• sarah

Läskiga myggbett

Min 2 åring har fåt massa läskiga myggbett. Jag är rätt säker på att det är myggbett.. Hon fick ett par förra veckan och i går när hon badade ute på tomten så fick hon säkert runt 6-7 stycken på ryggen. De är stora som en tio krona, röda lite svullna... ska det se ut så?
    Jag har aldrig haft såna myggbett, kan hon fått någon allergisk reaktion?

Ett par av de har även som en ljusare cirkel mitt i det röda... lite oroliga

***Mamma till Mathilda född 04.03.23 & Emma född 06.03.25 ***
  • Svar på tråden Läskiga myggbett
  • Mirris

Jag tror faktiskt att myggen är särskilt "giftiga" i år.. jag har fått bett som blivit som STORA bulor.. och kliar man p ådom blir det stora sår.

Kan itne minnas att det brukar va så här.

• Jewell

Troligaste är ju att hon är överkänslig.
    Blir du orolig så besök er närmaste rådgivning och visa upp dem.
    Sätt lite Zinksalva på så lindrar et.

• Bebis Anna

usch för bett.. min tjej på 4 mån fick sitt första knottbett förra helgen.. så ögat var lite svullet.. men de försvann sen som tur va... men jag har hört att de kan vara skönt med sån där kylbalsam, lindrar bra sägs de, sen har du även acolgel, det är också för just bett.

• Bixa

Min dotter 1,5 år har också fått sådana i förrgår när hon var ute och badade. Jag antar att det är myggbett för vi har ganska mycket mygg.

• myskatt

Fast stora som en 10a är ju inte så stort? Jag är överkännslig och får bulor på 6-7 cm. Sen hinner hon nog inte vifta bort dem innan de sugit klart och då blir bulorna större.

Prova med salubrin salva eller spray på flaska. Alsolgel funkar också. Har hört att man kan lösa upp en alvedon i vatten och pensla på.

Mullig mamma till Tilde ♀
  • sarah

Jag kollade på de precis nu när jag satte på henne pyjamas och jo de är ju större än en 10 i alla fall några av dem.

***Mamma till Mathilda född 04.03.23 & Emma född 06.03.25 ***
  • Helly78

Har hon ont ? jag tänkte på broms. Då brukar det se ut som en stor TIA-krona.. och svullen..
    De bromsar gillar när folk badar ..

• Amorella

Min tjej har något i huvudet som jag börjar undra om det inte kan vara något slags bett. Det är stort och hårt och gulrött. Jag trodde först det var en bula, men ingen av oss har sett henne slå sig där och hon har inte ont när man trycker på den.

• Tjohalia

Jag tycker det låter fullt normalt. Både jag och min dotter reagerar så på myggbett, det blir rött och svullet och ofta blir det en ljus (ofta ojämn i kanten) extra upphöjning i mitten...
    Dom första myggen som kommer varje år är oftast lite större och man brukar reagera kraftigare på dem men efter midsommar brukar det lugna ner sej litegrann. (är ju norrlänning så myggen har jag koll på )
    Att dom är som en tia eller lite större låter inte heller onormalt stort.
    Salubrin lindrar klådan jättebra men det svider ordentligt (iaf den flytande varianten, vet ej hur det är med salvan) om man kliat sönder betten.

Om man uthärdar så är det faktiskt bäst att låta myggen bita klart (om dom inte precis börjat sticka vill säga, då kan man slå ihjäl dem), när myggan sugit klart så drar den nämligen tillbaka det som den sprutat in som gör att det kliar, betten känns nog ändå men kliar mindre.

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
  • looser

Min son fick hela ryggen och benen fulla när han var inne i skogen och kissade. Dom var stora och otäcka dom med. Jag smörjer Xylocain på dem så är dom som bortglömda sen.

• Hella28

Min lilla som är 14 månader har fått massor av myggbett och de är stora som 5-kronor..och de verkar klia nåt vansinnigt.
    Har hört fler säga att de får ovanligt stora och jobbga myggbett iår

Svar på tråden Läskiga myggbett