• moje

Hur har ni mått veckorna efter ert kejsarsnitt? Ont? Svullen om fötter? Gaser i magen?

Fick göra ett akut kejsarsnitt för 6 dagar sedan.
    Förlorade mycket blod(1,5 liter).

Åkte hem efter 3 dagar.
    Är nu otroligt svullen om mina ben o fötter. De ser ut som stockar.

Får även riktiga hugg i magen när jag kissar, för att inte tala om hur det känns när jag ska göra nummer två....

Hur har ni andra mått efteråt?

• Svar på tråden Hur har ni mått veckorna efter ert kejsarsnitt? Ont? Svullen om fötter? Gaser i magen?
  • Fia 85

hade bara ont dom första 2 dagarna när man gick på toa.
    Men det gjorde ont o hosta o nysa dom 2 första veckorna, men va inge svullen eller nått annat.

• moje

Ok.
    Har en egen teori om att vätskebalansen i kroppen blir störd när man förlorat mycket blod. Därav mina jätte fötter.

• Tant Green

Var inte fötterna svullna under graviditeten? Mina var det, och det tog 13 dagar efter snittet innan vattnet försvann.

Annars mådde jag rätt bra från typ dag 2-12 (första dagen efter snittet var ju ingen höjdare...) men sen blev såret infekterat och då började det bli jobbigt igen. Men så småningom gick ju det också över

• dunkin

Hej!
    Jag hade jättesvullna fötter och vrister när jag låg på BB, men det försvann på ca tre dagar. Barnmorskan visste inte varför det blev så. Glömde att skriva att jag också blev snittad.

• GummiGutta

Hade inte särskilt ont (käkade voltaren och alvedon i kanske två v efter, sen bara glömde jag bort dom och det gick bra så jag kunde nog slutat tidigare), men det stramade en del i såret och det var skitsvårt att resa sej ur sängen... Hade gaser som tryckte på ganska obehagligt "baktill" men dom kom ut iaf, värre när dom bara rullar runt i magen och man känner sej uppkörd . Fick också elefantfötter EFTER förlossningen, på BB, så det var högläge för bena som gällde ett tag (minns ej hur länge). Förlorade 550 ml blod enligt journalen, det låter ju inte så mycket, men mitt Hb var nere på 73 så jag fick två påsar blod efter några dar.
    Har fortfarande inte full känsel i magen mellan naveln och snittet efter tio månader, men det blir mer å mer.

• Lupiner

Gjorde akut snitt för exakt en vecka sedan. Förlorade 1 liter blod. Hade Hb 120 ett halvt dygn efter. Har mått bra hela tiden, men skratta och hosta vill jag inte göra.....ont! Tycker det känns bättre och bättre för varje dag, det som känns mest nu är liksom att det "svider" vid lägesförändringar, typ upp och ner ur sängen. Har inte fått några elefantfötter hittills iallafall, var i och för sig inte svullen under graviditeten heller. Drack kopiösa mängder de första dygnen.

• Elsakling

Fick också fötter och ben som stockar dagarna efter snittet. Hade inte varit ett dugg svullen under graviditeten. BM på BB sa att det var rätt vanligt men visste inte varför. Det försvann efter några dagar.

• moje

Gummigutta:
    Nu har det gått 12 dagar efter mitt snitt.
    Precis så som du beskriver tiden efter snittet har jag kännt mig.
    Fötterna var i dubbel storlek men nu har de äntligen blivit smaaalaaa igen. Mitt Hb var nere i 85, svullnaden har säkert med en störd vätskebalans att göra.

Jag tycker att det är gaserna imagen som varit värst. Det har kännts som knivar som körts in i magen. Själva snittet har jag inte haft så jätte ont av.

Men nu börjar det kännas bättre.
    Får vika mig dubbel när jag ska skratta bara...

Men det bästa av allt är ju att lille gullplutten är här!

Svar på tråden Hur har ni mått veckorna efter ert kejsarsnitt? Ont? Svullen om fötter? Gaser i magen?