• Cakar

Husvag med småbarn

Barnen är 8,3 och 1 år och vi har fått husvagn som naturligtvis bör användas. (får se om jag/vi uppskattar detta eller om det blir kaos )

Ni som har husvagn och småbarn. Är det ngt särskillt man ska tänka på när man väljer camping, packar eller annat i samband med att bo i husvagn?

• Svar på tråden Husvag med småbarn
  • L 8

Hej.

Det man bör tänka på är att barnen bör ha en liten hörna för sig själva och sina leksaker i den mån det går.
    Det är trångt och ibland bökigt i husvagn, men om det är en barnkammarvagn med våningssäng, så brukar det fungera att ha den undre bädden som "lekyta" för regniga dagar.

Det som är viktigt är att var sak har sin plats. Barn lär sig det jättefort.
    Inte packa för mycket är ett annat råd. Man använder mycket mindre kläder än man tror.
    Varje barn kan ha en liten väska med saker, tex en bok, bästa nallen och papper och pennor. Oftast är man ute i alla fall, men vid regniga dagar är det perfekt.

Är van husbils/husvagnsåkare och sonen har lärt sig verkligen uppskatta detta liv. Men då vi inte campar på vanliga campingar utan mer vid forsar och mer fritt, så kan jag tyvärr inte råda dig där.

Hoppas ni får en jättefin semester.

// L8

• Juno

Puffar eftersom jag också är förstagångs-campare med barn i samma ålder som Cakar.

Tips på mat som är lätt att laga i husvagn?

• Jennie Brunflo

Tänk efter med maten.
    Grilla grilla grilla.....= mat som inte behöver göras i vagnen.
    Kylskåpet är litet så tänk efter vad ni använder och hur mycket.

Tänk även efter VAR ni ställer vagnen och på vilken camping. Välj en camping med lite trafik, ställ er vagn långt från huvudleden på campingen, välj gärna att ställa er nära lekplatsen.

Vi bodde förra sommaren bredvid huvudleden på campingen och dessutom på en camping utan lekplats. Inte så kul med en 1,5åring.

• Cakar

Nu har vi packat in i vagnen och jag TROR att vi inte glömt ngt.

• Juno

Spännande! Vad har ni med er? Mycket kläder? Man vet ju inte hur vädret blir. Har ni grill? Stor eller liten?

• Cakar

Nopp grill har vi inte... Än!Men lite köksutrustning, Tallrikar osv.
    Kläder finns bara 3 ombyten per barn vi har kollat att det finns tvättmaskin på campingen.
    Massa leksaker för både ute och innelek finns.
    Plåster, salubrin, pincett, (*hysss viskar* godis)
    Böcker...till mamma
    Det var inte så svårt när man väl satte fart

• Juno

Åh, jag blir riktigt insprierad, jag som inte gillar husvagn
    Men tre par ombyten? För olika väder då? Jag menar om det är jättekallt och de bara har ett par jeans? Eller stekhet och ett par shorts. Fast det kanske är mina barn som är sådana skitgrisar att de drar ner minst ett ombyte om dagen

Vad har ni för leksaker med er?

När åker ni?

/Juno som nog ska packa vagen i helgen

• Juno

Här är min packlista:

Kökssaker
    Muggar
    Tallrikar (flata, djupa och assietter)
    bestick
    glas (dricksgals, vingals och ölglas)
    äggkoppar
    3 grytor
    stekpanna
    slev
    visp
    stekspade
    smörkniv
    osthyvel
    korkskruv
    grilltång
    litemått/saftkanna
    skål
    förvaringsburkar
    plastpåsar
    folie
    hushållspapper
    diskmedel, borste och diskbalja
    disktrasor och handdukar

Kläder till barnen
    Långbyxor (3 par)
    3/4 byxor (3 par)
    Shorts (3 par)
    kjol (1)
    långarmade tröjor (2)
    kofta (1)
    T-shirts/linnen (7)
    trosor (10)
    sockar (5)
    flees (1)
    pyjamas (2)
    badkläder, regnkläder, jacka och skor

Kläder till oss
    Samma fast något färre av allt

Leksaker
    Spel
    Böcker till barnen
    Saker som barnen vill ha med
    Boll, hinkar och spadar
    Badleksaker

Övrigt
    Bord och stolar
    Grill
    Värmeljus och tändare
    Filt
    Sängkläder
    Husapotek (inkl solskydd och myggmedel)
    Toasaker
    Fiskegrejor
    Flora och Fauna
    Böcker, kortlek och korsord
    Ficklampa

Nåt jag glömt? För mycket grejor?

• PernillaWaxin

Iår blir det första gången jag, min pojkvän och våran dotter på 8må¨nader åker med husvagn. Jag hoppas att vi också får lite tips härifrån

• jeeri74

En husvagnsåkare här också. Har en tjej på 20 månader så hon var med förra året också.

