Efter hur många dagar fäster ägget?
Jag bara undrar.. har hört någonstans att det kan vara ca. 2 dagar efter ET, kan det stämma? Eller, det kanske är väldigt individuellt...
Jag bara undrar.. har hört någonstans att det kan vara ca. 2 dagar efter ET, kan det stämma? Eller, det kanske är väldigt individuellt...
Jag frågade om detta sist jag gjorde ET och fick då till svar att ägget fäster 3-4 dgr efter ET.
Funderar på det med men har hört något om att det är individuellt och kan ta ända upp till 7 dagar , kanske någon vet exakt så puffar..
Vad menas md ET?
ET betyder embryo transfer och är då man för tillbaka blastocysten. Efter det tar det ca 3-4 dagar för ägget att fästa. Vid ÄL så tar det ju ca en vecka från ägget lossnat tills det fäster.
På kliniken där jag går sa de att det ska ha fäst efter 2-3 dagar. Konstigt att de säger olika.
Jag vet/tror att vårt fäste dag 8 efter plocket, kände av det... *ler* Det kan skilja sig från ägg/ägg när det fäster sig (på ngn dag).
Babe
Matti2: bara en perentes... *ler* embryot kallas för blastocyst vid långtidsodling (dag5), alltså när embryot är lite mer utvecklat, dessinnan kallas det för embryo...
Ha det bra/Babe
Men då är det nog runt dag 8 på en vanlig odling 2 dagars.. suck då är det ju länge kvar till mitt fäster
Babe hur kände du av det?
Det "nöp till" , vibrerande känsla alldeles vid sidan om naveln. Kändes lite lustigt... Skrev upp det i almanackan och enl. UL skulle det stämma. Kan ju inte va helt säker på att det var just nidation jag kände av, men på ngt sätt vet jag att det var det, svårt att förklara *flin* Men, jag tror inte att det är vanligt att känna av det, kanske lite oftare för oss som gör IVF, eftersom vi går och ruvar medvetet... vissa kan få en liten blödning i samband med det, men det fick inte jag.
Lycka till!!! Hoppas det blir ett vackert +
Babe
Livmodern ligger inte vid naveln
Jag fick jätteont natten till ruvardag 3 på höger sida livmodern, gjorde så ont så jag vaknade, jag kved när jag vände mig om. Så småningom gick det över.
Idag är jag övertygad om att det var ett litet embryo med stora tänder som högg sig fatt då
Tjejer, men ar ni alltså att man medvetet kan känna när det fäster?
Jag låg i sängen för natten härom kväll, kanske på ruvardag 8 el så & kände hur det "fladdrade" till nere på höger sida av livmodern.
Jag har inte haft ngr blödningar & jag tror verkligen att detta kommer gå vägen!
Är jättenyfiken på hur ni andra känner & har det stannat & ni fått ett plus i erat fall?
Jag fick jätteont igår på ruvardag 4 på ett konstigt sätt..spå hoppas på det, man kan tydligen känna eller få en liten blödning i samand med det, men jag tror vi med IVF känner psykiskt vi vill så gärna känna.. den gången jag blev gravid hade jag bara ovanligt ont magen hela tiden, tyvärr han jag inte känna mer då jag fick mf i v. 8.
Hej
Gjorde ÄP i Falun i fredags(den 16e) frågade just då om när äggen fäster, dom räknade 7-8 dagar från Äp dagen! Jag får ET på måndag den 19e (2ägg), så då bör det fästa vid tor-fre, vilket är ju då 4-5 från införandes dag.
Hej igen
vid dag 4 fick jag en sådan där kosntig känsla, det stack till i högersida av magen, dagen kom samma sak på vänster sida! idag på 5 dagen sitter det som ett band tvärs över hala nedre delen av magen + att det har fladdrat till på höger sidan. Vi fick ju 2 embryon tillbaka.
Önskar er alla en trevlig midsommar
Det kan ju vara tarmarna som fladdrar, det kan inte vara möjligt att känna när man blir gravid med tanke på att många inte känner första sparken från barnet förrän runt v. 20
Limeoliv; du som vet...
Jag vet att jag kände av foster-rörelser innan v.12 och det kan man visst göra(fostret börjar röra sig runt v9) för det fortsatte sedan och nu känner man det rätt tydligt (v.25) *ler* (och det syns och känns tom. ovanpå)...
Att man först känner av det i v20 är det mest vanliga kanske, men en graviditet är inte den andra lik, så , snälla lilla-vän, om du istället försöker lägga till ngt av egen erfarenhet i diskussionen än hacka ner andra vore mer givande för alla, Tack.
Babe
Babe, jag kände första sparken i v. 16+5 och min erfarenhet är att man inte kan känna när embryot fäster.
Lycka till med graviditeten!
/LimeOliv (3 IVF, 4 FET, 1 barn, 1 mf)