• Bippan

Bakterier/stafylokocker i brösten

Hej på er!

Är det någon här som har haft bakterier/stafylokocker i brösten som kan dela med sig av sina erfarenheter - blev det bra efter behandling?

Fick gjort en odling på Amningsmottagningen som visade just stafylokocker och påbörjade igår kväll en penicillinkur på tio dagar. Sonen är fyra veckor och jag har haft ont i två eller nästan tre av dem. Den senaste veckan har smärtan varit närapå olidlig emellanåt, och det kan jag alltså säga med förlossningsvärkarna i färskt minne...

Jag har mest haft ont efter amningarna. Först kändes det bara allmänt stickande, brännande och liksom krypande, sedan blev det mera som om någon stoppat in brännässlor inuti brösten, och nu den senaste veckan kan jag närmast beskriva det som om någon skurit av mig halva brösten eller hällt saltsyra i dem.

Nu hoppas jag ju att det ska bli bättre med penicillinet. Mjölkproduktionen har börjat släpa efter lite p g a att jag inte klarat att "amma ikapp" ordentligt och jag har emellanåt fått ge gossen lite ersättning för att han ska bli mätt, men jag hoppas fortfarande på att kunna sluta med det och bara amma, mest för att det är så oerhört praktiskt och trevligt om det fungerar.

Så snälla, det skulle vara fint att höra att någon upplevt samma sak men att det blivit bra till slut. Eller bara någon som upplevt samma sinnessjuka smärta och kan stötta mig/kräka av sig lite.

• Svar på tråden Bakterier/stafylokocker i brösten
  • Zelma

Hej!

Jag hade en spricka på ena bröstvårtan som inte ville läka, de tog en odling och det var stafylokocker eller som läkaren sa en vanlig hudbakterie. Det gjorde fruktansvärt ont att amma på det bröstet ungefär som du beskriver det. Jag åt penecillin i 10 dgr och efter kuren så tog det ca 2v så var sprickan läkt och det onda borta. Numera är det ett stort nöje att amma lilltjejen så jag lovar håll ut det kommer att bli bättre.
    Lycka till!
    *från en som vet*

• Bippan

Vad skönt att höra! Det känns lite bättre för mig nu. Jag har tagit halva kuren och igår började det göra mindre ont. Tror att det har varit smärtan i sig som hämmat mjölkproduktionen (och stressen p g a den), för det känns som om det tar sig lite nu och jag hoppas på att snart kunna hoppa över ersättningen helt och hållet.

Hoppas att jag också snart får känna som du, att det är mysigt och trevligt att amma!

• GravidMalin

Jag har vart med om samma sak...eller är..håller på å äter min andra penicillin kur nu...fick fel från början vid en mjölkstockning vilket ledde till att jag fick en bröstböld...fick tömma den på var och sätta ett drän i bröstet...när jag tre dagar senare tog ut dränet visade det sig att jag hade staffelikocker (eller hur de nu stavas)i bröstet och fick påbörja min andra penicillin kur....Nu ska jag äta den i ett par dagar till men min bröstböld har kommit tillbaka FÖrmodligen blir det än en gång till att tömma..hoppas bara att jag blir sövd denna gången för det gör fruktansvärt ont!!!
    Men du har inga knölar i dina bröst eller?? för håll koll efter det så du får hjälp i så fall med en gång!!!
    Såg i alla fall att de börjar bli lite bättre för dig så skönt
    Lycka till i alla fall!!

• Bippan

Usch, stackars dig GravidMalin!! Nej, inga knölar här tack och lov... De har kollat/känt både på bvc och på Amningsmottagningen, så det är nog "bara" bakterier.

• Vi 5

hej Bippan!