Hur länge ska ni vara ute?
    Vi kommer vara borta i ca fyra veckor och åker på lördag.. Så vi håller på att packa för fullt. Man har ju en tedens att packa för mycket.. men "det kan ju vara bra att ha" Tjejens favoritleksaker ska förstås med, men jag ransonerar rätt bra mellan sakerna. Dels leker hon inte så mycket med grejorna (utan mer med sånt som inte är leksaker..), dels så brukar det finnas att göra.. Bävar för massa regn bara för hon vill vara ute hela tiden :)

Vet inte hur ni har det med förtält, men ett tips är att ha en bra matta med presening under, då kan barnen krypa/gå/rulla runt som de vill där även när det regnar. Det kan lätt bli trångt inne. Speciellt hos oss som har en liiiten vagn.. Vi sover mest i den.

Var ska ni åka någonstans?
    Vi börjar på Öland sen får vi se.
    Både jag och sambon har bott husvagn sen vi var små med våra respektive familjer så lite van är man ju.

Hoppas ni får det trevlig och att det blir mersmak!

• PernillaWaxin

jeeri74:
    Vi ska åka till Falkenberg i 2 eller 3 veckor. Vi har ett stort förtält på 3m bredden. Har du några tips för en liten 8 månaders bebis?

• Cakar

Sitter nu i husvagnen...
    Regn, regn, dypölar, Gnälliga unger men ci har SÅÅÅ KUL!
    Grannarna väntade sig nog KAOS när förtältet skulle resas. Men Vi har ju åkt på marknader och torg i flera år så det gick ju som en dans.
    Nu ska jag krypa ner till maken och fundera över vad vi glömt mer än MASSA saker
    Ha så trevligt när ni kommer i väg

• rosaid

jag med 1 gången husv ägare tar en provtur nästa helg till liseberg....har vart iväg över midsommar till havstens camping o det gick kanon,,,,
    har en golden 3 år dotter 21 mån o dotter 17 år med

• Helgona

Konservöppnare!!!

Vet inte hur många gånger jag stått utan!
    Myggljus

Vi har också husvagn...åkte till Nordkap -03, Öland-04, Kivik-04 Tiveden midsommar-04Öland midsommar-05,

CARPE DIEM
  • Helgona

Tänkte berätta lite om vår "historia". Vår första möte med husvagnslivet var en midsommar med lånad vagn från 60 talet, utan bord (trasigt) och tre sängar. Tonåringarna sov i tält utanför och jag , min man och två barn inne... det spö regnade hela tiden (4dagar) Till slut fick vi en trätrall av campingvärden att vi åtminstånde kunnde gå torrskodda den sista m innan dörren...men vi gillade läget! En äldre vännina till min mamma hade en fin Kabe Safir grand deluxe-81 stående på vår mark som "sommarstuga" i 8 år. När hon en höst tröttnade fick vi köpa den billigt! På våren hade vi bestämt oss för att prova. Vi bytte däck (de var ganska ovala!) för att överhuvudtaget kunna köra till besiktningen. Sedan besiktigade vi den och trodde den skulle ha en del anmärkningar..den hade ju trots allt inte rullat en mil på 8 år och vi hade inte gjort något eftersom vi ville veta vad det var för fel först. Den gick igenom utan en anmärkning! Vi passade genast på att lägga rutten mot nordkap!
    Upp via inlandsvägen och ner via Lofoten /Narvik och kust vägen.
    Ett litet problem återstod...vi hade ingen bil med drag! Oops!
    Så vi köpte en gammal 850... Intredningen satt löst, baksidan till bakluckan tappade vi i höjd med Jokkmokk! Men annars inga problem! nja den brann lite vid oljeröret också innan Jokkmokk, men det var snabbt fixat med hundens vattenskål... Sedan fick vi laga den på Volvo i Jokkmokk, det tog ca 2 tim... Kanon, bara å åk var det va?
    Jo ett problem till dök upp, Det visade sig att vi inte var 5 personer som planerat utan 6...en vecka innan vi åkte...det löste vi genom ett bakåtvänt säte.... Men roligt var det så nu är vi fast!

CARPE DIEM
  • jeeri74

PernillaWaxin, vilken camping i Falkenberg? Vi har varit på Skrea två år och ska dit en sväng i år med. Efter Öland..

Vår dotter var 9 månader förra året, och hon älskade det. Vi bor i lägenhet annars och hon gillar verligen att vara ute. Hon var ganska lättroad. Sitta på filt utanför och leka osv. Hon kunde inte krypa.. vilket var jätteskönt.. Värre i år då hon ska gå hela tiden.. ;)
    Vi hade det enkelt i och med att hon helammades också (sen i maten) så vi behövde inte tänka på mat (mer än smakportioner som oftast blev ouppätna..).
    Vattenkokare om hon äter välling/gröt, men det kanske är ganska självklart.. Bra parasoll / strandtält så barnen kan ligga ute och sova (på marken eller vagn) eftersom det blir såå varmt inne i husvagnen och förtältet när det är sol och varmt ute.

Är lite trögtänkt idag.. fråga gärna om det är något, kommer inte på så mycket rakt upp och ner.. ;)

• Juno

Konservöppnare så klart. Och grytlappar kom jag på. Tack

Craker: Hoppas att ni har det mysigt ändå

• PernillaWaxin

jeeri74: Hej! vi ska vara på en camping som heter något på h kommer inye ihog vad den hette ska kolla med sambon

Svar på tråden Husvag med småbarn