kalltvattnet på.. det hjälpte på mej.

Krya på dej.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Max mamma

Min sambo fick det förra året i feb,efter att Max haft det.
    han fick åxå tabl. som stoppade upp sjd.
    han blev inte alls dålig,inte ens feber,men han var rätt prickig.

• la luna

Hej och tack för att ni svarat!!
    I morse när jag vaknade så ville jag inte titta mig i spegeln men gjorde det tillslut ändå... Grin pust och stön hur jag ser ut!!! Koppor stora och röda som bölder!!! Finns inte en fläck som är fri, har även fått inne i munnen samt att lymfkötlarna på halsen ser ut som stora golfbollar och gör ont. Kliar i hårbottnen som bara den men ansiktet bara svider. Svårt att svälja när kötlarna är så stora och halsont....Tur att det inte är så varnt...Kliar det värre när de börjar bli vätskefyllda tro? De i ansiktet har inte börjat att vätska sig ännu men på resten av kroppen (kliar nästan inget alls där) så har de börjat fylla sig... Min dotter hade vattisar för två veckor sedan och hon fick bara ett 30tal. Min mamma tror att jag hade vattisar när jag var liten men hade då bara tre eller fem stycken så jag hade väl för få för att bli immun.

Ja ja, bara en vecka och det ska man väl stå ut med bara det är svalt och inte varmt så tror jag att jag kommer att klara detta men just nu så vill jag bara gråta och bli omhändetagen på bästa möjlga vis...-Gubben, kan jag få en glass till tack och gärna ett glas vatten....Du kan du hämta en fuktig handduk.... Å jag börjar bli hungrig kan du inte fixa lite mat.....Undrar om jag kan vara sjuk lite längre????

//La Luna aka Koppan

• Kängu

Hej!
    Tyvärr så tror jag det blir riktigt illa när man är vuxen. Min sambo var helt igenmurad av prickar, ÖVERALLT. I munnen, öronen, könsorgan osv. Men du har ju tabletter mot klåda, det är bra. Det hade inte han.

Om man beskriver det värsta för dig så blir du förberedd och blir det inte lika illa så kan du ju bara vara glad.

Hoppas det inte blir så illa för dig.

Svar på tråden Vattkoppor som vuxen!!??