• Mirva

Adoptera direkt i barnets hemland Ryssland?

Hej! Jag är helt ny i adoptionsvärlden. Jag befinner mig i Ryssland sedan ett halvår tillbaka. Jag och min pojkvän har tänkt att göra en provrörsbefruktning. Vi vet förstås inte om det kommer att fungera.

Till saken hör att jag snart fyller 43 år, så det kan bli svårt. Jag födde en son för ett år sedan - inte samma pappa jag är tillsammans med nu - graviditeten var besvärsfri och han föddes med den allra bästa hälsa, och moderkakan var som hos en artonåring sa barnmorskan. Men han glömde bort att andas när han sov i vår säng på BB. Han dog i PSD.

Nyligen fick jag missfall efter att ha blivit gravid "naturligt". Men även om vi får ett barn genom provrörsbefruktning är vi intresserade av att adoptera. Det finns så många hemlösa barn och eftersom vi har resurser, vilja och kärlek skulle vi gärna vilja adoptera.

Min pojkvän är ryss så vi kommer absolut att hålla kontakten med hemlandet. Jag reser gärna till Ryssland minst en gång om året. Efter att halvår här har jag insett att det kommer att bli svårt att bo här, och då skulle det nog inte vara möjligt att även adoptera om vi får ett biologiskt barn, rent ekonomiskt.

är det naagon som känner till hur det fungerar att adoptera direkt i barnets hemland? Har jag som svensk medborgare rätt att få adoptera i barnets hemland utan att begära om tillstånd i Sverige först?

• Svar på tråden Adoptera direkt i barnets hemland Ryssland?
  • Thalis

Ta kontakt med MIA !
    Det du vill göra är en typ av enskilt adoption,och det kan bli problem när ni kommer hem till Sverige!

Vi känner en svensk familj som hade bott många år på Dominikanska republiken där han de adoptera en tjej,utan att ha genomgått utredning eller pratat med MIA.
    När de sedan flyttade tillbaka i Sverige så fick de det ganska kämpigt och myndigheterna ville inte godkänna adoptionen!
    Vi inte skrämma dig,jag vet inget om ryska adoptioner men det låter inte troligt att ni får göra detta!

Lycka till!

www.nia.se  gå in på denna sida och kontakta dom angående ditt adoptionsärende !

Mi orgullo es ser latina ,de mar y cordillera,ardiente como el fuego soy sangre de mi tierra !
  • Mirva

Tack snaella du foer ditt svar. Ja, det var det jag befarade att det kan bli problem. Jag foerstaar att barnen maaste skyddas paa grund av att det kan foerekomma illegal handel. Svaart det daer...

Jag har mejlat Nia och vaentar nu paa svar.

Skoent att det ordnade sig till slut foer den svenska familjen!

• Thalis

Det var så litet så!!
    Bra att du tagit kontakt med MIA,så att ni kan få besked om vad som gäller!

Det ordnade sig för den familjen men efter mycket om och men!!

Lycka till !

Mi orgullo es ser latina ,de mar y cordillera,ardiente como el fuego soy sangre de mi tierra !
Svar på tråden Adoptera direkt i barnets hemland Ryssland?