• Anonym (orättvist)

soc och familjebehandlare

fan vad orättvist det är att jag måste ha kontakt med sociala och att de tror att jag inte kan ta hand om mitt barn. fattar inte att de får göra så här, jag har inte gjort nåt de har inget att gå på att jag är dålig förälder eller nåt sådant utan enbart på att jag har varit sjuk. tycker att de är diskriminering, harinte varit sjuk på ett år och enda är de efter mig och att jag ska gå på familjebehandlare. de är ju de som är helt jävla sjuka i huvudet. inte jag. jag är ialla fall frisk sen ett år sedan det är ju helt obotligt sjuka för det fattar inte ens att de gör fel och det har förstört för mig. mår skitdåligt över deras behandling. de enda de kommit fram till är att jag är en bra förälder och då tycker jag att de ska lämna mig i fred.

• Svar på tråden soc och familjebehandlare
  • Anonym (nyfiken)

Vad var det för sjukdom?

• Anonym (orättvist)

reaktiv psykos

• Anonym (orättvist)

det är helt sjukt i den ena meningen säger de att jag är en bra förälder och trots sjukdomen kan jag fungera bra som förälder men i nästa mening skriver det att jag inte kan ta hand om hennes grundläggande behov, det är helt sjúkt jag har inte gjort nåt annat en tagit hand om mitt barn och på ett bra sätt enligt alla som varit inblandat sen tar soc och helt och hållit tagit ur luften att jag inte kan ta hand om henne, så i detta sjuka samhället får jag väl vara glad att som ett brottsoffer som reagerat friskt och blivit sjuk. inte förlorar mitt barn trots att jag kan ta hand om detta barn.

• Anonym

vad talar de om?? familjehemsplacering?

• Anonym (omtänksam)

Om sociala missköter sig o inte har något belägg för det så pröva det hela hos Länsstyrelsen!!
    Det gjorde min sambo o det blev andra bullar

Tänk att de känner inte dig o därför inte kan dömma dig. Bli inte förvånad om de inte har uppgifter om att du är frisk i nuläget!

Kram..

• Anonym (orättvist)

det de talar om är att gå hos en familjebehandlare och de är i praktiken frivilligt för de sa att de kan inte göra nåt om jag vägrar. Men jag slipper ju inte undan soc om jag vägrar de lär ju stå utan för dörren endå. och jag vill samarbeta ifall de finns nån sanning i de säger. alltså att de finns risk att jag inte kan ta hand om mitt barn.

• piffan

Det enklaste måste ju vara att sammarbeta o visa att du kan ta hand om ditt barn,visar du det så släpper dom detta sen.
    Det måste ju finnas nån grund till att dom agerar som dom gör,dom skulle ju inte ha dig under utredning om allt va frid o fröjd.

• Anonym (Undrar)

Kanske vore det bra om du kunde tänka på det hela, på ett annat sätt.

TyP: Vad bra att soc tar tag i detta nu för mitt barns skull, så att de försäkrar sig om att hon har det bra med sin mamma och att de inte behöver lägga ner mer tid på vår familj.

Det är ju för dotterns skull. Hon är värd att få leva ett tryggt och säkert liv.

Det jag undrar över är hur det kommer sig att soc har begärt att få göra utredning? Har du själv bett om hjälp? Har en anmälan inkommit? Har du hjälp från Socialtjänsten så att de därför känner till dig?

Jag känner till många som fått vara på utredningshem i samband med barnets födelse. Vanligt är att mamman är psykiskt sjuk, lätt utvecklingsstörd, har emotionella problem/ beteendestörningar eller är missbrukare av ngt slag. Vanligt är att mödravården eller bb-avdelningen tar kontakt med Socialtjänsten. Det finns ofta starka skäl bakom när bb kontatar soc.

• Anonym (orättvist)

det var min läkare som anmälde då han inte trodde jag skulle klara av det, men har redan bevisat att jag klarar det. och jag har aldrig gjort nåt fel med mitt barn aldrig missköt henne eller så.

• Anonym (Undrar)

Tänk att det var bra att Läkaren vågade anmäla. Troligen har detta gjorts utifrån att läkaren sett sjukdomsbetenden från dig och då blir orolig för barnet.

Nu får du bevisa det du redan vet: Du klarar av att ta hand om ditt barn.

Att vara en bra mamma handlar inte bara om att själva fysiska omvårdnaden av barnet. Med fluktuerande psykisk sjukdom kan det vara så att man inte alltid är den bästa mamman för barnet. Att då kunna få hjälp från Socialtjänsten är ju jättebra. Det är klart att du ska ta emot den hjälpen du erbjuds. Allt som kan göra dig till en bättre mamma är ju positivt. Det betyder inte att du är en dålig mamma idag, men bättre föräldrar kan vi alltid bli.

• Anonym

Det är väl positivt att få lite stöd i föräldraskapet av erfarna människor. Det skulle jag ha velat haft. Förr i tiden fick man ju stöd av den äldre generationen på ett sätt som saknas nu och det här är väl ett bra alternativ kan man väl säga. Försök att se på det lite positivt istället och ta tillvara de möjligheter du har att bli en bättre förälder, för att det kan alla bli.

• Anonym

jag är uppvuxen med en psyk.sjuk förälder.. jag önskar att nån anmälde vår familj till soc. så att vi hade fått något slags stöd, speciellt då min far ofta blev hemskickad från psyket innan han var frisk.
    Hade nån anmält kanske vi barn hade fått komma bort de dagar då han ännu var dålig, o sluppit vara rädda.

Om du nu är frisk o har sjukdomen under kontroll, så är ju allt frid o fröjd, då behöver du väl inte vara orolig för att nån ska ta ditt barn ifrån dig?

Svar på tråden soc och familjebehandlare