• Anonym (Panik)

Olika terapiformer

Hej

Jag undrar om det finns någon som har några bra tips på olika Terapi metoder.
    Jag har provat att gå på "vanlig" terapi där man bara sitter och pratar.. men nu måste jag prova något annat ..något speciellt.
    Någon form av beteende terapi.. eller hypnos.. eller ja jag vet inte..
    Jag bara känner att jag behöver hjälp..

Tack på förhand
    "Sorgen"
  • Svar på tråden Olika terapiformer
  • Anonym (Panik)

Nån??

• Petre

Kolla in på svd.se. De har en artikelserie om olika terapiformer just nu. Den är bra tycker jag så där kanske du kan få något tips!

Lycka till!

• Anonym (Panik)

Tack för tipset.. Men jag hittar inte artikeln.. Kanske du kan länka direkt till den åt mig..??

• Fluortanten

Ja, det finns ju en djungel av olika terapimetoder där ute. Men frågan är nog först och främst vad du känner att du behöver ha hjälp med och därefter söka sig till en terapi som skulle kunna passa. KBT är ju omtalat men det är inte säkert det passar alla. Psykodynamisk som är den jag misstänker att du redan provat är den vanligaste men används te.x sällan vid fobier av olika slag. Sen finns det ngt som kallas dialektisk beteendeterapi (DBT) där man blandar KBT och österländska meditationstekninker. Denna metod används vid självskadebeteende och personer med bordelineproblematik. Sedan finns ju musikterapi, bilderapi, och kroppsterapi. Inget jag testat, men kan tänka mig att det för vissa funkar bra. Psykodrama och gestalterapi är andra. Drömterapi, psykoanalys är ytterligare några. råder dig att söka på nätet, finns många bra sidor.

Svar på tråden Olika terapiformer