Även jag har precis samma smärta som du beskriver. Jag fick sådan värk när barnet var ca 10 dagar (i båda brösten) och alldeles vita bröstvårtor efter amningen. Ingen visste vad det var och jag stod knappt ut. Så plötsligt gick det över efter ca 2-3v. Det var gudomligt att amma utan smärta.
    Men nu är det tillbaka på ett bröst (barnet är 8v) och det är fruktansvärt, precis som du tycker jag det är värre än förlossningssmärtorna. Har hittat info på nätet om detta med bakterier och tilltvingat mig en tid till läkare i morgon, (tänkte ta med den infon då). Känner att jag inte alls blivit tagen på allvar, de säger typ "smörj in vårtorna med lite mjölk". Men det är ju på en helt annan nivå -Gör ju ont i bröstet HELA tiden inte bara när jag ammar o får bita mig i handen för att inte skrika när jag ammar...
    Hoppas, hoppas jag får hjälp i morgon för jag vet inte om jag grejar att fortsätta annars.
    Hur står ni andra ut? Har ni några knep?
    Tog det alltså ca 5 dagar innan ni började bli bättre?

• Bippan

Hej Vi3, det var längesen

Det är intressant det där med vitnande bröstvårtor, det ser jag också emellanåt. Nu idag är den brännande/stickande/svidande känslan i brösten helt borta, men ibland har jag fortfarande som någon slags kramp eller värk efter att jag ammat. Det sitter i några minuter men släpper sedan lite. Går dock inte alls att jämföra med smärtan tidigare.

Jag börjar undra om detta är en annan grej och om det beror på att han inte ligger lika bra till bröstet alla gånger. Tycker mig ha märkt att det är värre de gånger jag ser att det har varit lite sämre tag eller att vårtan klämts lite. Men det kan ju fortfarande vara så att det går bort nu under de sista dagarna av kuren, jag vet inte.

Vad bra att du ordnat tid hos läkare! Jag upplevde precis som du att man liksom tyckte "äh bakterier, nej, det är det nog inte" men jag fick ändå hjälp på bvc att få komma till Amningsmottagningen. Där kändes det också lite som om de inte fattade hur ont det gjorde och menade att det är ju lite krångligt i början. Kände en enorm lättnad när provsvaret kom och det visade sig att det inte bara var jag som var pipig

Hoppas att det ordnar sig. Man vill ju härda ut in i det sista men gränsen går någonstans... Lycka till i alla fall, kram!

• Tessan o Melvin

Ha inte läst igenom hela tråden...

De upptäckte att jag hade stafylokocker när min son va 7 v och jag fortf hade ett djupt sår på ena bröstet som inte ville läka.
    JAg hade testat allt men inget hjälpte.
    Jag fick tid hos en doktor för jag sa att jag inte stod ut längre och ville dunka huvudet i väggen av smärta varje gång han åt från det bröstet.
    Jag gick på en 10 dagars pencillinkur mend et hjälpte inte. Istället fick jag en salva att smörja med morgon och kväll och han skulle inte äta från det bröstat. Jag pumpade och gav på flaska. Det funkade bra och nu söndags testade jag amma som vanligt (efter 10 dagars pumpning) och det gör inte alls ont längre! Jag är dock lite orolig att det ska komma tillbaka för det syns var såret var. Håller tummarna och hoppas att det ska funka bra nu!
    LYCKA TILL!

• Vi 5

Bippan, ja hej igen förresten - kul att se dig! Jag undrar också om det med vitnande vårtor är en annan grej...

Tyvärr gick inte läkarbesöket som jag hade hoppats, hon ville inte göra någon odling för även om de skulle hitta något vilket hon inte trodde var troligt så kunde det vara "bara vanliga hudbakterier". Hon sa att de inte gör sådana olingar på denna VC. Hon undrade då vad jag ville att hon skulle göra och jag sa att det stod i pappren som jag hittat på nätet att man brukade ge penicillin, så hon skrev ut det. Men det känns ju så osäkert eftersom jag inte har fått göra någon odling, så nu vet jag inte om jag ska äta det eller inte.

• Mickolina

Medsystrar! Här är en som vet vad ni går igenom. Jag har en son på 7 veckor och började med att äta penicillinkur 1 när han var knappt två veckor. Den fick förlängas eftersom jag inte var helt bra, samtidigt fick jag enkräm (fucillin) och då läkte ena sidan helt. Då andra sidan inte läkte och jag själv misstänkte svamp, fick jag mycostatinkräm att smörja med därefter, fortfarande inte bra så nu är jag innepå andra kuren tabletter mot svamp. Kolla amningshjälpens hemsida om svamp så det inte är det ni har...

Svar på tråden Bakterier/stafylokocker i brösten