• Indianica

Grannens katt "bor" hos oss tycker han :-)

Har en fråga, det är så att vår grannes katt nog tycker att han bor hos oss. Vi bor på landet och den här katten bor i huset 50 meter bort. En småbarnsfamilj som jag inte tror är särskilt intresserade av katten? Idag kom han och uppenbart tiggde mat, stod i köket och jamade och betedde sig hungrigt på förmiddagen. När jag tog ut honom la han sig på altanen och sov. Nu vid femtiden kunde jag tyvärr inte motstå att ge honom middagsrester för han kom återigen in i köket och jamade och verkade hungrig.

Nu antar jag att jag gjort bort mig rejält som gett honom mat, men jag blir lite arg på grannen som inte verkar ta hand om katten????? Eller finns det katter som ändå "bosätter" sig hos andra? Han står ofta på bron här och jamar och vill in, går och lägger sig i vår säng/soffa och slumrar etc. Är inte det normala att en katt går hem och äter när den är hungrig? Eller har de tänkt sig att denna utekatt ska leva på råttor han kanske inte klarar att fånga?

Hur ska man göra? Tycker synd om katten!! Kan jag dränka in huset i citron för tat "skrämma iväg" honom eller vad gör man? Hur hade ni gjort???

• Svar på tråden Grannens katt "bor" hos oss tycker han :-)
  • Who am I

Jag hade aldrig försökt skrämma bort kissen Jag hade låtit honom komma och gå som han vill och tagit hand om honom, älskar katter.

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • sessan46

det kanske är så enkelt att han tycker det är för livat hos sin familj...svårt att äta och sova i lungn och ro. Vet familjen om att katten tillbringar mycket tid hos er?

• Fåret Shaun

En katt väljer själv vart den vill bo, kan gå runt till flera familjer och känna sig som hemma.

• aretha

Vad mysigt, en liten gäst.

Fast jag hade nog informerat familjen om att katten "hälsade på" hos mig. Själv hade jag blivit väldigt stött om jag hade sett mitt husdjur "bo" hos ngn annan.

• isisisis

Precis som Trogga säger.....
    DEt behöver inte vara så att katten "vantrivs" för att den går till er istället.....den kanske bara tycker ni passar för tillfället! Och kanske den vill ha lugn och ro en stund!
    Tycker du ska informera grannen.....
    Det är inte helt riktigt att du går och gör dig en bild av att katten trivs bättre hos dig än "hemma"
    Katter gör på detta viset! Just så här års är det dessutom väldigt vanligt!
    Hela veckan har det varit nya trådar om saken.......
    Man "ska" inte mata andras katter......Då inbjuder man katten att flytta in...på kattspråk!
    Och då är det kanske bättre att du köper en egen katt istället för att "ta dig an" grannens!

• Indianica

Okej, jag älskar också katter, men det är frustrerande att inte kunna "pyssla" om helt (läs ;mata, ge godis och så) för jag VET ju att det är HELT FEL signaler till katten....men nu känns det bättre när jag vet att den kanske inte har det så eländigt hemma för att den kommer och hälsar på Ska försöka att inte mata mer!!!! Är bara nervös att den ska kissa och bajsa inne, men jag får väl släppa ut den när jag misstänker att det är toadags

• trollhassel

Kontakta grannen och sluta mata!!! Har själv erfarenhet av att min katt var på annat håll och fick mat. Varför hon valde att gå dit vet jag inte, men det kan ha haft något att göra med att hon slapp konkurrensen med vår andra katt.

Varför tror du att grannen har katt om de "inte är så intresserade" av den???

Jag var ofta riktigt orolig för min katt då hon t ex inte kom hem på kvällen för att äta (vilket visade sig bero på matning av en tant i området). Det sabbade upp våra vanor och våra försök att hålla katten inne om nätterna. Vissa gånger kom hon hem, satte i sig maten och spydde sen upp den igen. Den här tanten hade dessutom gett henne mjölk, vilket många katter inte tål.

Skaffa en egen katt om du vill ha katt!

Och framförallt: prata med grannarna! Jag misstänker att de inte alls är de dåliga kattägare du tror, du får rätta mig om jag har fel. De kanske ofta saknar sin katt om dagarna.

Ju fler gånger du matar katten desto mer kommer den att hålla sig borta hemifrån, så nr 1 för att hindra att den kommer är att sluta mata! Lycka till!

• trollhassel

Vet grannarna att du har katten inne hos dig?

• Sannive

Prata med grannen och berätta att kissen har börjat komma hem till er för att tigga. Det kan hända att katter faktiskt väljer att flytta om det gamla hemmet förändras för mycket. Det kan ju vara så att katten inte alls trivs hemma längre utan letar efter ett nytt hem.

• södertälje

Enligt boken allt om katter blir inte katter hemlösa av egen vilja.De kanske anser att det är trevligare hos grannen.Men katten som är ett vanedjur lämnar inte ett bra hem för att börja bo någon annans stans.Det är bara om hemmet inte är bra dom ger sig av.Många "hemlösa"katter har ett bra hem,men ägaren är kanske på jobbet.De vill ha sällskap och ett gott mål mat,så de vandrar iväg för att leta efter andra kattälskare i grannskapet.Många katter har skaffat sig 2 hem på detta sätt,deras ursprungliga hem,där de bor kvällar och nätter,och ett dag hem,där de matas och kelas med.
    Sen står det hur man kan kolla om katten värkar mager,har såriga nötta tramdynor(vandart lång sträcka)och kolla om katten är efterlyst osv

Svar på tråden Grannens katt "bor" hos oss tycker han :-)