• DaCiss

Finns det någon lista på vilka livsmedel som innehåller gluten?

Nu är det så att min kille kan ha glutenallergi. I alla fall verkar han ha en tarminfektion på gång. hans mage blir alltid dålig då han ätit vissa saker. Nu skulle vi vilja veta precis vad som innehåller gluten? Jag vet att det är sånt som innehåller något av sädesslagen men exakt vilka livsmedel är det då frågan om? Finns det till exempel i pasta? (det är jag rätt säker på att det gör) I godis, i sånt fall vilket sorts godis? I chips? I choklad? Inte väl i potatis, det kan det väl inte finnas i, eller? Fiskpinnar?

Ja så, finns det någon lista på vilka livsmedel som innehåller glutan skulle jag hemskt gänra vilja få tag på den! Om någon kunde hjälpa mig skulle det vara tacksamt!

• Svar på tråden Finns det någon lista på vilka livsmedel som innehåller gluten?
  • Emmisen80

Min brorson har gluten och han får ju inte äta sånt bröd som vi gör heller inga kakor (det finns speciellt för det). Även vanlig pasta får man heller inte äta. Men det är lättare att säga egentligen allt som innehåller mjöl. Och det finns speciell mat som är glutenfritt.

Hoppas att du blev något klokare på detta.

• Fiffa5

Det har ju kommit mer o mer glutenfria produkter i mataffärerna nu. Ofta har de samlat allt på en speciell hylla där du kan hitta glutenfri pasta, kex mm. Bröd o bullar mm har de oftast i en frysdisk.

• DaCiss

Fast jag undrar mycket på om godis innehåller gluten och t ex chips. De borde ju inte innehålla glutan tycker man men kanske? Man vet ju aldrig emd sånt där. Men jag hittar inte någon sån fakta nånstans.

• Fiffa5

Det bästa är nog att läsa på innehållsförteckningen på allt man är tveksam över...

• Themis

Tyvärr hjälper det inte ens att läsa innehållsförteckningen ibland.

Min mamma har börjat reagera mot gluten på gamla dar och hon har upptäckt att hon reagerar även på t ex soja i såsen. Och ja, den lär ska innehålla små mängder vetemjöl för konsistensens skull även om det inte står i innehållsförteckningen!!

• citronella

Vill bara påpeka att man inte ska experimentera med detta själv. Skicka killen din till doktorn så att ni får reda på om han verkligen har glutenintolerans, när diagnosen är fastställd får ni träffa en dietist som hjälper er med kostråd och annat.

• Sannah

Håller med Citronella.
    Man ska inte utesluta gluten om man inte fått diagnosen av en läkare.
    Har varit på barnkliniken med min son för just provtagning av gluten, men vi har inte fått provsvaren än, men till sdet att de kommer, ska vi ge honom totalt mjölkfri kost och faktiskt så har han blivit bättre på en vecka.

Lycka till!

• SandraS

Du får läsa innehållsförteckningen, det finns chips både med & utan gluten, så även med mycket annat!
    Men om han har kollat om det är gluten så måste han juh få prata med en dietist. Det finns glutenfri pasta mm att köpa genom apoteket!

• Fiffa5

Sandra: Nästan alla vanliga mataffärer har idag ett utval av glutenfri kost, däribland pasta.

• DaCiss

jo jag vet att man inte får experimentera själva. Men är bara nyfiken på om han får den diagnosen vad man sedan måste utesluta ur sin kost. Läkaren sa också att man inte ska börja utesluta något nu, men man är ju nyfiken

• LindaHelen

jag vet inte varifrån jag vet det men soja inehåller gluten vet dock inte om det är vetemjöl i eller om det är själva sojan

• Fiffa5

På svenska celiakiförbundets hemsida (www.celiaki.se) kan man läsa om glutenintolerans samt beställa lite info-material. De har även listor på mat som ej innehåller gluten.

• Teskedsmamman

Läs på innehållsdeklarationen, allt som innehåller råg, vete, havre och korn är glutenmat, sedan finns det säkert fler saker som innehåller gluten.... Däremot så fungerar vetestärkelse för glutenallergiker.

Soja innehåller vete, det står på innehållsdeklarationen, så läs den!

• petra1975

Hej!
    Jag är glutenintollerant (upptäcktes för 1,5 år sen) och det är jätteviktigt att din kille inte börjar äta glutenfritt innan har fått det konstaterat av läkare. Äter han glutenfritt innan proverna (blodprov och tarmprov) kan dessa ge negativt resultat även om han är glutenintollerant.

• flippertjejen

Här är en glutenintolerant till och jag säger som de flesta andra i tråden, ändra inte kosten innan din son har blivit kollad med gastroskopi.

Om det visar sig att han har celiaki (glutenintolerans) så får ni hjälp av en dietist med vad han kan och inte kan äta. Här i Linköping ordnar dietisten på sjukhuset en bakeftermiddag där man får lära sig att baka glutenfritt.

När det gäller godis så är mycket glutenfritt men det finns ofta mjöl i lakrits, rabarberstång, smarties... jag man måste läsa på varenda plockgodisbit innan man lär sig. Om det är krispig choklad ska man se upp. Nobless är det inga problem med men Geisha funkar inte t.ex.

De flesta chipssorterna är glutenfria men jag har sett att det är gluten i bl.a. de skålformade pepparchipsen som kom nyligen. Salta pinnar går inte, chilinötter finns både med och utan gluten, och ostbågar har jag bara hittat glutenfria.

Skriv gärna i min dagbok om du har några frågor.

• DaCiss

Jo jag vet, vi har inte ändrat på kosten här än. Ville bara veta vad man kan få avstå från sedan ifall det blir aktuellt eller inte.

Flippertjejen: Jätte tack för svaret men en rättelse, det är min man som har problemen inte sonen Fast jag hade bara skrivit "min kille" i trådstarten så visst kan det misstolkas

Tack igen!

Svar på tråden Finns det någon lista på vilka livsmedel som innehåller gluten?