• Lilla Mindy

Utgångsdatum, och hållbarhet i frysen?

Jag undrar vad som gäller för varor i kylskåpet som är öppnade? Är det utgångsdatumet som gäller oavsätt om varan/paketet är öppnat eller ej? Eller håller varan kortare tid om den är öppnad? tex öppnad: fil, paket med köttbullar, en konservburk.

Hur länge håller det att frysa in, bröd, korv, kött, köttfärs? så att smaken fortfarande ska vara god när man tinar.. vill ju inte att det ska smaka unket..

• Svar på tråden Utgångsdatum, och hållbarhet i frysen?
  • miniGrynet

På en del varor så står det ju på, tex juice, så står det ju ett datum som är bäst-före-datum, men sen i texten så står det hur många dgr den kan stå öppnad i kylskåp.

Annars är jag superdålig på sånt där, men jag är lite petig oxå, sparar inte tex köttbullar i kylen mer än ca 2 dagar, har jag inte ätit upp det då så kastar jag det. Är lite knasig kanske men...
    Jag brukar lägga sånt i frysen direkt jag öppnat förpackningen, om jag inte vet att jag ska äta det dagen efter eller så.

• Lilla Mindy

Jag brukar också lägga i frysen direkt, men tänkte på hur länge varorna håller i frysen   blir maten aldrig gammal där?

• Mjao

Öppnade förpackningar håller sämre än oöppnade. Tänk på att det är skillnad på bäst före och sista förbrukningsdag. Bäst före kan man ju tulla lite på men sista förbrukningsdag ska man hålla sig till.

När det gäller frysta matvaror brukar man säga att fläsk är gott i 3 månader, nöt och lamm i 6 månader. Men det vara bara vad vi lärde oss i hemkunskapen så har inga faktabelägg för det. Mat som man köper fryst har ju en datumstämpel.

• Lilla Mindy

någon som vet hur länge jätte franska rostbröd, korvbröd och hamburgerbröd håller sig i frysen? och falukorv, köttbullar, grillkorv?

förstår om ingen vet men är det typ 1 månad eller 6 månader?

• Mist

oj!!
    Jag vet faktiskt inte... 6 månader har jag hört nånstans, men jag har ingen aning!
    Vi brukar nopg äta "ur" frysen rätt ofta!

• Mjao

Bröd har en viss benägenhet att bli äckligt ganska snabbt, blir lätt lite frostskadat. Hamburgare och köttbullar tror jag man kan spara i ca 3 månader.

Svar på tråden Utgångsdatum, och hållbarhet i frysen?