• pinda92

Egen potatissallad

Nu har jag smakat två olika potatissallad som personer gjort själva o det smakar bara för gott!
    Jag tycker absolut inte om vanlig potatissallad man köper i butik så nu undrar jag om någon har några smarriga recept på egen potatisallad som jag kan få dela?

kram

• Svar på tråden Egen potatissallad
  • Piri

Jag har ett som egentligen är min mammas. Tyvärr är det inga mått angivna, man får ta efter behag.

Kall kokt potatis skuren i bitar
    Smörgåsgurka (inlagd på burk) skuren i bitar
    Purjolök skuren i bitar
    Gräddfil/creme fraiche
    Senap
    Salt och peppar

Rör ihop allt en skål. Jag brukar alltid blanda såsen i en egen skål och smaka av innan jag blandar ihop allt. På så sätt kan man hålla lite koll på mängden senap och kryddningen. Helst bör den få stå (potatissalladen alltså) i kylen nån timme innan servering. Ju längre den får stå och dra årt sig smakerna desta bättre.

• Pokergirl

Min favvo är medelhavsinspirerad potatissallad:

Koka potatis och dela i lämpliga bitar
    Hacka soltorkade tomater
    Blanda i rödlök i bitar, oliver, tärnad fetaost, paprika, finhackad spansk peppar och häll över en vinägrett. Jag brukar "fuska" och köpa grekisk salladsdressing på påse, den man bara blandar med olja och vatte, ev i en vitlök eller två.

• Seldonia

Vi hittade ett recept på ICA som vi tycker är jättegod!

4 pers.
    1 kg potatis
    1 knippa salladslök el. 1 liten purjolök
    2 äpplen
    3 dl gräddfil
    2 tsk salt
    2-3 krm svartpeppar

Koka potatisen. Strimla löken, småtärna äpplena. Blanda ihop med gräddfilen och krydda. Skiva potatisen och blanda ner den med. Klart!

• pinda92

Tack för snabba svar.. ska prova ett recept redan ikväll..
    Tänkte på receptet du skrev "Piri".. jag har nämligen allt hemma förrutom smörgåsgurka, har saltgurka o vanlig gurka.. går det oxå bra?

• pinda92

Tycker inte om äpplen i maten så jag kanske utesluter att ta med dem men provar gärna recepten...

• Äventyr

Koka färskpotatis och sparris. Blanda med Lyxcreme fraiche saffran och riven parmesanost. Och lite kapris. Grymt gott.

• Mausiii

Lite annorlunda potatissallader, men jättegoda!

Potatissallad med rostad sesam (ca 4 stora port)
    Innehåller inga mjölkprodukter.

1 l kall, kokt potatis i bitar
    4 msk oskalade sesamfrön
    3 msk olivolja
    2 tsk salt, lite peppar
    1 dl lök
    balsamvinäger efter smak
    en skvätt soya

Stek sesamfröna i oljan tills de börjar poppa svagt och fått ljusbrun färg. Smaka av! Häll olja och sesam i bunken med potatisbitarna, tillsätt balsamvinäger, lite soya och smaka av med salt och peppar. Smakar allra bäst om den får dra över natten.

-------------------

Gul potatissallad med kokos (ca 4 stora port)

1 l kall kokt potatis i bitar
    1 dl riven kokos
    2 tsk gurkmeja
    3 msk olivolja
    4 msk kapris (el gröna oliver)
    3 msk kaprisspad (el olivspad)
    1/2 purjolök (gröna delen)
    ev lite vatten

Strimla purjon och blanda sedan alla ingredienser i en bunke. Tillsätt lite vatten om salladen känns torr. Låt dra minst en halvtimme före servering.

För att få en mer matig sallad som ensamrätt, kan man blanda ner en burk stora vita bönor.
    -----------------------------

Blå potatissallad

1 lit kokt Blå Kongo-potatis
    4 msk balsamvinäger
    4 msk olivolja
    2 msk finhackad gul lök
    salt, peppar och färska örter efter smak

Blanda ingredienserna och låt dra en stund.

Tips: Man kan göra gul (vanlig potatis + gurkmeja, i övrigt ovanstående recept) och blå potatissallad för sig och sedan lägga upp dem som svenska flaggan på ett stort fat med t ex en ram av gröna ärtor.

Blå Kongo kokar lätt sönder. Koka den tills den är nästan färdig, häll av vattnet och låt den ligga och efterdra under lock i ca 5-10 minuter.
    Potatisen blir riktigt kornblå om den får vila över natten i kylen efter kokningen.

• lumewi

6-7 potatisar (fast)
    200g feta ost (eldorado)
    oliver (svarta)
    persilado
    en skvätt olja

Koka potatisen mjuk dela ganska stora bitar, skiva oliverna, häll på en skvätt olja, krydda och rör om. Smula ner fetan och rör om.

Svar på tråden Egen potatissallad