• gia

kastrering av hund

Har lite funderingar kring kastrering. Har tänkt kastrera mina två hantaxar och undrar om de lugnar ner sig avsevärt då, tex slutar skälla mot allt och alla, inte drar lika mycket ute, kanske lyssnar bättre?
    Hur har era hanhundar blivit efter kastrering och hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad?

• Svar på tråden kastrering av hund
  • Puck76

vi kastrerade vår förra vovve. tik-hysterin gick över men hanilskan satt kvar. dessutom råkade vi ut för komplikationer i samband med kastreringen som tydligen inte är helt ovanlig enl de veterinärer vi var i kontakt med. vår vovve fick något som de kallade "neurogen blåsdysfunktion" pga att de råkade komma åt någon nerv under ingreppet, med andra ord blev han inkontinent och läckte urin dygnet runt, inte roligt varken för honom eller för oss...

• clinan

Alltså att de drar och inte lyssnar har nog inte så stor betydelse med kastrering tror jag. Vår hund ändrade sig inte på det sättet utan det var just det med tikarna att han inte bryr om sig dem när de löper och är lite lugnare. Men han går ju likdant som han alltid gjort.

Vad är din anledning till kastrering? Är det tikarna eller?

jo, just det, vi märkte skillnad redan när nästa tik löpte på gatan.. Kan väl ha varit typ 1-2 månader

• Talossa

Får jag bara fråga vad kastreringen kostade för er som gjort det?? Har hört att det ska vara ganska dyrt...

• clinan

det beror på storleken på hund, med hur mycket narkos och sånt som behövs.

• Talossa

Min mamma har en Dalmatinerhane på 30-40 kilo skulle jag tro att han väger...

• clinan

jag är inte säkert på vad vårt kostade men jag har för mig att det var mellan 3000-4000. Blandras på 30 kg. Men jag är inte säkert alls eftersom det inte var jag som betalade

• Talossa

Ok. Men det borde nog ligga runt det priset antar jag. Tack så mycket!

• gia

clinan: känner för att kastrera dem mest för att de är "översexuella" går och juckar på varandra i perioder och skvätter m.m. inomhus. Peppar peppar så har de varit ganska lugna en period nu även fast min mammas taxtik löper just nu.
    Tycker inte att de visat något direkt intresse på främmande löpande tikar då ingen utav dem är förtjusta i andra hundar utan blivit bitna båda två som små.

• clinan

Okej, va mest vara nyfiken på anledningen.
    Vår hund var ju oxå översexuell. Men det är inte lätt att vara ensam hane på gatan och alla andra hushåll har tikar. 1 hane och typ 6 tikar, han hade mycket att stå i

• mina små kämpar

jag kastrerade min pojke för ca 6 v, sedan det kostade 2500 kr, han är en schäfer min anledning till det är för att han blev biten som valp och blir superstressad av andra hundar. har vi tur så kan en kastrering hjälpa, först så provade vi p-spruta som gav jättebra resultat och eftersom det funkade så gick vi vidare med kastrering, det är jättebra att prova det först så att man inte utsätter hunden för en ev onödig operation, p-sprutan kostade bara någon hundrig, änn så länge har jag inte märkt någon skillnad men enligt vetrinären så kunde det ta upp till 6 månader så det är nog väldigt olika

• m2rru

Skulle aldrig ha kastrerat våran om vi hade haft nå val. Han skäller som förut, men har blivit mycket slöare. Vet sen inte om pälskvaliteten har blivit påverkad av det också. Men som sagt vi hade inget val.

• Eliin

ingen skillnad förutom att han inte parade allt han fick möjlighet till.... Han va översexuell.

• TildisVildis

För vår hanhund var det jättebra att kastrera och jag skulle göra det igen även om jag var orolig då! Han blev direkt, på några få veckor, lugnare och mindre stressig. Han var runt fyra när vi kastrerade tror jag. Visst får det följder som att pälskvaliten försämras och att de får lättare att lägga på sig mm. Han är helt ointresserad av löptikar och andra hanar, men vill gärna revirmarkera som tidigare. Vi hade i och för sig aldrig problem med översexualitet eller hanhundsaggressivitet utan bara att han var så stressig. Prata igenom anledningen till ingreppet noga med veterinär innan bara så att du är säker, man vet ju aldrig hur den specifika individen kommer att påverkas.

Svar på tråden kastrering av hund