• Tulpaner

Från vilken ålder/(vikt?) är det ok att sitta framåtvänd i bilstol?

Hej!

Sonen kommer bli storebror i slutet av augusti och måste då sitta bak i bilen. Han kommer då vara 22 mån.
    När är det ok att ha dom framåtvända?
    Antar att det kanske är lite väl tidigt?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Från vilken ålder/(vikt?) är det ok att sitta framåtvänd i bilstol?
  • April Mamma

Från 4 år så rekomenderar dom barnen att åka framåtvända.

22 mån är nog lite väl tidigt kanske.

• Lalalong

Från NTF.se

"Därför ska barn åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 4-5 års ålder. Först då är nackmuskulaturen något mer utvecklad, och de flesta barn är för långa eller för tunga för en bakåtvänd stol."

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • bustjejen

22 månader är förtidigt. Jag tror att man rekommenderar 4 år och 15 kg.

• AnnaKarin79

ett litet inlägg...tror att de nya rekommendationerna är baserade på längden inte åldern..

• HumDis

22 månader är alldeles för tidigt. Minst 4 år, gärna längre, är de senaste rekommendationerna. Barnets nacke och rygg är alldeles för klena för att klara en krock om det sitter framåtvänt när de inte ens är 2 år.

/ HumDis
  • Lalalong

AnnaKarin79
    Ok! Vilka är det som rekomenderar?

• Tulpaner

Oj, 4 år?
    Killen väger redan 14 kilo
    Då blir det till att sita bakåtvänt ett par år till.
    Tack för svar

• Madge

Längd, vikt och ålder och en smula sunt förnuft är nog bra att gå efter. 22 månader är för tidigt.

• Madge

Oj, när jag läste mitt inlägg igen såg jag att mina ord kanske kan låta lite hårda. Det var inte meningen att skriva så, ber om ursäkt.

• Naimiez

www.barnibilen.se står "Upp till minst fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. Helst ska barnet sitta bakåtvänt så länge det går att använda bilbarnstol. Det är av stor vikt att inte vända på barnet för tidigt. Detta förekommer tyvärr i delar av övriga Europa vilket resulterat i att barn skadas allvarligt eller dödas i större utsträckning än som hade varit fallet med en bakåtvänd bilbarnstol"

Mer info: http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default24825.asp

• Tulpaner

Jo jag forstod att det var lite för tidigt men visste inte från vilken ålder dom rekomenderar

• AnnaKarin79

ojdå.. det kommer jag inte ihåg, men jag antar att det var trafik-säkerhets-verket ( kan det heta så??????) Vet iallafall att jag läste ngt om det på DN.se för ganska länge sen ( kanske 2 månader)..

• SaramedM

Så länge som barnet får plast bakåtvänt ser jag inget skäl att vända det framåt.

M växte ur sin första stol nu och vi har köpt en ny med högre ryggstöd så vi inte måste vända henne ännu.

22 månader är för tidigt, vid en krock har han inte en chans framåtvänd, nacken går av

• Filbunke

Vi hade en kille från NTF på öppna förskolan som berättade om säkerhet för barn i bil och han sa att så säkert som barnen sitter i den bakåktvända bilbarnstolen gör de aldrig mer. Både babyskydd och framåtvända stolar är mindre säkra. Därför tyckte han att man skulle försöka ha barnen bakåtvända så länge det bara gick. När nackstödet var i ögonhöjd var det dags att byta.

• Lalalong

AnnaKarin79
    Okej! Är bara nyfiken för att är det något jag är extra extra noga med att ta reda på allt om så är det bilsäkerhet eftersom vi åker bil så mycket. Det känns viktigt, därför undrade jag mest så jag kunde läsa lite mer om det!
    Tack!!

• teha

Anna Karin79: De nya rekomendationerna du har hört angående längd är att det förut var lag på att barn upp till 7 år var tvugna att ha en särskild skyddsanordning i bilen, såsom bilkudde. Nu har de ändrat det till längden istället. Så alla barn upp till 135 cm ska alltså sitta typ på en kudde eller liknande.

Rekomendationerna för bakåtvänt är allså fortfarande upp till 4-5 år.

• AnnaKarin79

auch so! ja, hmm.. många bollar i luften! blandade nog ihop det lite.
    Ha det gott alla!

• Suskiv

Stolarna är godkända frmåt för ett barn som är minst 3 år, väger minst 15 kg och är minst 98 cm lång. Uppfyller barnet inte det kriteriet så sitter den inte i godkänd stol. Däremot är det inte lämpligt att vända 3 åringar utan de ska sitta bakåt i minst 4 år och helst längre.

Svar på tråden Från vilken ålder/(vikt?) är det ok att sitta framåtvänd i bilstol?